ג'ה מוראנט קלע השבוע 28 נקודות ברבע אחד בניצחון של ממפיס על הלייקרס ועשה את מה שהוא עושה הכי טוב - חוץ מלשחק כדורסל - הוא דיבר. ודיבר ודיבר ודיבר. לפעמים נדמה שהכדורסל הוא רק תירוץ עבור מוראנט, ורוב החברים שלו בגריזליס, כדי לדבר ולדבר ולדבר. הם עוד לא עשו שום דבר ולא זכו בשום דבר, אבל הם יודעים לדבר, וגם זה הופך אותם לאחת הקבוצות האטרקטיביות בליגה. למעשה, ה-NBA צריכה קבוצה כמו הגריזליס - מה שהיא לא צריכה זה שכוכב הקבוצה, שכבר עכשיו נחשב לאחד השחקנים המלהיבים במאה ה-21, יאסוף כותרות חצי פליליות מחוץ למגרש.
"זריקה מבחוץ" - כתבות נוספות במדור של ציפי שמילוביץ
בחודשים האחרונים נקשר שמו של מוראנט בשני אירועים אלימים, שאמנם לא הסתיימו במעצר, אבל מדירים שינה בקומות העליונות של משרדי ה-NBA. הליגה עבדה קשה מאוד כדי להפוך את מייקל ג׳ורדן, לארי בירד, מג׳יק ג׳ונסון, לברון ג׳יימס, סטף קרי, קווין דוראנט ולוקה דונצ׳יץ׳ לפנים שלה, ואין לה שום עניין לחזור לשנות ה-70'. בוודאי לא כשמדובר בשחקן שכל מי שמכיר אותו טוען שהוא ילד טוב - ואבא נהדר מגיל מאוד צעיר - שהצליח לצאת מתנאי פתיחה קשים, הפך למיליונר בגיל 20, ומתעקש משום מה להמציא לעצמו פוזה של פושטק צעצוע.
3 צפייה בגלריה
ג'ה מוראנט
ג'ה מוראנט
חומק מאישום פלילי, בינתיים. מוראנט
(צילום: AFP)
ביום רביעי פירסם הוושינגטון פוסט כי בקיץ שעבר הזמין מוראנט שחקן בנבחרת של תיכון מקומי לשחק איתו בביתו. הנער בן ה-17 שמר על מוראנט, ובשלב מסוים הם החליפו מסירות חזקות זה עם זה כדי לבדוק את הכדור. מסירה אחת של הנער פגעה בשחקן בפניו וזה מיד התחיל להרביץ לנער, כשחבריו מצטרפים. "ג'ה היכה אותי בעוצמה 13-12 פעמים", אמר הנער לשוטרים.
כשהפסיקו להרביץ לו, הורה מוראנט לנער לעזוב, ונכנס לביתו. אבל פה לא נגמרה הסצינה. כשהנער עשה את דרכו לרכבו, חזר כוכב הממפיס לזירה עם אקדח תחוב למכנסיו. הוא לא שלף אותו, אבל הנער העיד שראה את מוראנט מניח את ידו על כלי הנשק. השחקן טען להגנה עצמית. המשטרה לא הגישה כתבי אישום.
זה קרה אחרי אירוע אחר בקיץ, במהלכו נקלעה אמו של מוראנט לוויכוח עם עובד בחנות של קניון מקומי, ובנה הופיע עם תשעה חברים שסירבו לדרישת המאבטח לעזוב את המקום. המשטרה הגיעה והעימות המילולי הסלים, עד שאחד מחבריו של מוראנט נתן למאבטח מכה בראש. "כשהחבורה עזבה את המקום, ג'ה מוראנט אמר, 'תן לי לברר באיזו שעה המאבטח מסיים לעבוד'", נכתב בדו"ח המשטרתי. גם כאן לא הוגשו כתבי אישום.
