אם מסתכלים אחורה, למעט עונה אחת ייחודית עם מאמן אחד ייחודי (רודי דאמיקו), מכבי מעולם לא הגיעה לשום הישג משמעותי עם מאמן זר. כל ההישגים המשמעותיים של מכבי היו עם מאמנים ישראלים ועם שחקנים ישראלים שלוקחים חלק משמעותי בקבוצה (עוד ניגע בנקודה זו בהמשך). על כן, לאחר עוד ניסיונות (לא נכונים לטעמי) בקיץ האחרון להנחית שוב מאמן זר במכבי, מאוד שמחתי כשנפל דבר ועודד קטש מונה למאמן הקבוצה. אחרי הכל, כיום אין בנמצא מאמן יותר מכביסט מקטש. אחד שמכיר את הליגה והשחקן הישראלי ואחד שהוביל קבוצות ישראליות ואת נבחרת ישראל להופעות מרשימות ברמה האירופית.
בשנים האחרונות התהפכו היוצרות, ובמקום שהזרים ישמשו שחקני חיזוק לשלד של שחקנים ישראלים מובילים – מכבי הפנתה עורף לשחקן הישראלי והפכה את הזרים לשלד של הקבוצה. הישראלים משמשים כ"שחקני חיזוק" או שמא "נערי פוסטר" לזרים. המצב הפך קיצוני עד כדי כך שכבר מעל לעשור (למעט ההבלחה של 2014) זוהי הדרך וזוהי השיטה במכבי תל אביב. אך אם מביטים לאחור באותה נקודת מבט של הישגים, מכבי מעולם לא הגיעה לשום הישג משמעותי ללא שחקנים ישראלים שלוקחים חלק משמעותי בקבוצה.

1 צפייה בגלריה
יפתח זיו
יפתח זיו
יפתח זיו מסופסל
(צילום: עוז מועלם)

על כן, ובהתחשב בכל הנ"ל ולמרות המצב השפיר יחסית של מכבי השנה ביורוליג, הייתי מדרג את ביצועיו של קטש עד כה כמאמן הקבוצה כ"נכשל בגדול!" וזאת בעיקר בגלל האופן התמוה בו הוא משתמש בשחקני הקבוצה – או שמא עליי לומר לא משתמש בהם.
מכבי החתימה השנה ישראלים ברמה גבוהה – השאירה את סורקין, ג'ון די, ג'ייק כהן ויפתח זיו, וצירפה אליהם את רפי מנקו וגיא פניני. כל החמישה הם שחקני חמישייה ראשונה בכל אחת מקבוצות ליגת ווינר סל ושחקנים שהוכיחו את עצמם ברמה האירופית. למרות זאת, בחודשים הראשונים שלו כמאמן מכבי ולמרות שהיתה לו יד חופשית בבחירת השחקנים, קטש בחר להתעלם לחלוטין מהישראלים. אני לא זוכר מתי מאמן התעלם משחקנים כפי שקטש עשה עד כה – נכון, היו מאמנים לפניו במכבי (למכביר) שלא ספרו שחקנים וייבשו אותם במשחקים באירופה, אך התעלמות כזו, גורפת ואבסולוטית – גם באירופה וגם בליגה – לא זכור לי. דברים הגיעו לכזה קיצון שקבוצות (בארץ ובחו"ל) פנו למכבי כדי לקבל שחרור עבור זיו.
אני רוצה להתעכב רגע על עניין זיו – כל מבקריו צודקים בטענות שקבלת ההחלטות שלו בתור רכז עדיין לוקה בחסר, אך יש לו פוטנציאל עצום להיות רכז מלהיב ברמה אירופית, אם רק יקבל את ההזדמנות וההכוונה הנכונה. באלמנטים מסוימים הוא עולה על קטש (השחקן) בכמה רמות – הוא חזק יותר, אתלטי יותר, מגוון יותר ולא חסרה לו אגורה של כישרון. כל מה ששחקן צריך כדי להגיע לגדולה זה הזדמנות ומאמן שיאמין בו – את שני הדברים הללו קטש מונע מזיו ובכך הוא חוטא כלפיו, אך גם כלפי כל הקבוצה.
ההיסטוריה והסטטיסטיקות לא משקרות – מכבי מעולם לא הגיעה וגם לא תגיע לשום הישג אם קטש ימשיך לקטוש 5-6 שחקנים זרים עד שיפלו מהרגליים. לאחרונה חל שינוי חיובי בקבוצה, וזה לא בגלל שקבוצה חדשה צריכה זמן להתחבר (בכל אופן,לא רק), אלא בעיקר בגלל שלאחרונה קטש שיחרר (מעט) את הרסן והעניק דקות משמעותיות לישראלים שלו. ייטב לקטש, אם הוא חפץ בהכרה ובעיקר בהישגים, להפסיק לייבש את הישראלים הבכירים שיש לו בקבוצה. לתמוך, להאמין ולקדם אותם – אם זה יקרה, אפשר לחלום על פלייאוף עוד השנה ואולי פיינל-פור בשנה הבאה. אך אם מכבי תמשיך בגישה של השנים האחרונות ולא תקדם את השחקנים הישראלים שלה, נצטרך כנראה להמתין עוד עשור לאיזה נס ז'לגיריס או מילאנו על מנת לראות איזה גמר אירופי.