"יש לי צמרמורת בכל הגוף כשרק מדברים איתי על 'התקווה'. כששיחקתי כילד ברחובות אשדוד, היה לי חלום ללבוש את חולצת נבחרת ישראל, לא עניין אותי מכבי חיפה או מכבי ת"א. קיבלתי מתנה לייצג את המדינה שאני כל כך אוהב, עכשיו גם כמאמן. בעזרת השם, מקווה שאצליח אפילו טיפ־טיפה להביא לה נחת ולהחזיר לה על כל מה שנתנה לי".
אלון חזן לבש את המדים הלאומיים עשרות פעמים כשחקן, אבל מבחינתו המינוי למאמן הנבחרת הוא רגע השיא שלו בכדורגל. פחות משלושה שבועות לפני הפרמיירה מול איסלנד בפתיחת ליגת האומות, חזן נמצא על גג העולם ונחוש להסתער על ההזדמנות הגדולה שקיבל.
7 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
נמצא על גג העולם. חזן
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר

"שוק טוטאלי"

בתחילת הראיון המיוחד ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet מגלה המאמן שהוא הופתע מאוד מהבחירה בו, ומתאר את השתלשלות העניינים: "יוסי בניון ביקש לשוחח איתי וסיפר לי שאני אחד המועמדים יחד עם עוד כמה זרים. מבין הישראלים הייתי היחיד. הסברתי לו שאני מכבד את ההליך ואין לי שום בעיה. אחרי הפגישה התנהלתי כרגיל, ובמהלך נסיעה לפגישה בת"א שלא קשורה לכדורגל קיבלתי מסרון מיוסי שבו הוא שאל אותי אם אני זמין. חשבתי שהוא רוצה לברר איתי משהו לגבי ההכנות של הנבחרת הצעירה. אחר כך הוא התקשר, שאל לשלומי ואז שמעתי ברקע את הקול של אורן חסון, שהודיע לי: 'אלון, בניון המליץ עליך לאימון הנבחרת'. הייתי בשוק טוטאלי".
חזן ממשיך ומספר: "חסון זרק לי שהתקבלה החלטה פה אחד ואני החל מרגע זה מאמן הנבחרת. ניסיתי לדבר ולא יכולתי, הם שמעו דרך הקול שלי שאני מתרגש, חסון אמר שהוא מתרגש בדיוק כמוני. אחרי השיחה עצרתי את האוטו באיזו פינה, ישבתי בלי לעשות כלום וירדו לי דמעות. התקשרתי לאשתי ולילדים ולאבא שלי".
7 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
"כשהודיעו לי על המינוי, כל המשפחה בכתה מהתרגשות". חזן
(צילום: עוז מועלם)
איך הם הגיבו? "כולם בכו מהתרגשות. הבן שלי בן ה־24 לא הספיק לראות אותי משחק, אמר לי שהגשמתי את חלום חייו, הוא חולה על נבחרת ישראל. התקשרתי קודם כל לאבא שלי, שליווה אותי לאורך כל הדרך כשחקן, כדי שלא ישמע דרך מישהו אחר או יקרא בתקשורת. האחיין שלי ענה לטלפון ואמר לי, 'סבא אוכל ואמר שיחזור אליך'. ביקשתי שיעזוב לרגע את האוכל ויגיע לדבר איתי. הוא שאל אם קרה משהו, הרגעתי אותו ואמרתי לו בשקט: 'רק רציתי לבשר לך שהבן שלך מאמן נבחרת ישראל'. קשה לתאר כמה הוא התרגש".

