אתה חושש שבעתיד יזכרו אותך רק בתור האיש שזידאן נגח בו והורחק? "אני מעדיף לחשוב על הדברים הטובים, לא הרעים. מה שהיה שם זה כמו ילדים בני 10 שמשחקים כדורגל ונקלעים לריב. קרה מה שקרה ואין לי בעיה עם זה, וגם אין לי יותר מדי מה לומר על האירוע. ניפחו את המקרה, מתרכזים רק בו עד היום ולא מדברים מספיק על ההישגים שלי באותו היום".
אם יש משהו שמרקו מטראצי (48) לא מסוגל לשמוע יותר, אלו שאלות על הנגיחה שספג מזינדין זידאן באותו גמר מונדיאל ב־2006. אחרי הכל, הוא הבקיע באותו משחק, ובסיום ההארכה גם היה אחד מבועטי הפנדלים שהעניקו לנבחרת איטליה את גביע העולם. הבלם יודע שאותה תקרית תמיד תלווה אותו – הוא רק לא רוצה שהיא תגדיר אותו.
4 צפייה בגלריה
מרקו מטראצי
מרקו מטראצי
ביקור בזק בארץ. מטראצי
(צילום: עוז מועלם)
מטראצי הגיע לארץ לביקור בזק כחלק מהמסורת של מותג הבירה "היינקן", נותן החסות הרשמי של ליגת האלופות, להנחית בישראל אגדות כדורגל. והוא יודע היטב איך זה להניף את הגביע היוקרתי בסיום העונה – מעבר למונדיאל, הוא גם זכה עם אינטר בצ'מפיונס בעונת הטרבל המפוארת עם ז'וזה מוריניו (2009/10), ובסך הכל לקח 15 תארים עם המועדון. רק היורו היה חסר לו, אבל הוא התרגש יחד עם כל איטליה כשראה את היורשים שלו מוכתרים הקיץ כאלופי אירופה.
"הייתי בטוח שנזכה, למרות שהצטערתי קצת בשביל נבחרת אנגליה שמחכה כבר המון זמן לתואר", אומר מטראצי. "האיטלקים חדורי מטרה, ברגע שיש משחק גדול על הפרק אנחנו לא רואים בעיניים ומשלימים את המשימה".
מי השחקן האהוב עליך בדור הנוכחי של איטליה? "שאלה לא קלה. אני חושב שמרקו וראטי. הוא שולט בקצב המשחק, דואג להפעיל את שאר השחקנים".
4 צפייה בגלריה
הרגע הכי זכור בתולדות גביע העולם. הנגיחה של זידאן במטראצי
הרגע הכי זכור בתולדות גביע העולם. הנגיחה של זידאן במטראצי
הרגע הכי זכור בתולדות גביע העולם. הנגיחה של זידאן במטראצי
(צילום: EPA)
למרות ההצלחה ביורו, יש סיכוי לא רע שאיטליה תחמיץ את המונדיאל. כנראה שבסוף החודש היא תתארח בפורטוגל למשחק על כל הקופה. "קודם כל מחכה המשחק מול צפון־מקדוניה בחצי גמר הפלייאוף, ואנחנו צריכים להיכנס אליו חזק כדי שהכל יילך חלק. זה לא יהיה קל. אם נגיע לגמר, כל משחק יהיה קשה, כי גם טורקיה תהיה המארחת במקרה שתעלה, והיא נבחרת חזקה ומדאיגה. אבל במשחק בודד איטליה בדרך כלל לא עושה טעויות".

הגשים חלום ילדות

כפי שמעיד שמה של האוטוביוגרפיה שלו, "חייו של לוחם", מטראצי היה שחקן הגנה קשוח, לפעמים מלוכלך, שהתבלט בזכות האגרסיביות והחוסן הגופני (1.93 מטר של שרירים). הפריצה שלו הייתה מאוחרת: הוא שיחק בקבוצות קטנות באיטליה, לא הצליח במיוחד בעונה הבודדת בפרמייר־ליג עם אברטון, אבל בגיל 28 עשה את הקפיצה לאינטר ששילמה עבורו 10 מיליון יורו לפרוג'ה, בזכות שתי עונות מצוינות שם. השאר היסטוריה – הוא הפך לעוגן של ההגנה בעשר עונות בקבוצה, קיבל את המקום בנבחרת והראה שהעולם לא שייך לבני 19 בלבד.
4 צפייה בגלריה
מרקו מטראצי
מרקו מטראצי
עונות היסטוריות. מטראצי בקדנציה באינטר
(צילום: AP)
בוא נחזור רגע לגמר המונדיאל ההוא, אבל מזווית חיובית. מה עובר בגוף כשמבקיעים במעמד כזה? "זה רגע קסום. כל השילוב הזה של לשחק במונדיאל, להבקיע בגמר, לזכות בגביע. אלו דברים שאתה חולם עליהם כילד. אולי אחד מ־10 מיליון מצליח לעשות את זה. איטליה זכתה ארבע פעמים במונדיאל, אז יש בערך 80 אנשים בלבד בכל המדינה שלי שחוו את התחושה הזו, ואני אחד מהם. אני אוהב לחזור לאותו שער, זו הרגשה עוצמתית".
הכדורגל השתנה לא מעט מאז שפרשת – בעיקר הכניסה של ה־VAR. "אני לא יודע איך זה בליגות אחרות, אבל באיטליה זה נגמר בוויכוחים בסוף כל משחק, תמיד יש החלטה שנויה במחלוקת. כאלה אנחנו באיטליה, תמיד מתווכחים. אם אין בעיות, אז אנחנו יוצרים אותן... יש הרבה לחץ על השופטים, על שופטי ה־VAR, על הקבוצות שצריכות להביא תוצאות, ואני מאמין שבסופו של דבר כל הטעויות מתאזנות".

החבר של בניון

גם בישראל יש שינוי – יוסי בניון מונה למנהל המקצועי של הנבחרת. "יוסי הוא מספר 1, חבר טוב שלי. אני אוהב אותו. הכרנו כששיחקנו יחד בטורניר כוכבי עבר והיה בינינו חיבור מיידי. הוא היה שחקן גדול, ויכול לעשות עבודה מעולה בנבחרת".
4 צפייה בגלריה
מרקו מטראצי
מרקו מטראצי
"כאלה אנחנו באיטליה, תמיד מתווכחים". מטראצי
(צילום: עוז מועלם)
בזמן שאנחנו מדברים, המלחמה ממשיכה להשתולל באוקראינה. "זו תקופה איומה. קשה לשמוע ולראות כל יום דיווחים על אנשים שמשלמים את המחיר, ילדים, נשים הרות. נורא לראות שדבר כזה קורה ב־2022 ואני מקווה שהמלחמה תסתיים בהקדם האפשרי".
באת לישראל לכבוד שמינית גמר ליגת האלופות, שהייתה די דרמטית מבחינת ההדחה של הגלקטיקוס מפ.ס.ז'. "בעיניי זה לא היה מפתיע. הם שיחקו נגד ריאל מדריד, לא נגד ויאריאל. זה היה מפגש גדול, וחבל שלא קיבלנו אותו בגמר. ליגת האלופות מחולקת לספטמבר עד דצמבר, ופברואר עד מאי – ומי שבכושר הכי טוב בתקופות הנכונות זוכה. אלו הפרטים הקטנים, היכולת, וגם הרבה מזל שקובעים את התוצאה, ונגד ריאל היה ברור מראש שהכל יכול לקרות".
לסיכום - הגעת אלינו בדיוק בזמן לפורים. למי היית רוצה להתחפש? "לבאטמן. אני אוהב את הצבע השחור".