אליפות אירופה בג'יו ג'יטסו שנערכה בשבוע שעבר בגרמניה האירה עד כה פנים למשלחת הישראלית, כאשר הסיפור שבלט מעל כולם הוא מדליית הזהב של הספורטאית הישראלית החירשת, שרה קובליוב, שזכתה ביום חמישי האחרון במדליית הזהב.
קובליוב בת ה-22, שמתחרה בקטגוריה של עד 48 ק"ג, היא חירשת מלידה, אך לצד המוגבלות הצליחה לזכות בתארים כמו אלופת אירופה וסגנית אלופת העולם בשנת 2017 וב-2023.
2 צפייה בגלריה
לוחמת הג'ו ג'טסו הישראלית שרה קובליוב
לוחמת הג'ו ג'טסו הישראלית שרה קובליוב
שרה קובליוב
(צילום: חואן לופז)
לוחמת הג'יו ג'יטסו החירשת שרה קובליוב שרה את ה"תקווה" על הפודיום באליפות אירופה
(צילום: חואן לופז)
לאחר שזכתה במדליית הזהב, עלתה קובליוב אל הפודיום ושרה את המנון מדינת ישראל 'התקווה' בשפת הסימנים. לפי מה שמספרים מהמשלחת הישראלית, הקהל באולם התמלא בבכי והתרגש יחד עם קובליוב.
קובליוב, ספורטאית בהתאחדות איל"ת ונבחרת ישראל בג'יו ג'יטסו, הגיעה לענף בגיל 13, לאחר שרצתה להצטרף לחוג שמשלב פעילות ספורטיבית אחרי בית הספר.
"ההורים שלי ואני טיילנו בנתניה וראיתי את שלט גדול 'MMA ISRAEL'. הוא היה נראה לי מגניב, אמרתי להם בואו ניכנס ונראה מה יש שם", היא מספרת בריאיון ל-ynet פחות מיממה אחרי שהגיעה לראש הפודיום. "ראיתי את כל הילדים בחוג עושים את כל הדברים. הצטרפתי לאגרוף תאילנד ואחי קטן הצטרף לג'יו ג'יטסו, הייתי מלווה אותו מהבית לחוג. ישבתי וראיתי את הספורט, ולאט לאט התחלתי להתאהב בו ורציתי לנסות, אז נרשמתי גם".
איך את מצליחה להתחרות בספורט מקצועני? "אני חושבת שאני מצליחה לעשות את זה בגלל האופי שלי, הנחישות, האומץ, האמונה, הרצון והרבה מוטיבציה להצליח. מצד שני הייתי רוצה קצת לשמוע טיפים של המאמן שלי בזמן הקרב, לשמוע את הצעקות 'יש!' של חברי הנבחרת וכמובן לשמוע את 'התקווה' כשההמנון מתנגן".
"בשנת 2017 סיימתי במקום הראשון באליפות אירופה עד גיל 18. לא סימנתי בשפת סימנים אז, עמדתי על הפודיום בלי לשמוע, אבל יכולתי להרגיש. כששאלו אותי אחרי שחזרתי לארץ לגבי זה, פתאום עלה בי רצון גדול מאוד לעשות את זה. רציתי להראות לאנשים שאני חירשת גאה שמשתתפת בתחרויות ברמה רגילה"
איזה אתגרים גילית כשהתחלת להתקדם מקצועית ולהבין שהתקשורת שלך עם הספורטאים שאת מתאמנת איתם או מתחרה מולם תהיה שונה? "מיד כשהתחלתי להתאמן בג'יו ג'יטסו הבנתי את זה. ידעתי שכולם יהיו ספורטאים ששומעים ואני החירשת היחידה. זה לא הפריע לי. כשהתחריתי בפעם הראשונה בארץ הבנתי שהספורט הזה בשבילי, לזה נועדתי. כשהייתי רק בת 14 המאמן שלי אמיר בוארון בחר בי להשתתף באליפות העולם ושם זכיתי במדליית הכסף. ידעתי שזאת רק ההתחלה ואמשיך לעשות את זה".
בואי נחזור לזכייה שלך. מה היו התחושות אחרי שהבנת שזכית בזהב? "הרגשה מטורפת, מתרגשת ומלאה בגאווה".