"לא אשתנה"

אתה שחקן נבחרת ישראל הראשון שמקבל את תפקיד המאמן הלאומי. למה בחרו בך דווקא? "אני איש מאמין. אני עובד קשה, תמיד עם ערכים ומנסה לעשות הכי טוב, אז אולי יש מישהו למעלה שכיוון את זה והחליט שמגיע לי. אגב, קיבלתי הרבה ברכות על המינוי, וזה מראה שלא באמת נגמרו הדברים הטובים בעולם. לפעמים יש תחושה שאנחנו חיים במקום של שנאה, צרות עין, חוסר פרגון. נורא התרגשתי מכל האהבה שהרעיפו עליי. לא אתן לשום תפקיד לגרום לי להיות אדם אחר. מעדיף לאבד את התפקיד מאשר את הערכים שלי".
"אני רוצה שנהיה יריב ראוי מול כל נבחרת, גם אם היא טובה מאיתנו - ולא רק להתגונן ולהפסיד בכבוד 1:0. לא יהיה דבר כזה לוותר מראש"
לא אימנת תקופה משמעותית בקבוצה בוגרת, כמה זה משמעותי? "אימנתי בכל הנבחרות ולפני כן באשדוד בתחילת דרכי. התחשלתי מספיק. כשהייתי שחקן ישר קיבלתי קבוצה, אולי זה היה מוקדם מדי. המזל שלי ששיניתי מסלול, והתחלתי את התהליך מלמטה - מנבחרת הנערים ועד לבוגרים. הכי חשוב כמאמן זה להיות קודם כל בן אדם ולא איזה בוס גדול. יש לך את האחריות לבחור את השחקנים הנכונים וגם להשפיע עליהם. אני מאמין בלדבר עם השחקנים בגובה העיניים ולא מלמעלה".
ידעת שהאופציה הראשונה של בניון הייתה מאמן זר. "לא חשבתי על זה בכלל. הצגתי לבניון את האני מאמין שלי, ואל תשכח שאני מאמן בגאווה את הנבחרת הצעירה של ישראל, כך שגם אם לא הייתי נבחר, זו לא הייתה פחיתות כבוד. ברור לי שמאמן זר יכול להיות סופר־לגיטימי לכדורגל הישראלי, ועדיין חשתי שבנקודת הזמן הזו הסיכויים שלי היו גבוהים. עברתי את המסלול של כל הנבחרות, לא הוכחתי לאף אחד, אלא רק לעצמי שאני ראוי ומוכן לרגע הזה. לפני שנה השם שלי עלה ואמרתי שאני לא רוצה את הנבחרת הבוגרת כי לא הרגשתי מוכן כמו עכשיו. גם ידעתי שבעוד חודש פותחים קמפיין, כך שגם אם יגיע המאמן הזר הכי טוב בעולם, יהיה לו קשה להכיר את הכדורגל הישראלי בזמן כל כך קצר".
7 צפייה בגלריה
חזן ובניון
חזן ובניון
"אין חלוקת תפקידים, אף אחד מאיתנו לא רוצה לבנות טריטוריה משלו". חזן עם בניון
(צילום: עוז מועלם)
המינוי שלך היה ההחלטה המשמעותית הראשונה של בניון כמנהל המקצועי. איך זה הולך לעבוד ביניכם? "אין חלוקת תפקידים, אף אחד מאיתנו לא רוצה לבנות טריטוריה משלו או לשחק משחקי כבוד. אמרתי לו מהיום הראשון שהוא שותף מלא שלי לדרך. שמח שיש לי את יוסי שהביא דברים גדולים לכדורגל הישראלי. אומרים שהוא לא מספיק מנוסה, אז מה? אפשר לצבור ניסיון תוך כדי תנועה. חשוב לי שנמצא לצידי מישהו עם עין מקצועית נוספת. כיף לעבוד עם אנשים שמכבדים אחד את השני, אני לא פוחד ממנו והוא לא פוחד ממני. אין חשדנות בינינו. שום דבר לא שלי או שלו, הכל שלנו".

