האנזי פליק (56) נחשב לאחד המאמנים הכי טובים שצמחו בשנים האחרונות בכדורגל הגרמני, והוא ינסה להחזיר את הנבחרת לימיה הגדולים - מה שמתחיל במוקדמות המונדיאל. הוא פתח בניצחון קל בליכטנשטיין, לא ממש משחק מייצג, וחולם על הרבה יותר. אחרי הכל, הוא הוביל את באיירן לזכייה בכל ששת התארים האפשריים בשנת 2020. הוא הפנים הרעננות להן הייתה זקוקה גרמניה, אחרי שיוגי לב, שהוביל אותה לאליפות העולם ב-2014, סיים קדנציה של 15 שנה בקול ענות חלושה, עם הדחה בשלב הבתים במונדיאל 2018 והדחה בשמינית גמר היורו האחרון.
פליק התחיל את דרכו ככדורגלן בסנדהאוזן בגיל 18. כאשר קיבל הצעה משטוטגרט הגדולה, החליט לדחות אותה בכדי להשלים התמחות בבנק. "זה היה הדבר הנכון לעשות", סיפר בעבר, "כי אי אפשר לדעת כמה זמן אוכל לשחק כדורגל, וידעתי שאני צריך מקצוע יציב לחיים. אבל תמיד רציתי לשחק בבאיירן, ואם היא הייתה פונה אליי אז, סביר להניח שהייתי מוותר על ההתמחות". באיירן הגישה הצעה לקשר בסופו של דבר, כשהמנהל הספורטיבי פרנץ בקנבאואר שם עליו עין, ופליק הגשים את החלום בגיל 20.

2 צפייה בגלריה
האנזי פליק
האנזי פליק
האנזי פליק
(צילום: EPA)

הוא הפך לבורג משמעותי בהרכב, זכה עם באיירן בארבע אליפויות ובגביע, אך למרות ההישגים הללו לא זומן אף פעם לנבחרת גרמניה. הוא פרש במדי קלן בגיל 28 לאחר מספר פציעות בברכו, ועבר לפרק הבא.

מאמן משום מקום

פליק פתח עם אשתו עסק לציוד ספורט בעיירה באמנטל, שהפך למקום מפגש עבור המקומיים שבאו לשמוע ממנו חוויות מעולם הכדורגל. נראה היה שהוא יסתפק בכך, אבל בשנת 2000 קיבל הצעה מרתקת מדיטמר הופ, הבעלים של הופנהיים ששיחקה אז בליגה הרביעית, והפך למאמן הקבוצה. הוא הקפיץ אותה עד לליגה השנייה, וב-2005 ג'ובאני טראפטוני מינה אותו לעוזרו בזלצבורג. לאחר תקופה קצרה מאוד ההתאחדות הגרמנית נחתה עליו משום מקום, עם הצעה טובה עוד יותר - בוא להיות העוזר של לב בנבחרת גרמניה.
וכך, מהחנות בעיירה הקטנה פליק הפך לבורג חשוב בהישגים המדהימים של נבחרת גרמניה, הזכייה במונדיאל 2014 והעלייה לגמר יורו 2008. "ללא פליק, לא היינו זוכים בגביע העולם", אמר לב. "הוא מצטיין בניתוח, וגם אדם נעים מאוד. יש לו אופי נהדר, וכל השחקנים והמאמנים מעריכים אותו". אחרי אותו מונדיאל פליק הפך למנהל הספורטיבי בהתאחדות הגרמנית, וב-2019 החליט לחזור לבאיירן כעוזרו של ניקו קובאץ'.
בנובמבר 2019 פוטר קובאץ' ופליק מונה למאמן זמני. בהנהלה חיפשו מאמן מנוסה שיוכל להוציא את הקבוצה מהבור, לאחר פתיחה לא מוצלחת. תוך כמה שבועות הבינו שהאנזי הוא הכתובת הקבועה. השינוי היה מדהים: האנזי הפך את הקבוצה ליציבה, לוחמת ודורסנית. הוא נתן לשחקנים יד חופשית בהתקפה, והחזיר את הצבע לפנים של תומאס מולר, שעבר שנתיים רעות. זה נגמר עם אליפות, צ'מפיונס, גביע גרמני, סופרקאפ גרמני, סופרקאפ אירופי ואליפות העולם למועדונים, הכל בשנה אחת! בנוסף, הוא הוכתר כמאמן השנה של אופ"א.

2 צפייה בגלריה
פליק והגביע
פליק והגביע
פליק וגביע האלופות
(צילום: רויטרס)

היורש של לב

ב-25 במאי 2021 מונה פליק כמאמנה של נבחרת גרמניה, תקופה קצרה אחרי שסכסוך עם המנהל הספורטיבי של באיירן, חסן סליהמידז'יץ', הוביל אותו להודיע על סיום דרכו במועדון. פליק אמר: "בשבילי, להיות המאמן הלאומי זו אחריות עצומה שאני באמת מצפה לה. אעשה כמיטב יכולתי כדי שנוכל לשחק שוב כדורגל מרגש שוב".
בגרמניה מחכים לשינוי, ומנהל הנבחרת אוליבר בירהוף אמר: "הוא היה בראש רשימת המשאלות שלי מההתחלה". השאלה המעניינת ביותר היא מה פליק יביא ומה ישנה בנבחרת. בהתאחדות הגרמנית בטוחים שהוא יחזיר את היציבות בהגנה וישחזר את באיירן הדורסת בדמות הנבחרת - שהפכה למיושנת ועייפה. השיטה המועדפת עליו היא 4-2-3-1, מערך שהביא לאלופת גרמניה את השליטה בכדור, עזר ליעילות מול השער ואיפשר למגינים לסייע להתקפה.
מבחינת פליק, ההעפלה למונדיאל 2022 תהיה רק החימום. הוא רוצה להצליח בקטאר, אבל בעיקר ביורו 2024 אותו תארח גרמניה. הוא יודע שיש לו חומר טוב, שחקנים שהוא מכיר היטב כמו תומאס מולר, לאון גורצקה, סרג' גנאברי וג'ושוע קימיך, לצד צעירים בדמות קאי האברץ וטימו ורנר, שיכולים להוביל את הנבחרת בשנים הבאות. "הציפייה שלי עצומה", אמר פליק. "יש לנו כל סיבה לכשת באופטימיות אל הטורנירים הגדולים הקרובים".
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.