ים מדר נחשב כמה שנים לשם הגדול של הכדורסל הישראלי אחרי דני אבדיה. עוד באליפות אירופה האחרונה לפני שנתיים, בגיל 21 בלבד, הוא כבר היה אחד השחקנים הדומיננטיים במדים הלאומיים, אבל לקראת החלון הראשון של מוקדמות יורובאסקט 2025 נדמה שהפעם זו הנבחרת שלו – בטח כשהכוכב הראשי נשאר בוושינגטון.
רק לא מזמן הצהיר המאמן הלאומי החדש אריאל בית הלחמי שמבחינתו מדר הוא הרכז הראשון שלו והשחקן שילך איתו לאורך כל הדרך. מחר בפורטוגל וביום ראשון בסלובניה נוכל לדעת אם מדר באמת נכנס לתפקיד המנהיג הבא. צריך לקחת בחשבון שתמיר בלאט וג'ון דיברותולמאו לא ייקחו חלק בצמד המשחקים לאחר שהודיעו על פציעות, ושקאדין קרינגטון עדיין לא קיבל את האזרחות – כך שהמעמסה על מדר תהיה גדולה במיוחד.
5 צפייה בגלריה
מדר
מדר
נחשב כמה שנים לשם הגדול של הכדורסל הישראלי אחרי דני אבדיה. מדר
(צילום: עוז מועלם)
אבל האמת היא שהרכז הצעיר של פנרבחצ'ה לא נבהל מאחריות, הוא דווקא רוצה וגם יודע לדרוש אותה. הבעיה היא שהוא מגיע אחרי תקופה מקצועית לא פשוטה, ונמצא תחת לחץ כבד כספורטאי ישראלי שמשחק בטורקיה בתקופה הרגישה הזו.

העימות עם גודס

למדר יש גם חוב קטן להחזיר אחרי הכישלון המהדהד של הנבחרת באליפות אירופה הקודמת, שזכורה בעיקר בשל סערת המחנאות, כאשר הרכז הצעיר היה בין המבקרים של המאמן דאז גיא גודס. אחרי ההפסד לפולין הוא יצא לתקשורת ופרק את אשר על ליבו: "כל אחד עושה את מה שהוא טוב בו, אנחנו מאלתרים, זה לא יעבוד". הדברים יצרו סערה גדולה. בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet סיפר גודס: "מנהל הנבחרת מוטי דניאל ואני לקחנו את ים לשיחה. הוא אמר שהוא לא התכוון. אמרתי לו, 'תקשיב, זה לא משנה מה התכוונת ומה אמרת, אם אתה לא יודע להתראיין אז עדיף לא להתראיין'. אבל זה כבר היה אבוד, כי זה כבר נעשה".
5 צפייה בגלריה
ים מדר
ים מדר
יש לו גם חוב קטן להחזיר אחרי הכישלון המהדהד של הנבחרת באליפות אירופה הקודמת. מדר
(צילום: FIBA PHOTOS)
בנבחרות לאורך השנים מספרים שמדר הוא טיפוס לא קל. אחד כזה שרוצה להיות תמיד במרכז העניינים, בראש הרוטציה ולא חושש להביע את דעתו – גם היא לא נעימה לאוזן. לכן הוא לא הסתדר עם גודס מתחילת הדרך. בית הלחמי מכיר היטב את המעלות והחסרונות של מדר, אותו אימן בזכייה של העתודה באליפות אירופה, והשניים משדרים על אותו גל. המאמן הנוכחי לא התלבט כלל לפני שהחליט לתת את המפתחות לרכז איתו עבר דרך ארוכה. "ים הוכיח שהוא השחקן הכי טוב שלנו בעמדות האלה, ושאר השחקנים יצטרכו להתאים את עצמם לסגנון שלו ולדקות שהוא מקבל", הצהיר בית הלחמי עוד לפני שהיה ידוע שבלאט פצוע וייעדר.