"בלי יס-מנים"

תסכים להיות עם אוזנייה ולקבל הוראות מהיציע? "אתה בטח מתכוון לתקופת רוטנשטיינר. אז ככה, מעולם וילי לא נתן לנו הוראה תעשו ככה וככה במגרש או תבצעו חילוף כלשהו, אלא חילק טיפים לאנשי הצוות בספסל. ברור שכמאמן אני לא יכול להיות מחובר לאוזנייה, אבל אין לי בעיה שיוסי יהיה בקשר עם אחד מאנשי הצוות על מנת להעביר מסר כלשהו. אני לא מפחד מהדברים האלה, כי אני יודע שהוא לעולם לא יעשה משהו שיערער את הביטחון של המאמן שלו".
איזה מאמן אתה? "אחד שמביא קודם כל את הבן אדם שהוא. השחקנים שלי תמיד יקבלו את כל הידע המקצועי שלי על מנת לקדם אותם, אבל מצד שני הם גם יקבלו חופש ליהנות מהמשחק. לא רוצה שמישהו בנבחרת יפחד מהפסד, אחרת הוא ישתק את עצמו. אני לא מאמין בכללים שמוציאים את החשק לשחק. אני כשחקן נהניתי מהמשחק, אז לא אהיה מאמן שמדכא יצירתיות. לא אפריע לשחקנים לפרוח, אני פתוח לכל עצה או רעיון של הצוות סביבי. חשוב שיהיו לידי אנשים עם דעות שונות, לא מחפש יס־מנים. אתה יכול להתאמן תחת המאמנים הכי טובים באירופה, אבל לפעמים מישהו יכול לתת לך את הטיפ הקטן שיקדם אותך - ויכול להיות שיש בי את הדבר הזה. לאורך הקריירה היו לי מאמנים טובים, למדתי מהגדולים ביותר. גיורא שפיגל פתח לי את הדלת, וגם אברם גרנט ושלמה שרף היו משמעותיים. שני מאמנים הביאו אותי לכדורגל מהרחוב בגיל 13, סילבן בן־סימון ורפי אלבז ז"ל. הם החדירו בי את התשוקה והאהבה למשחק, ואת זה בדיוק אני רוצה להעביר לשחקנים שלי".
7 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
בימיו במדים הכחולים-לבנים. שחקן נבחרת ישראל הראשון שמקבל את תפקיד המאמן הלאומי
(צילום: gettyimages)
מהי פילוסופיית המשחק שלך? "אני מאמין שצריך לשלב בין כל העולמות, כולל המדע והטכנולוגיה, אבל אסור שהטרנדים יבלעו את הבסיס. לתת את הידע, אבל לא להפציץ יותר מדי. אני מאמין בכדורגל התקפי, גם אם אתה לכאורה הנבחרת הפחות טובה, ולכן אתה צריך להשקיע בשחקנים שלך ולטפח את האמון שלהם בעצמם. אי־אפשר כל הזמן להתנהל בתחושה שאתה חלש מאחרים ולחשוב רק איך לצאת בשלום. תראה, אין מאמן שנקי מהפסדים, אפילו גווארדיולה הגדול נכשל. כשחקן אתה צריך לשחק בלי פחד להפסיד, אלא רק עם רצון לנצח".
אתה משדר ווינריות, אבל השאלה היא אם אפשר בכלל לשנות את המנטליות הבעייתית של השחקן הישראלי בנבחרת. "אני הגעתי מהמקום הכי נמוך, מהרחוב, ומשם אתה מביא את הגישה הזו, המנטליות המחוספסת. לא אמרתי לשחקנים שלי בנבחרת הצעירה 'אם נעלה ליורו', אלא 'מה יקרה כשנעלה ליורו' כי נהיה שם בטוח. כמו שגם הבטחתי לכמה מהם שיזומנו בקרוב לנבחרת הבוגרת. הם מכבדים אותי, אבל אני בטוח שבאיזו פינה הם אמרו לעצמם 'על איזה יורו הוא מדבר כשבבית שלנו משחקות גרמניה, פולין והונגריה?' אבל כשאתה לא מזגזג כמאמן, ממשיך להאמין ולא שולח מסרים סתמיים, זה מחלחל. כשמגיעות גם התוצאות, אתה משנה את התפיסה המנטלית".

