זו אולי המדליה המפתיעה ביותר בתולדות המשלחת האולימפית הישראלית. תום ראובני חצה היום (שבת) את גמר גלישת הרוח במקום הראשון והבטיח מדליית זהב בכחול-לבן ראשונה בפריז. האמת, בניגוד לכל הציפיות.
אבל מי מתלונן. בטח לא ראובני בן ה-24, שסיים את המוקדמות במקום השני - אבל העביר הילוך בשיוטי חצי הגמר והגמר - בדרך לראש הפודיום. "אני עדיין לא מעכל את זה", אמר בסיום השיוט ראובני ההמום. "אבל זה מדהים. לעשות את זה 20 שנה אחרי גל שהוא המאמן שלי. אין לי מה להוסיף".
4 צפייה בגלריה
ראובני
ראובני
ראובני ופרידמן עם דגל ישראל
(צילום: Christophe SIMON / AFP)
4 צפייה בגלריה
ראובני
ראובני
ראובני ההמום קופץ מהגלשן לאחר הגמר
(צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
ראובני המשיך: "אני חושב שהייתי הסוס השחור, אף אחד לא ציפה לזה, אבל ידעתי שזה אפשרי. רשמתי לעצמי לפני שלוש שנים שאני משיג זהב בפריז 2024. בחצי הגמר פחדתי לסיים רביעי או חמישי, זה קרה לי כבר באליפות העולם. פשוט רציתי לתת הכל ולשמוע את 'התקווה'".
ראובני הוסיף: "המדליה ו'התקווה' הן לכבוד כל הגיבורים שנמצאים במלחמה והחטופים שעדיין בעזה. אני רוצה להביא כבוד למדינה, ואני שמח שעשיתי את זה. לפני השיוט פשוט חשבתי על להביא גאווה למדינה, לייצג את כל הגיבורים שיש לנו, ואין דרך יותר טובה מלשמוע את 'התקווה'".
מאמנו של ראובני, גל פרידמן, שזכה במדליית הזהב באתונה 2004, בירך את חניכו: "האמנתי בו כל הדרך, הייתה לי הרגשה טובה גם לפני התחרות. כל השבוע אמרתי לו שיש לו את זה, והוא רק צריך לקחת. לא שמישהו פה נותן מתנות. ראינו איך המתחרים מאבדים את זה מלחץ. מבחינת לחץ אנחנו במקום הנכון, אנחנו התמודדנו עם זה היטב".
משפחתו של תום ראובני חוגגת את הזכייה במדליית הזהב האולימפית
(צילום: נדב צנציפר)
4 צפייה בגלריה
משפחת ראובני
משפחת ראובני
משפחת ראובני חוגגת עם הדגל
(צילום: נדב צנציפר)
"מקווה שהבאתי לכולם גאווה", המשיך ראובני. "התחושות מדהימות ואני שמח שזה קרה. הפעם האחרונה שניצחתי תחרות הייתה ב-2017, שבע שנים. אני חושב שעשיתי את זה בצורה הכי טובה. זה צריך לבוא בזמן הנכון ברגע הנכון".
כילד שהיה בשליחות עם משפחתו באירלנד, הלך לטייל עם אביו בים ורק רצה להיכנס למים: "הילד הזה חלם בגדול, ואני חושב שהוא לא היה מאמין למה שקרה היום. לאורך כל השנים חלמתי והאמנתי ועבדתי קשה. גם עכשיו אני לא מאמין שזה קורה".
על היום ההיסטורי ומדליית הכסף של קנטור: "לא ידעתי בדיוק איך שרון סיימה. מרחוק ראיתי את דגל ישראל. ברגע שהיא עלתה לגמר, היא עשתה חצי גמר לפני, הייתי שמח בשבילה. אני יודע כמה קשה היא עבדה בשביל זה וכמה היא גולשת על. היא מדהימה ואני שמח שהיא זכתה במדליה, כסף זה מדהים וכל הכבוד לה. זה קצת הוריד לחץ ממני, אני באתי ליהנות וברגע שהגעתי לגמר ידעתי שאני בא לעשות הכי טוב שאני יכול וליהנות".
על כך שהוא לא היה הפייבוריט לזכייה, הוסיף: "ממש רציתי להוכיח את עצמי כל הקמפיין. נבחרת הנשים הייתה כל כך דומיננטית והן עבדו מדהים. מוריד בפניהן את הכובע. כל כך רציתי שהרגע שלי יבוא. שרון ואני מחזירים את השייט חזרה למקום שמגיע לו להיות. זאת גאווה גדולה, אני שמח בשביל שנינו".
למרות הזכייה (גם במענק של מיליון שקלים), ראובני הצהיר שכל עוד זה תלוי בו הוא ממשיך לקמפיין נוסף: "לא מבטיח שום דבר לגבי איזה צבע מדליה אביא ואם אביא. קשה להישאר בטופ הרבה זמן. אני רוצה להמשיך לתת הכי טוב שאני יכול. אין לי תוכניות גרניוזיות מה לעשות עם הכסף. אני ילד די צנוע ולא מתכנן להשתנות. הכסף הזה יותר לעתיד כשיהיו לי ילדים ומשפחה ואני אצטרך לפרנס אותם. אני לא הולך לעשות שום דבר מיוחד, הולך לטוס עם חברה שלי לחופשה לתפוס קצת גלים ולהתנתק מהעולם האולימפי. זה התוכניות, ואז לחזור להתאמן מתישהו".
4 צפייה בגלריה
קנטור
קנטור
מפרגנת. קנטור
(צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
שרון קנטור, שדקות לפני כן זכתה במדליית כסף אצל הנשים, פרגנה: "תום ילד מטורף, מדהים מה שהוא עשה. אני כל כך שמחה, מ-2008 לא הייתה מדליה בשייט והגלישה ועכשיו הבאנו שתיים. כל היופי זה שלא סימנו אותו כמועמד והיה לו את השקט שלו. כל כך יפה לראות שהדברים משתלמים והעבודה הקשה באה לידי ביטוי. אני חושבת שהמתחרים האחרים היו בלחץ ממנו כי הם הבינו שהוא חזק. יש לנו מנטליות אחרת מהגולשים האחרים, האירופים והאוסטרלים - אנחנו עוצמתיים, באים ומראים מה יש לנו".
מאמנה שלך קנטור, שחר צוברי, חגג: "ידענו שאנחנו מסוגלים. תום עשה תחרות מטורפת. לסיים עם שתי מדליות אולימפיות זה מדהים. כל כולי בשביל הספורטאים, לראות איך אפשר לעשות הכל בשביל הרגע ששרון לקחה את המדליה. אמרנו להם 'תהנו מהרגע, העבודה הקשה מאחורינו'. חיכינו כל כך הרבה זמן לשמוע את 'התקווה'. קיווינו שגם שרון תסיים ראשונה, אבל ברגע שהיא סיימה עם הכסף ידענו שלתום יש את היכולות לסיים במקום הראשון. תום עשה את זה בגדול, כיף שאנחנו מצליחים בענף הזה פעם אחר פעם".
עיריית הרצליה בירכה את ראובני שגולש ומתאמן במועדון השייט בני הרצליה. ראש העיר, יריב פישר, בירך את תום ואמר: "כבוד גדול לעיר הרצליה ולעמותת בני הרצליה על ההישג האדיר של תום. איזה כיף שיש גם סיבה לשמוח בימים אלה. אנו גאים בתום ומחכים לחגוג איתו ביחד כשיחזור לארץ".
  • השתתפה בהכנת הכתבה: סתיו איפרגן