בלילה שבין חמישי לשישי זה קרה לו שוב: טואה טגובאילואה, הקוורטרבק של מיאמי, ספג מכה חזקה בראשו אחרי שניסה לזנק קדימה עם הכדור ונפגע מדמאר המלין בהפסד לבאפלו. ראשו נחבט גם בדשא, ידיו התעוותו, ואחרי שירד מהמגרש בכוחות עצמו הוא אובחן בפעם הרביעית בקריירה עם זעזוע מוח. עכשיו, בגיל 26 בלבד ובתחילת שנתו החמישית בליגה, יותר ויותר קולות מתוך הענף קוראים לו לפרוש כדי להגן על חייו.
טואה, המוסר הנהדר מהוואי שהפך לכוכב מכללות באלבמה ונבחר חמישי בדראפט 2020, הלך והשתפר מדי שנה ב־NFL עד שבעונה שעברה דורג ראשון ביארדים במסירה. הוא נחשב לתקווה אדירה במיאמי ולאיש שיחזיר אותה לימי התהילה (לא ניצחה במשחק פלייאוף מאז 2000). אבל הפגיעות הללו מלוות אותו בעקביות – ולא רק זה, אלא שטואה הוא אפילו אחת הדוגמאות הבולטות לסכנה האורבת לשחקני פוטבול.
3 צפייה בגלריה
הקוורטרבק של מיאמי דולפינס טואה טגובאילואה
הקוורטרבק של מיאמי דולפינס טואה טגובאילואה
פגיעות שמלוות אותו בעקביות. טואה טגובאילואה
(AP Photo/Rebecca Blackwell)
3 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
זה קרה לפני שנתיים, בשבוע קצר שבו מיאמי קיימה שני משחקים קרובים זה לזה, בראשון ובחמישי. קודם כל היא שיחקה מול אותה באפלו, וטואה נשלח לדשא בתיקול חזק, נראה לא יציב כשחזר לעמוד, אבל עבר בדיקות לפי התקנון של הליגה שאחריהן הורשה לחזור בהמשך למשחק. ארבעה ימים מאוחר יותר הוא עלה מול סינסינטי, ואחרי פגיעה חזקה מאוד פונה מהמגרש עם זעזוע מוח. החשד של ארגון השחקנים היה שמיאמי לא התנהלה לפי הנהלים כאשר איפשרה לו לחזור למשחק הראשון, והרופא שהיה מעורב בהחלטה פוטר.
אותו מקרה הוביל לשינוי בתקנון, והוסיף את העווית בידיים שנגרמת במהלך פגיעת ראש (מסמלת פרכוס או אובדן הכרה) לרשימת התסמינים שאחריהם אסור לאשר לשחקן לשוב לדשא. צריך להזכיר – הענף מתנהל תחת עננה בעשור האחרון, אחרי שהתבהרו ממדי הסכנה: נתיחות אחרי המוות של שחקני עבר שסבלו מפגיעות ראש חוזרות ונשנות גילו מחלות מוח חמורות, עם פגיעה קוגניטיבית, דמנציה, אלצהיימר, נטייה לאלימות קשה, דיכאון ואובדנות. גם מי שלא אובחן עם זעזוע מוח חשוף לכך בגלל המכות הרבות שהגוף סופג לאורך הקריירה.

חוסר רגישות במיאמי

טואה הודה בעצמו בשנה שעברה כי דיבר עם משפחתו על האפשרות שיעזוב את הפוטבול, ועכשיו רבים מפצירים בו לעשות זאת. מאמן לאס־וגאס, אנטוניו פירס, התראיין במהלך סוף השבוע ואמר: "בכנות, הייתי מייעץ לו לפרוש. מעולם לא ראיתי מישהו שחווה פגיעה כזו שלוש פעמים. זה מפחיד. הוא צריך לדאוג למשפחה שלו". כוכב העבר רוברט גריפין הוסיף: "אני מתפלל לבריאות של טואה בטווח הארוך", בעוד הפרשן הבכיר שאנון שארפ ביקש: "הוא חייב לחשוב על עזיבה. זעזועי המוח שלו הופכים לגרועים יותר ויותר, והוא אדם צעיר שכל החיים לפניו".
3 צפייה בגלריה
הקוורטרבק של מיאמי דולפינס טואה טגובאילואה
הקוורטרבק של מיאמי דולפינס טואה טגובאילואה
"זעזועי המוח שלו הופכים לגרועים יותר ויותר, והוא אדם צעיר שכל החיים לפניו"
(AP Photo/Rebecca Blackwell)
מצד שני ישנה מיאמי, שמצטיירת רע. התקרית ב־2022 עוררה ביקורות כלפי המועדון, לפני מספר חודשים התגאו שם בכך שהם לא מודאגים מזעזועי המוח של הקוורטרבק בגלל "שלמד ליפול נכון באימוני ג'ו־ג'יטסו", וגם עכשיו המאמן מייק מקדניאל ביקש מהתקשורת להפסיק לדבר על פרישה, ואמר שזה הדבר האחרון שהכוכב שלו צריך לשמוע. הדולפינס השקיעו המון כסף בבניית הסגל סביבו, ואם יפרוש הם יחזרו לבנייה מחדש ממושכת. בינתיים לא ברור אם ומתי מקדניאל יקבל אותו בחזרה, מאחר שהשחקן מחויב לעבור בדיקות קפדניות לפני שיקבל בכלל אישור להתאמן.
טגובאילואה הוא שחקן לדוגמה, כמו שהליגה אוהבת. דמות נערצת, אדם טוב שהקים ארגון צדקה למען ילדים, אינטליגנטי מאוד, נקי משערוריות, כזה שמחובר לשורשים הפולינזיים שלו ומושך קהלים. כנראה שאין מנוס מכך שבקרוב ישמש דוגמה בהקשר נוסף: החוזים הענקיים, ובמקרה שלו 212 מיליון דולר לארבע עונות, לא שווים כמו הבריאות.
פורסם לראשונה: 01:30, 15.09.24