המשוריין

ניקולה לא מפסיק להטביע
אמרו שהוא מנהל מקצועי, קראו לו ספורט דירקטור, כשהנפילות הפכו להתרסקויות ניסו להפחית בחלקו וסיפרו שהוא אחראי רק לניהול מו"מ עם זרים. אז הנה, עוד תואר הלך למכבי ת"א, הקבוצה המושקעת הפסידה שלושה דרבים ברציפות מול יריבה בתקציב מזערי יחסית, המאמן טבע, ומי נשאר? ניקולה בעל המו"מ.
כבר שמונה שנים וחצי נמשכת תעלומת וויצ'יץ', ותמיד רחשו סביבה השמועות בדבר הקשר לפרשת מוני פנאן. הקרואטי נחשב לבן טיפוחיו וחברו הקרוב של המנוח, וגם משקיע נאמן ב"בנק" שנוהל במחברותיו. במועדון הכחישו בתוקף כל קשר בין הדברים, אבל האוברדראפט המקצועי ממשיך לתפוח ולצבור ריבית.
7 צפייה בגלריה
וויציץ'
וויציץ'
כבר שמונה שנים וחצי נמשכת התעלומה. וויציץ'
(צילום: עוז מועלם)

7 צפייה בגלריה
(איור: אופיר בגון)
"העיסוק העיקרי שלי יהיה הצד המקצועי", אמר וויצ'יץ' עם מינויו למנהל ב־2013 במקום גור שלף, שעסק בעיקר בצד האדמינסטרטיבי. ולמען הסר ספק הוסיף: "מכבי ת"א לא תביא מישהו מקרואטיה כדי להחליף נורות". ואכן, הקבוצה החליפה מאז רק מספר דו־ספרתי של מאמנים, עשרות זרים עשו עליה סיבוב, והאוהדים המתוסכלים יכולים לדבר אל הלמפה. אותה הרי אין מי שיחליף.
"לניקולה יש עין מקצועית מאוד טובה, אי־אפשר להפיל עליו את כל התיק", לימד עליו סניגוריה עו"ד שמעון מזרחי ב־2018. כחצי שנה לאחר מכן פוטר בן־ארצו נבן ספאחיה לטובת יאניס ספרופולוס. רק חד העין נשאר, בלי עין הרע, ושלשום אפילו נטל חלק בישיבת ההדחה של המאמן היווני. טפלון מסדר גודל כזה, שנקשר עד כדי כך לבעלי השליטה והממון, מוכר בעיקר מקבוצת הכדורגל של בית"ר ירושלים. גם סביב אלי אוחנה מאמנים ושחקנים מוחלפים כמו גרביים, וכשמגיעה הנפילה, יש על מי להפיל אחריות.
7 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי במסיבת העיתונאים
שמעון מזרחי במסיבת העיתונאים
סינגר על וויצ'יץ'. זמרחי
(צילום: עוז מועלם)
השארתו של מנהל מערך הסקאוטינג, אבי אבן, מפליאה לא פחות. סקאוט אמור לאתר כשרונות ומציאות – תחום שבו הקבוצה לא קצרה הצלחה מסחררת. אז איך זה שדווקא האיש שהיה שותף לבנייתה, ונחשב למקורבם של וויצ'יץ' והבעלים דייויד פדרמן, נשאר ואפילו מונה למ"מ מאמן? אולי בישיבה המכרעת החברים עשו "אבן, נייר או מספריים", וויצ'יץ' שלף אגרוף, ורק דינו של ספרופולוס נגזר.