זהירות, אגו

גורם הקשור לנבחרת התייחס למערכת היחסים הקרובה בין מדר לבית הלחמי: "מצד אחד, זה טוב שמאמן נבחרת מסתדר נהדר עם שחקן מפתח. אריאל מאוד מעריך מקצועית את ים, הוא מאמין בו ונותן לו את הביטחון שהוא צריך. אבל מצד שני, אולי אני נאיבי, נבחרת צריכה להיות טהורה, בלי העדפות מוקדמות, להתייחס לכל השחקנים בצורה שווה. ראינו באליפות אירופה האחרונה כמה קשה היה עם כל האגו שיש בנבחרת. מה לעשות שפתאום יש פה דור עם הרבה כוכבים וכל אחד מושך לכיוון שלו? לא צריך לנפח עוד יותר אגו של שחקן מסוים.
5 צפייה בגלריה
ים מדר ואריאל בית הלחמי
ים מדר ואריאל בית הלחמי
מערכת יחסים קרובה. מדר ובית הלחמי
(צילום: ראובן שוורץ)
"זה לא סוד שבלאט ומדר פחות הסתדרו באליפות עצמה, וללכת על אחד מהם זה הימור מסוכן. הפעם תמיר לא הגיע לחלון, אבל בסופו של דבר המטרה המרכזית היא אליפות אירופה, שם – אם כולם יהיו בריאים והסגל יהיה מלא, מלחמות האגו עלולות לצוץ מחדש".
בנבחרת משתדלים לעטוף את כל השחקנים שמשחקים בחו"ל, בטח ובטח את מדר שנמצא במצב מורכב ורגיש. מאז פרוץ המלחמה הם נמצאים בקשר רציף איתו ומבררים ששלומו טוב, בטח לאור המקרה של הכדורגלן שגיב יחזקאל, שהוברח מטורקיה לאחר המחווה לחטופים במדי אנטליהספור. מדר משתדל לא להתבלט ומקפיד לשמור על פרופיל נמוך. הוא לא יוצא כמעט מהבית מלבד למשחקים ולאימונים, ולא מעלה פוסטים או ציוצים הקשורים לישראל ולמלחמה. הרכז מקבל גם אבטחה צמודה ומשתדל להקיף את עצמו במשפחה וחברים. עם כל המטען הזה הוא מגיע לנבחרת, ומן הסתם יהיה שותף למחוות שתערוך הנבחרת לחטופים ולבני משפחותיהם, מה שבטח יזכה להתייחסות בטורקיה. בנבחרת מבהירים שלא עלתה אפשרות שמדר לא יגיע לחלון בגלל המצב הנפיץ, ושהוא מחכה בקוצר רוח לייצג את המדינה.
5 צפייה בגלריה
מדר
מדר
עם החבר הקרוב. מדר ואבדיה
(צילום: עוז מועלם)
"ים עובר תקופה מאוד לא קלה", מעיד מקורב לשחקן, "אבל הוא לא יוותר על מה שהוא אוהב, ומרגיש גאווה גדולה ללבוש את המדים הלאומיים. הוא מבין שזה בידיים שלו, ומחכה להזדמנות להוכיח את עצמו בנבחרת. הוא יודע שהוא ראוי לה. הוא גם שמח לראות אנשים מהארץ, להרגיש את האווירה המשפחתית, זה יעשה לו טוב לקראת המשך העונה".

הגעגוע לאיטודיס

מעבר למציאות הביטחונית הלא פשוטה, מדר עדיין לא הגיע למיצוי הפוטנציאל בקבוצתו הטורקית. הוא נחת בקיץ בפנרבחצ'ה בקול תרועה לאחר שסירב להצעה של פרטיזן בלגרד וז'ליקו אוברדוביץ' להארכת חוזהו, תמורת שכר של 800 אלף יורו לעונה. אלא שלאט-לאט המניות של הרכז הישראלי החלו לרדת, בעיקר אחרי פיטורי המאמן דימיטריס איטודיס בדצמבר. העניינים קיבלו תפנית רעה מבחינתו של מדר מאז ששארונאס יאסיקביצ'יוס עומד על הקווים. אם ב-13 המשחקים הראשונים ביורוליג תחת היווני קיבל הרכז 16.6 דקות בהן רשם 6 נקודות, 1.7 ריבאונדים ו-1.5 אסיסטים, ב-12 ההופעות אצל הליטאי הוא ירד ל-11.5 דקות, 3.5 נקודות, 0.9 ריבאונדים ו-2 אסיסטים. מול מונאקו שיחק מדר שתי דקות בלבד ונגד פנאתינייקוס טיפס ל-8 דקות, אבל לאחר מכן – בשבוע הגביע בטורקיה – הוא נותר מחוץ לסגל בכל המשחקים.
5 צפייה בגלריה
שאראס על הקווים
שאראס על הקווים
תפנית רעה מאז שהגיע. שאראס
(צילום: EPA)
בליגה המצב מעט טוב יותר, שם כבר מקבל הרכז 24.9 דקות, בהן הוא תורם 10.7 נקודות, 4.6 ריבאונדים ו-6 אסיסטים. בנבחרת לא חוששים שמדר יגיע במצב רוח ירוד, בעיקר בגלל האופי החזק שלו. "הוא תמיד יודע להביא את עצמו לשיא מסוים כשצריכים אותו", מספרים בנבחרת. "כל המצב והסערה סביבו רק מדרבנים אותו יותר".
פורסם לראשונה: 01:30, 21.02.24