"הצערה? אין דבר כזה"

יש לך תוכנית להצערת הנבחרת? "אני לא אוהב להשתמש במושג הצערה או בתוכנית מגירה, לא מאמין במהפכות שזה בעצם לזרוק הכל ולהתחיל מחדש. אין תוכנית, הרעיון הוא לבחור את השחקן המתאים ביותר להרכב בנקודת זמן מסוימת, שילוב בין צעירים לבוגרים. יש צעירים שמתדפקים על דלתות הנבחרת הבוגרת, ואם יש אחד שאני רואה בו פוטנציאל, אז כבר עכשיו אתן לו את המפתחות. הגיל לא משמעותי. קח את ערן זהבי, אין לי ספק שהרבה קבוצות באירופה מעוניינות בו לשנתיים הקרובות והוא בן 35, אז מה, לנבחרת הוא לא טוב?"
7 צפייה בגלריה
ווילי רוטנשטיינר המנהל המקצועי יחד עם מאמן הנבחרת אנדי הרצוג
ווילי רוטנשטיינר המנהל המקצועי יחד עם מאמן הנבחרת אנדי הרצוג
הרצוג ורוטנשטיינר. חזן: "למדתי שחשובה הגמישות".
(צילום: עוז מועלם)
היית עוזר מאמן של אנדי הרצוג ושל רוטנשטיינר, מה למדת מהתקופה הזאת, אילו לקחים הפקת? "למדתי שחשובה הגמישות, לא להיצמד בהכרח למשהו כי זו התורה שלך, אלא לשנות דברים ולחיות את המשחק. לבנות צוות שלא בנוי מיס-מנים. אלו שאומרים כל הזמן למאמן כמה הוא חכם רק מזיקים לו".
אחת הסיבות לרצון להביא מאמן זר לנבחרת היא שאחד מבחוץ יימנע מפוליטיקות ומערבובים של סוכנים. "אם אני שמח על משהו שעברתי בנבחרות הצעירות זה שלא נתתי לאף אחד, כולל חלק מהחברים שלי שהיו סוכנים, אפילו לפנות אליי בנושאים האלה. הם ידעו את זה וכיבדו אותי, לא ניסו בכלל. אני איש מקצוע לפני כל דבר. כל מאמן שקם בבוקר צריך להיות בטוח שהוא ישר עם עצמו, אחרת אין לו סיכוי להצליח. אם מישהו חושב לעקם אותי, חבל לו לנסות, שום זימון לא יהיה על בסיס אינטרס אישי".
בניון, כמנהל מקצועי בבית"ר ירושלים, עמד על כך שעומר אצילי לא יגיע לבית וגן בשל פרשת הקטינות. נקבעה מדיניות שלא לזמן אותו גם לנבחרת? "אין מדיניות כזו, כל דבר יהיה בהתאם לשיקולים מקצועיים".

"בלי משטרת מחשבות"