ההידרדרות

מיקי, מזרחי, הפדרמנים והרקנאטים
ועדיין, היו"ר מזרחי צודק. בשלושת הדרבים ההורסים אי־אפשר להפיל את התיק רק על וויצ'יץ'. יש לו שותפים בכירים בהנהלה. מכיוון שבדיוק היום חוגג גדול כדורסלני ישראל בכל הזמנים – מיקי ברקוביץ' – את יום הולדתו ה־68, שווה להיזכר בדרבי של גמר הגביע ב־1978, לעיני 8,000 צופים ביד אליהו.
7 צפייה בגלריה
לא פוגע כבר שנים. פדרמן
לא פוגע כבר שנים. פדרמן
לא פוגע כבר שנים. פדרמן
(צילום: יובל חן)
45 שניות לסיום הוליכה הפועל ת"א 79:83. ברקוביץ' צימק למינוס 2 (בימים ההם לא היו קליעות ל־3), ובארי לייבוביץ' הגדול הוציא את האדומים להתקפה. מיקי חטף לו את הכדור, דהר לעבר הסל והשווה, מכבי ניצחה בהארכה 90:93. "ברגע שהסתובבתי לספסל וראיתי את הפנים של שמעון, שמלוק ורלף קליין, ידענו שאסור לנו להפסיד את הדרבי הזה", שיחזר כעבור כמה שנים מ־י־ק־י.
אז ברור, מאז לא צמח במועדון אף אחד שמתקרב אליו, בכישרון ובווינריות, אבל כשסקוטי ווילבקין מחפש השראה ברגעי ההכרעה, הוא יכול רק לדמיין את פניהם של מזרחי התשוש, דייויד ודני פדרמן היהירים, אודי ושי רקנאנטי הנסתרים. עם כל הכבוד ללוזרים על הפרקט, החמישייה הזו לא פוגעת כבר שנים.

הפרזנטורים

קל להתחפש לכדורסלן במכבי
במחלקת המכירות של המועדון הצהוב משדרים עסקים כרגיל, ושם ממשיך לייצג אותם סמנכ"ל השיווק דורון ג'מצ'י. לכבוד פורים, למשל, מוצע באתר הקבוצה להתחפש לכדורסלן מכבי ת"א, ויש אפילו סרטון בכיכובם של שני שחקנים.
7 צפייה בגלריה
זיו עובר את דוסון
זיו עובר את דוסון
לא כל יום פורים. זיו
(צילום: אורן אהרוני)
התסריט: עוז בלייזר מתלונן שהוא לא ישן בלילות בגלל התחפושת לילד, ויפתח זיו מרגיע אותו: "אחי, בשביל מה הטרלול? שיתחפש לשחקן מכבי". המחירים - 399 שקל למבוגר, 349 לילד, והאמת היא שהיום בהשוואה לעבר, למבוגרים הרבה יותר קל להתחפש לכדורסלן במכבי ת"א.
למרבה הצער, לא כל יום פורים, ובימים רגילים מוכרים שם דברים אחרים. לפני ארבעה חודשים נבחר אפילו הקמע של הקבוצה, דוני הכלב, כפרזנטור של מוצרי מזון לכלבים (אמיתיים). אבל הקמפיין הפרסומי המוכר והוותיק ביותר נקרא "המזרן של מכבי ת"א". למרות שהשחקנים של היום מזכירים יותר את המזרן של הפועל ת"א.

הדוחה

גרשון נכנס להיכל הבושה
לפני משחק היורוליג מול צסק"א מוסקבה החליטה הנהלת מכבי ת"א לכבד את שני מאמניה בעבר, צביקה שרף ופיני גרשון, ולהכניסם להיכל התהילה של המועדון. לכבוד המאורע קיים גרשון ראיון רדיופוני בן קרוב לשעה, בו ירה יותר ממאה פעמים את המילה "אני".
7 צפייה בגלריה
ירה יותר ממאה פעם את המילה 'אני'. גרשון
ירה יותר ממאה פעם את המילה 'אני'. גרשון
ירה יותר ממאה פעם את המילה 'אני'. גרשון
(צילום: ראובן שוורץ)
"אנשים באו עם גופיות וכובעים להיכל בשביל להחזיר אותי", סיפר המאמן המעוטר על ביקוריו ביציעי ההיכל בתקופות הקשות, וכמובן לא הזכיר את העונה המזעזעת האחרונה שלו במועדון, כעוזרו של גיא גודס. גם אז רשמה האימפריה את אחת הבושות הגדולות בתולדותיה, כשנוצחה שלוש פעמים ברציפות (שתיים מתוכן בהיכל) על ידי אותה קבוצה – הפועל אילת – בסדרת חצי גמר הפלייאוף, ואיבדה את האליפות.
בסיום הראיון בשבוע שעבר, התבקש גרשון להתייחס למותו הטראגי של דניאל ששון בן ה־28, הכדורסלן ששיחק בהפועל גלבוע/גליל ונפצע באורח קשה בתאונת אופניים. "מה־מה־מה?", שאל פיני. "הטרגדיה של דניאל ששון, שנפטר אתמול", חזר ואמר המראיין. "תקשיב רגע, אתה העלית אותי לדבר על היכל התהילה, אתה עוד פעם עובד עליי?", ענה המאמן שכל כך מרוכז בעצמו, וספק אם הקשיב בכלל למה שנשאל.
אחרי האמירות הסקסיסטיות הרדודות, הקללה שניפק כפרשן בשידור חי ו"נאום המוקה" הגזעני, עכשיו כבר באמת אין בכלל שאלה: כשיפתחו את היכל הבושה של הכדורסל, גרשון חייב להיות גם שם.

