כשנובאק ג'וקוביץ' וניק קיריוס התמודדו זה מול זה בגמר ווימבלדון בחודש יולי, היה בין הטניסאים מכנה משותף מפתיע: שניהם מתבססים על תזונה טבעונית. ג'וקוביץ', הבכיר ביניהם וזה שניצח בגמר, אמר פעם שהוא מעדיף שלא יכנו אותו "טבעוני" כי הוא לא מעוניין בתוויות – אבל הודה שהוא מסתפק באכילת מזון צמחי, מה שמסייע לו להתאושש היטב ממאמץ גופני. קיריוס הוא חובב בעלי חיים מושבע, והחליט לפני מספר שנים להפסיק לצרוך בשר וחלב גם מטעמי שמירה על הסביבה. "אני פשוט לא מאמין באכילת חיות", הסביר.
הגמר הזה רק ייצג תופעה נרחבת יותר בספורט העולמי. נהג המרוצים לואיס המילטון הוא טבעוני אקטיביסט; קיירי ארווינג הפך לטבעוני לפני כחמש שנים וסיפר שזה עשה אותו "אנרגטי יותר"; כריס פול עבר לתפריט טבעוני ב-2019 והעיד שזה הועיל לו; הכדורגלנית אלכס מורגן סיפרה שהתזונה הטבעונית שלה עזרה לה להתאושש מהר יותר מאימונים אינטנסיביים ולהרגיש פחות עייפות; ונוס וויליאמס עברה לתזונה טבעונית מסיבות בריאותיות; ואלה רק דוגמאות ספורות.
6 צפייה בגלריה
יואב עומר
יואב עומר
"לא הגעתי לזה מתוך איזו אג'נדה". יואב עומר
(צילום: איגוד השייט)
גם בקרב ספורטאים בישראל, מעבר לטבעונות כבר לא בהכרח נתפס כהימור מסוכן על הקריירה. הגולש יואב עומר, סגן אליפות אירופה מ-2018, טבעוני כבר שלוש שנים. "האמת היא שלא הגעתי לזה מתוך איזו אג'נדה. זה נראה לי מעניין, קראתי על זה ואמרתי – יאללה, בוא ננסה", הוא משחזר. "ככה זה התחיל – שבוע הפך לחודש, חודש הפך לחודשיים. הרגשתי טוב, והרגשתי שזה נכון".

"חייבים ליווי מקצועי בתהליך"

הגולש בן ה-24 מעיד שהתפריט החדש לא פגע בביצועיו ובבריאותו – להפך: "בתור ספורטאי אתה תמיד חושב איך אתה יכול להביא ערך מוסף ולהיות הכי טוב שאפשר. חשבתי שזה יכול לעזור לי מבחינה פיזית, בהתאוששות ובתחרויות".
מה לגבי המיתוס שלפיו חייבים לצרוך בשר ודגים כדי שיהיה כוח להתאמן ולהתחרות? "דברים כאלה נאמרים מחוסר ידע. ברגע שאתה חוקר ומבין את הערכים התזונתיים של כל דבר, אתה מבין שזה לא מבוסס. מעבר לזה, אני לא חושב שזה מתאים לכל אדם. חשוב לומר שאני מלווה במעטפת מקצועית, בתזונאית של נבחרת ישראל".
6 צפייה בגלריה
ג'וקוביץ' וקיריוס
ג'וקוביץ' וקיריוס
מכנה משותף מפתיע. ג'וקוביץ' וקיריוס
(צילום: getty images)
עומר, שסיים השנה במקום הרביעי באליפות אירופה בדגם הפויל, הפך עם הזמן מודע יותר גם להשלכות הסביבתיות של תעשיית המזון מן החי. "הסיבה שהפכתי לטבעוני היא הספורט, אבל הסיבות האחרות מחלחלות בתהליך", הוא מסביר. "בסוף אנחנו, שגולשים בים, מרגישים על גופנו את משבר האקלים, את החום המטורף ותנאי מזג האוויר הקיצוניים. יוצא לנו גם לראות צבי ים מתים שצפים על המים. נושא הסביבה מחובר אלינו, כספורטאים שמנצלים את משאבי הטבע – מים ורוח – כדי לייצר ספורט".
הוא מאמין שימשיך באורח החיים הטבעוני גם אחרי שיסיים את הקריירה הספורטיבית: "אני לא מהאנשים שמטיפים לאחרים, ולא חושב שזה טוב לכולם. אפשר גם לעשות את התהליך בהדרגה, בלי להיות קיצוניים".