3 צפייה בגלריה
ג'ה מוראנט
ג'ה מוראנט
נסיקה נגד כל הסיכויים. מוראנט
(צילום: AP)
ורק בחודש שעבר חקרה הנהלת ה-NBA את מוראנט בגין תקרית שהתרחשה אחרי משחק נגד אינדיאנה. אביו של מוראנט וחברו הקרוב נכנסו לעימות מילולי עם שחקני הפייסרס, וכשהאוטובוס של אינדיאנה עזב את האולם, מישהו ברכב שבו היה מוראנט ניסה לסנוור את הנהג בלייזר אדום. ה-NBA החליטה בסופו של דבר שאין סיבה מספקת כדי להעניש את מוראנט.

הדלק שמניע אותו

לא צריך להיות פסיכולוג גדול כדי להבין מדוע מוראנט מנסה לייצר לעצמו תדמית של בריון, כשהוא לא באמת כזה. אף אחד לא ספר אותו בערך מהיום בו נולד בפינה שכוחה בדרום קרוליינה. הוא תמיד היה קטן ואף מכללה מובילה לא הציעה לו מלגה. איך שלא הופכים את זה - אין מספיק אפסים כדי לתאר את הסיכויים של אדם עם נתוני הפתיחה כאלה לשחק ב-NBA, ובוודאי שלקבל מ'נייקי' קו נעליים משלו.
מוראנט נקשר לצורך להראות ולהוכיח כל הזמן, כמין דלק שמניע אותו. זה לגיטימי לגמרי, תשאלו את לברון ג'יימס. וכן, הוא גם חושב שצריך לשמור נאמנות לחברים שגדלו איתו. גם התכונה הזאת לא זרה ללברון, רק שההבדל בין השניים הוא במינון, כשכבר בגיל צעיר הבין האחרון שניתן להיות גבר שחור, גאה, אותנטי ודעתן, מבלי להיכנע לסטריאוטיפים. מוראנט לא רק שלא מבין את זה, לפעמים נראה שהוא בדרך לסכן הכל על מזבח הדימוי הזה.
3 צפייה בגלריה
שאנון שארפ
שאנון שארפ
אחד הטראש-טוקרים הטובים בהיסטוריה. שארפ
(צילום: AFP)
בחודש שעבר, במשחק נגד הלייקרס בלוס אנג׳לס, התעמתו מוראנט, אביו ודילן ברוקס עם שאנון שארפ, שהיה גם אחד משחקני הפוטבול הגדולים אי פעם וגם אחד הטראש-טוקרים הטובים בהיסטוריה של הספורט האמריקאי.
שארפ - מהפרשנים היותר אהובים-שנואים בתעשייה העצומה של פרשנות ספורט בארה״ב - הוא אוהד לייקרס מוכר. העימות הביזארי בינו לבין מוראנט וברוקס הסתיים בהתנצלות של שארפ, שהודה כי כצופה יש גבול למה שמותר להגיד לשחקנים. אבל השבוע, בתכנית הטלוויזיה שלו, כבר היתה לשארפ תובנה מדויקת מאוד לגבי מוראנט: "ג'ה אינו בריון, אבל משום מה הוא רוצה שזה מה שיחשבו עליו. הוא עשה הכל כדי להוציא את עצמו ואת משפחתו מהסביבה הזו, אבל מתעקש להקיף את עצמו בדיוק באנשים מהסוג הזה. יש לך חוזה ענק ופרסומות, אבל אתה רוצה שב-NBA יחשבו שאתה מה"הוד" ושאתה איזה גנגסטר?
"כל מה שאתה עושה זה לסכן את עצמך, ובשביל מה? ג'ה אוהב לדבר הרבה טראש-טוק, אני מבין את זה, אני המצאתי את זה, למרות שהייתי מעדיף שהגריליז בכלל ידברו פחות בהתחשב בעובדה שהם לא השיגו שום דבר; אבל ג'ה, תפסיק עם כל היתר. אתה לא כזה הארד קור. אנשים שתקועים בחיים שאתה עזבת היו נותנים הכל כדי להיות בחיים שלך, אז למה אתה מנסה לחזור לזה? בחייך אחי".
לגמרי בחייך אחי.
פורסם לראשונה: 14:26, 03.03.23