הבלוף

גראנד סלאם הפזרנות והתגרנות
ככל שקרבה פתיחת "גראנד סלאם ת"א" בג'ודו, וככל שגאו הצווחות "יש מדליה!" בפרומואים המתישים, כך המשיך לרדת מספר המשתתפים בטורניר, ממנו ייעדרו רבים מאוד מהבכירים בעולם (כולל יקיר האומה סעיד מולאי). אתמול כבר צנח מספרם ל־298 בלבד מ־34 מדינות, לעומת 545 מתחרים מ־83 מדינות לפני שנתיים.
7 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
למה משפחה צריכה לשלם מאות שקלים לטורניר צנום?
(צילום: אורן אהרוני)
אבל למה לתת לעובדות לחבל ברייטינג, ובמכירת כרטיסים במחירים מופרזים? באתר עיריית ת"א, בעלת האולם, עדיין דיווחו אתמול על "400 משתתפים מכ־60 מדינות", וחפיפניקים מהתקשורת נרתמו למסחרה. שלשום למשל, אחרי שאורן סמדג'ה התגאה ברדיו ש"הג'ודו הוא ענף מאוד גברי", התראיין גם מנהל השיווק של הטורניר, בועז מוזס. "אנחנו כמעט בסולד אאוט", הוא דיווח בתחילת השיחה. בהמשך עידכן: "שישי־שבת אנחנו מלאים וחמישי נשארו מספר כרטיסים", ולבסוף סיכם: "נשארו כמה עשרות כרטיסים לכל יום". יופי של איפון לאמינות.
אבל השיא היה כשנשאל על מחירי הכרטיסים, והשיב: "לא יקרים, הם נעים מ־40־30 שקל עד 100 שקל"... "יואו", התלהב המראיין איציק זוהר. "כל הכבוד, זה ממש בזול!" הצטרפה בסערה אופירה אסייג. רק לבדוק עולה כנראה ביוקר. מחירי הכרטיסים לדיאט גראנד סלאם נעו מ־55 שקל בשלב המוקדמות ל־105 שקל בגמרים, בלי הנחות לילדים ולמשפחות.
למה משפחה צריכה לשלם מאות שקלים לטורניר צנום, שגם הממשלה שפכה עליו מיליונים? לא ברור. האם זה קשור למימון סוויטה מפוארת במרומי מלון הילטון עבור יו"ר האיגוד העולמי מריוס ויזר, ועוד כמה חדרים לעסקנים בינלאומיים בעלי שיעור קומה? מה העלות של החגיגה מכספי ציבור, והאם גל ההתייקרויות במשק אינו מזיז לאיגוד שמתמחה בהידוק חגורות?
ניסיון לברר את העניין עם דובר האיגוד לא זכה למענה, מה שמעלה עוד שאלה כלכלית: בשביל מה איגוד הקשקשנים, הפזרנים וגונבי הדעת מבזבז כסף על דובר?

"אנחנו עוברים קשיים לא קלים"

מאמן א.ס אשדוד, עידן שריקי, מתמודד עם קושיות לא קוליות
פורסם לראשונה: 11:07, 17.02.22