ביקור בחוות חופש

המטפס אלכס חזנוב (27), שפרץ לתודעה דרך תוכנית הטלוויזיה "נינג'ה ישראל", מקיים אורח חיים טבעוני. הוא הפסיק לאכול בשר בשנת 2019, והתנזר גם מחלב ומביצים ב-2020, בימי הקורונה. "בת הזוג שלי טבעונית, וככה נכנסתי לעולם הזה. לאט-לאט הבנתי שאני פחות צריך בשר", הוא מספר. "הייתי בתחרות בסין, הגישו לי ברווז שלם, חתוך עם מצ'טה. זה עשה לי כל כך רע, שהחלטתי שאני מפסיק לאכול בשר".
6 צפייה בגלריה
אלכס חזנוב
אלכס חזנוב
מהצמחונות עבר לטבעונות. אלכס חזנוב
(צילום: עוז מועלם)
מהצמחונות עבר, כאמור, לטבעונות. בתחרויות הוא נקלע לעיתים לקשיים. "האמת היא שעכשיו אני טבעוני ביומיום, אבל כשאני עם הנבחרת לפעמים אנחנו מתחרים במקומות די נידחים ולא בכל תחרות יש אוכל טבעוני מזין", הוא משתף. "קרה שבתחרות הייתה לי רק פסטה עם רוטב עגבניות, ולא היה לי בכלל חלבון מהצומח. הפשרה שהגעתי אליה עם עצמי היא שאם אין ברירה, אני אוכל רק דגים".
בעולם הספורט בארץ, לדבריו, לא כולם מעודדים את אורח החיים הזה. "יש אנשי מקצוע שפחות אוהבים תזונה טבעונית. אף אחד לא אמר לי בפנים שאני גומר את הקריירה שלי כי אני טבעוני או משהו כזה, אבל יש אנשים שמרימים גבה, כן", מעיד חזנוב. "יש תזונאים ומאמני ספורט שחושבים שצריך לאכול בשר ומוצרים מן החי, עדיין. האמת היא שגם בעולם, אין המון ספורטאים טבעונים. זה עדיין פחות מקובל".
המטפס אלכס חזנוב: "אני טבעוני בעיקר מטעמי סביבה. אצלי המוסר הגיע אחר כך. זכיתי בחיים שלי שאני עושה את מה שאני אוהב, וחי עם הבחורה שאני אוהב, ובמובן מסוים הרגשתי צורך להחזיר לעולם. עם הזמן התחלתי לפתח מודעות גם לסבל של החיות"
אתה יכול לשאוב השראה מספורטאים כמו לואיס המילטון או נובאק ג'וקוביץ'. "לואיס הוא מודל לחיקוי בשבילי, לא רק בטבעונות. אבל שים לב שאלו ענפי ספורט עם המון-המון כסף, וספורטאים עם המון כסף. הם יכולים לעבוד עם שף צמוד. ג'וקוביץ' לא צריך ללכת לחפש במסעדה איטלקית קרובה מה יש לאכול".
מה היום הסיבה העיקרית לטבעונות שלך? "אני טבעוני בעיקר מטעמי סביבה. אצלי המוסר הגיע אחר כך. זכיתי בחיים שלי שאני עושה את מה שאני אוהב, וחי עם הבחורה שאני אוהב, ובמובן מסוים הרגשתי צורך להחזיר לעולם. עם הזמן התחלתי לפתח מודעות גם לסבל של החיות, כשביקרתי בחוות חופש וראיתי חיות בעיניים".
הדאגה לסביבה באה לפני הטעמים המוסריים ביחס לחיות? "ההתחממות הגלובלית היא משהו שרואים בעיניים. כשבאים ואומרים לאנשים 'אתה אוכל גופה', זה רק מייצר אנטי. אני חושב שלרוב האנשים יהיה קל יותר להפחית בשר במחשבה שכך הם תורמים לכדור הארץ".
6 צפייה בגלריה
לואיס המילטון
לואיס המילטון
מודל לחיקוי. לואיס המילטון
(צילום: AP)
לספורטאים הישראלים הטבעונים היה מי שסלל את הדרך: גולש העבר גל פרידמן, שזכה ב-2004 במדליית זהב אולימפית, קטף את ההישג ההיסטורי לישראל תוך שהוא אוכל מזון צמחי בלבד. הוא ממליץ לספורטאים נוספים לשקול מעבר לטבעונות, אבל מדגיש שצריך לעשות את זה באופן "מבוקר ונכון".
"ב-2001 התחלתי להפחית בצריכת הבשר לאט-לאט, והיה תהליך שנמשך שנה ובמהלכו הורדתי גם את מוצרי החלב והדגים", הוא נזכר. "כשאתה ספורטאי וצריך את כל האנרגיה, קשה לעשות את זה בבת אחת".
היום הרבה יותר קל להיות טבעוני בישראל. "ללא ספק. יש המון תחליפים. פעם לא היו הרבה, בטח לא מסעדות טבעוניות ומנות טבעוניות בכל מסעדה. לחברות אכפת רק מהשורה התחתונה של הרווח. יש דרישה כזו בציבור, ואם יש ביקוש, ההיצע מתאים את עצמו".