במשמרת של רוטנשטיינר הקיטוב היהודי־ערבי חדר לחדר ההלבשה, בעיקר אחרי הפוסט של מונס דאבור. מאמן ישראלי היה יודע לטפל בבעיה בצורה אחרת? "דווקא וילי בהרבה מקרים ניסה לבדוק ולהבין איך מתמודדים עם דברים כאלו. מאמן שמגיע מבחוץ צריך ללמוד מאפס את המנהגים, הדת והחגים. לפעמים זה יתרון כשהדברים לא בשליטה שלך, ואתה צריך להביא את הניסיון כדי לפתור דברים כבן אדם נטו".
"כל מאמן שקם בבוקר צריך להיות בטוח שהוא ישר עם עצמו. אם מישהו חושב לעקם אותי, חבל לו לנסות, שום זימון לא יהיה על בסיס אינטרס אישי"
אי־אפשר להתעלם מהרגישות. יהיו נהלים מסודרים הפעם לגבי פוסטים ברשתות החברתיות, למשל? "יש רגישות, לא מתעלמים, אבל אני לא הולך לומר למישהו אל תגיד ככה וככה. לא רוצה להיות משטרת מחשבות, מה כתבת פה או שם ולשלוח אנשים הביתה. אנחנו חיים במדינה שיש בה לא מעט שנאת חינם והסתה, ולוקחים כל דבר למקום של קרע ודברים רעים. אני רוצה לייצר בועה ולהימנע מלהביא את כל הדברים האלה לנבחרת. לכל אחד יש דעה פוליטית ואמונה דתית, אני רוצה ששחקני הנבחרת יכבדו אחד את השני. כואב לי הלב כשאני רואה פיגוע, אתה לא יכול לתאר לעצמך מה עובר לי בגוף, אבל אם רגע אחרי שכיביתי את הטלוויזיה אראה מולי שחקן ערבי, לא תעלה לי אפילו לרגע המחשבה לכעוס עליו, כי בשבילי הוא בן אדם - אני לא משייך אותו לצד כזה או אחר".
ויש גם את הצד השני, שחקנים יהודים שדרשו הודעות גינוי לפיגועים, מה שהלהיט את קבוצת הווטסאפ של הנבחרת. "לא דיברתי על צד כזה או אחר. יש לי שותף מלא לדרך וזה בניון. כשיש מנהל מקצועי זה הרבה יותר קל ונוח לטפל בנושאים האלה. אני לא מקבל החלטות לבד, יש מישהו שיושב איתי ושותף איתי בהכל. מוצאים דרך ביחד לגבש מדיניות, איך מתנהלים על הדשא ומחוצה לו, וזה יועבר לכל השחקנים כדי שיבינו מה דרוש מהם וממה חובה להימנע. אי־אפשר לסמן מטרות מקצועיות כשאנחנו עסוקים במתיחות בתוך הבית. גם כיהודי מאמין וציוני סופר נלהב, אני קודם כל מגדיר את עצמי בן אדם, וזה מה שאני רוצה מהשחקנים שלי".
7 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
"כל דבר יהיה בהתאם לשיקולים מקצועיים". אצילי
(צילום: עוז מועלם)

"בהצלחה לגיא לוזון"

סימנו בפניך כמטרה עלייה ליורו 2024. אפשרי? "אם נסתכל על העבר, אז כולם יגידו שזה לא ריאלי, בטח אחרי שיותר מ־50 שנה לא עשינו את זה. אבל אין דבר כזה לוותר מראש. אנחנו רוצים לחבר את כל המטרות שלנו לדרך שבה נציג כדורגל טוב, שנהיה יריב ראוי מול כל נבחרת, גם אם היא טובה מאיתנו - ולא רק להתגונן ולהפסיד בכבוד 1:0. אני אסתכל לשחקנים בעיניים ואגיד להם שהכל אפשרי. לא נחשוש מהמטרה לעלות ליורו, אני רוצה להוביל את הנבחרת לשם, לא פוחד מציפיות. אם אין מטרה כזו, אז למה צריך אותי בכלל? לא באתי רק כדי שייכתב בהיסטוריה שהייתי פעם מאמן הנבחרת. זה לא אני".
הבאת את הנבחרת הצעירה כפסע מעלייה ליורו, כמה היה לך קשה לעזוב את הפרויקט בשיא? "זה רגע משמח, מרגש וגם עצוב. ב־2 ביוני אעלה למשחק הראשון שלי בנבחרת הבוגרת נגד איסלנד, אבל הראש והלב יהיו גם בלטביה. אני מאחל לגיא לוזון בהצלחה".