המלחמה גרמה לאקסטרה מוטיבציה? זה עשה משהו להראות את הדגל וההמנון בימים כאלה? "כן, מאוד. רציתי להראות לעולם שישראלים תמיד חזקים ולא מוותרים. הלב שלי נשאר עם כל חיילים ומשפחות החטופים, ורציתי לתת למדינה. כשניצחתי בגמר, שמחתי כל כך לעמוד על הפודיום לצלילי 'התקווה' בתקופה כל כך קשה, ועוד באירופה, שיש שם הרבה אנטישמיות. זה גרם לי להרגיש גאה בעצמי".
אי אפשר שלא לדבר על הרגע המרגש שלך, בו שרת את 'התקווה' בליווי שפת הסימנים. איך חשבת על זה? "בשנת 2017 סיימתי במקום הראשון באליפות אירופה עד גיל 18. לא סימנתי בשפת סימנים אז, עמדתי על הפודיום בלי לשמוע, אבל יכולתי להרגיש. כששאלו אותי אחרי שחזרתי לארץ לגבי זה, פתאום עלה בי רצון גדול מאוד לעשות את זה. רציתי להראות לאנשים שאני חירשת גאה שמשתתפת בתחרויות ברמה רגילה של שומעים, ברמה גבוהה מאוד. חיכיתי לזה הרבה זמן. אחרי הניצחון אמרתי לעצמי שסוף סוף הגשמתי את החלום. אני שמחה מאוד שעשיתי את זה".
תעשי זאת שוב בתחרויות הבאות? "ברור. אני מקבלת על זה הרבה תגובות טובות. המשפחה שלי גאה בי, וגם בן הזוג שלי, אמיר וחבריי לנבחרת. אני רוצה להגיד לכל הספורטאים: תאמינו בעצמכם ותעבדו קשה כדי להגיע לתוצאות גבוהות ומרשימות. אני רוצה לסיים בתודה תודה רבה למאמנים שלי אמיר, תומר אלרואי ופביו שוכמן, ותודה להתאחדות 'אילת' ואיגוד הג'יו ג'יטסו על המעטפת והתמיכה".
2 צפייה בגלריה
לוחמת הג'ו ג'טסו הישראלית שרה קובליוב עם נבחרת ישראל
לוחמת הג'ו ג'טסו הישראלית שרה קובליוב עם נבחרת ישראל
"אחת הנבחרות הטובות בעולם". נבחרת ישראל בג'יו ג'יטסו
(צילום: חואן לופז)
אריק קפלן, נשיא ומנכ"ל התאחדות 'אילת' התייחס להישג של אלופת אירופה הטרייה: "שרה היא ספורטאית יוצאת דופן שמוכיחה שאין דבר העומד בפני הרצון. הנחישות והרצון לצד הכישרון שלה מביאים להישגים מדהימים שמעניקים לנו כבוד גדול וגאווה עצומה, גם למדינת ישראל, דבר כה חשוב בימים אלה. שרה היא חלק מנבחרת הג'יו ג'יטסו שהיא אחת הטובות בעולם. אנחנו מצפים להופעת הנבחרת ולהישגים שלהם במשחקי העולם 2025".
ארז אלראי, נשיא התאחדות הג'יו ג'יטסו התחרותי בישראל הוסיף: "הניצחון של שרה הוא הישג מרשים ביותר, לא רק נוכח המגבלה. שרה מתאמנת ונלחמת ללא דופי ואני מברך אותה על הזכייה. אנו משקיעים הרבה בפיתוח הענף. נבחרת ישראל היא הנבחרת הטובה באירופה ובין הטובות בעולם, ואנחנו נמשיך לעשות כל מאמץ להבטיח שהענף בישראל ימשיך להיות חוד החנית של מדינת ישראל בהישגים הבילאומיים".
מלבד קובליוב, היו עוד הישגים למשלחת הישראלית בתחרות, כולם בנבחרת הגברים. ירין שריקי (69 ק"ג) זכה במדליית הזהב. ביום הזיכרון האחרון התראיין שריקי ל-ynet ושיתף את סיפורו המיוחד אחרי שניצל מהמסיבה בנובה ואיבד בה את חברו הטוב ביותר. גם עמרי חביב (62 ק"ג) במדליית הזהב, עמית בורשטיין (62 ק"ג) זכה במדליית הכסף ו-ויקי דאבוש (69 ק"ג) זכה במדליית הארד.