"חשוב להיות קשובים לגוף"

נעם בכר, תזונאית קלינית, מלווה ספורטאים במסגרת עבודתה. היא עצמה הייתה בעברה שחיינים ובצעירותה השתתפה בתחרויות בינלאומיות. אז היא עוד הייתה צמחונית, ובחמש השנים האחרונות היא טבעונית. לצד הסיבות האידיאולוגיות, היא מרגישה שאורח החיים הזה טוב לה יותר מבחינה גופנית.
6 צפייה בגלריה
הורד
הורד
ספונסר עם מסר: "ויגן פרנדלי" על חולצות הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
"יש הרבה אנשים שעוסקים בפעילות גופנית ומקיימים אורח חיים טבעוני, לאו דווקא ספורטאים מקצוענים", היא אומרת. "היום אנחנו יודעים שאם מקפידים על תזונה נכונה ומותאמת אישית, אפשר להיות ספורטאים טבעונים ולשמור על הבריאות. אם אנשים צורכים כמות מספקת של חלבון, בין אם זה מטופו, מקטניות אחרות או מסייטן – אפשר לשמר מסת שריר, וגם לבנות אותה".
מה לגבי ויטמין B12, שקיים רק במוצרים מן החי? "לטבעונים באמת כדאי לשקול לצרוך תוספים של ויטמין B12. מעבר לזה, ברזל שמגיע מהצומח נספג בצורה יעילה פחות מברזל שנספג מהחי. צריך לשים לב שצורכים מספיק ומרגישים טוב, וללכת לבדיקות דם תקופתיות".
הגולש יואב עומר: "אני לא מהאנשים שמטיפים לאחרים, ולא חושב שזה טוב לכולם. אפשר גם לעשות את התהליך בהדרגה, בלי להיות קיצוניים"
בכר מסבירה שמחסור בוויטמין 12B ובברזל עלול לגרום לחולשה ולעייפות, וכך קשה יותר להתאושש מאימון לאימון. "צריך להיות עם היד על הדופק וכמובן חשוב לצרוך מספיק קלוריות. הרבה ספורטאים טבעונים צורכים תוסף קריאטין, ואני רואה שזה משפיע עליהם לטובה. רואים שיפור משמעותי בכוח מתפרץ, בעלייה בנפח השריר ובהתאוששות".
האם ספורטאים טבעונים יכולים להועיל להתפשטות הגל הטבעוני בקרב מעריציהם, או לשבירת סטיגמות בנוגע לתזונה המבוססת על הצומח בלבד? ייתכן, אבל יש מי שפועלים בערוצים אחרים כדי לקדם את הבשורה.
העמותה "ויגן פרנדלי", הפועלת לקידום אורח חיים טבעוני, חתמה בקיץ על הסכם עם קבוצת הכדורסל של הפועל ת"א, שבמסגרתו היא תהיה נותנת החסות הראשית של המועדון העונה. "המטרה היא להעלות מודעות לנושא", מסביר עמרי פז, מנכ"ל העמותה. "אנחנו לא באים במטרה להפוך שחקנים מהפועל ת"א לטבעונים, אבל כן נסביר להם את הבעייתיות במזון מן החי, וניתן אפשרויות אחרות, למי שירצה. בסוף כל אחד יכול לבחור לאכול מה שהוא רוצה, אבל אנחנו מאמינים שככל שלאנשים יהיה יותר ידע – הם יוכלו לקבל החלטות נכונות, ולא לחיות רק לפי מה שהם גדלו עליו".