שליחנו לקטאר יאיר קטן לקראת המשך שלב שמינית גמר המונדיאל
מי הנבחרת שהולכת לזכות במונדיאל? על השאלה הזו רבים מנסים לענות עוד הרבה לפני שהחל הטורניר, בין אם בצורה מקצועית ובין אם במשחקי ניחושים בין חברים. והנה, קצת אחרי מחצית מונדיאל סיפקה פיפ"א עצמה את ההימור שלה. טוב, לא בדיוק, לא ננקב שם הקפטן המניף, אבל אנשי המקצוע המובילים בארגון נתנו רמזים לדעתם וסיפקו ניתוח לשאלה - איך זוכים במונדיאל הזה?
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
אתמול בשעות הצהריים באחד מאולמות מרכז הקונגרסים היוקרתי בדוחא, שבו אפשר גם לצפות במשחקים עם חוויית צפייה ושמע המדמות כאילו אתה נמצא באצטדיון עצמו, התכנסו כמה מוחות כדורגל ביניהם שניים מוכרים מאוד: ארסן ונגר, מאמן ארסנל בעבר המשמש היום כראש פיתוח הכדורגל בפיפ"א (או בקיצור האיש הכי חזק בכל הקשור למשחק עצמו ולא למה שמסביב); ויורגן קלינסמן, שאימן את גרמניה וארה"ב בגביעי עולם, וקיבל לפני הטורניר הנוכחי ג'וב בדמות חבר הוועדה המקצועית למונדיאל.
4 צפייה בגלריה
ארסן ונגר ויורגן קלינסמן
ארסן ונגר ויורגן קלינסמן
ארסן ונגר ויורגן קלינסמן
(צילום: גטי אימג'ס)
זו לא הייתה סתם מסיבת עיתונאים, אלא פאנל מקצועי שבו חלקו ונגר, קלינסמן ואחרים כמה מהנקודות החשובות ביותר שאספו במהלך שלב הבתים. הם הציגו נתונים, ציינו מגמות ונכנסו לעומקם של ניתוחים. לכמה מהנושאים שעלו תהיה משמעות לכדורגל באופן כללי, קדימה, ובטח לשבועיים שנותרו לקטאר 2022.

סיפור רוחב

לא נלאה בכל המספרים, אבל יש אחד שחשוב להציג - במונדיאל הזה יש עלייה של 83 אחוזים בשערים המגיעים מכדורי רוחב לעומת המונדיאל הקודם, ומדובר רק על המשחק השוטף, לא מצבים נייחים. "הנבחרות למדו לצופף את האמצע כמו קבוצות", קבע ונגר. "מספר הבעיטות מחוץ לרחבה ירד באופן משמעותי מהסיבה הזו. המרכז יותר מוגן, ולכן האזור הפתוח היחידי הוא באגף. זו הסיבה שהנבחרות עם שחקני האגף הטובים ביותר מחזיקות בסיכוי הגבוה ביותר לזכות בטורניר, ואני לא מדבר רק על שחקני התקפה אלא גם מגינים התקפיים".
4 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
מסי. אם הוא רוצה לזכות אז ארגנטינה חייבת לתקוף מהאגפים
(צילום: AP)
קלינסמן חיבר את הנקודה על שחקני הקו לפעולה שהם מבצעים יותר מכל אחד אחר - ניסיון לעבור את היריב בכדרור. כמות הפעמים ששחקן ניסה לעבור יריב במצב של אחד על אחד בטורניר ירדה ב-33 אחוז, ובעוד ונגר אמר שעדיין צריך לחקור את הסיבה לכך, קלינסמן הגיע מוכן: "יש טרנד בעשור האחרון ללמד את הצעירים למסור מהר ואז לזוז בלי הכדור. הפוקוס הוא על העניין הזה, וכך נלקח המקום של האחד-על-אחד במשחק. במונדיאל עם הגנות צפופות כמו פה, הכל יהיה תלוי בשחקנים שיכולים לעשות את האחד-על-אחד הזה".
הנתונים מראים שאצל הנבחרות הדרום אמריקאיות הבולטות הירידה היא הנמוכה ביותר, וחלוץ העבר הגרמני ישר זרק את שמותיהם של לאו מסי וניימאר (שהתאמן אתמול וצפוי להיות כשיר למשחק הערב מול דרום קוריאה) כסיבות העיקריות לכך. אבל אם נחבר בין כל הנקודות חשוב לשים לב שאצל ארגנטינה לא שחקני הכנף הם המובילים, כפי שצופה ונגר כפרמטר שיביא גביע, אבל כן אצל ברזיל (ויניסיוס, ראפיניה) וצרפת (אמבאפה, דמבלה). בהקשר הצרפתי גם הכניסה של המגן השמאלי האולטרה-התקפי תאו הרננדז אמורה לתרום בעניין.
4 צפייה בגלריה
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
ניימאר שחקן נבחרת ברזיל
ניימאר. ממשיך לכדרר
(צילום: רויטרס)

יותר חילופים, יותר הגנה

אחד הנושאים המדוברים ביותר בימים האחרונים נוגע בשינויים המאסיביים שביצעו מאמני הנבחרות הגדולות בהרכבים שלהם במחזור האחרון, מהלך שהוביל גם להפתעות ואף הכרעות לגבי העולות. קלינסמן הסביר שיש למעשה חשיבות מעבר למניעת עייפות. "אני לא אוהב שיש היום בסגל 26 שחקנים במקום 23", הוא אמר על הסגלים המנופחים בעקבות קיום המונדיאל באמצע העונה. "אתה חייב לשמור את השחקנים שמחים, זה לא רק עניין מקצועי, ולכן מצוין להבטיח עלייה מוקדם ולתת לאחרים לשחק".
ונגר, לעומתו, בחר להתייחס גם לעובדה שיש פחות שערים בתוספת הזמן מאשר במונדיאל הקודם, ובאופן משמעותי, זאת למרות שתוספות הזמן ארוכות יותר. לפי הצרפתי, הדבר קשור לעובדה שיש חמישה חילופים במשחק, דבר שעוזר דווקא להגנה, שיכולה להישאר חדה בשמירה על יתרון. נושא נוסף שהעלה מאמן ארסנל בעבר הוא השימוש בשוער. "השינוי הגדול ביותר במשחק כרגע הוא השימוש בשוער", אמר. "הנתונים מראים שמספר המסירות של השוערים הוכפל מהמונדיאל הקודם וזה שינוי ענק".
4 צפייה בגלריה
אדרסון
אדרסון
אדרסון. משחק רגל מצוין
(צילום: AP)
לדעת חברי הוועדה המקצועית, שוער עם משחק רגל טוב יכול הוא יתרון אדיר במונדיאל (קביעה שהובילה לדיון על הצורך של ברזיל לשחק עם אדרסון ולא אליסון). "אנחנו המאמנים תמיד משתמשים במילים 'עמוד שדרה' כדי לתאר את מרכז הקבוצה", הוסיף קלינסמן. "תמיד זה היה הפליימייקר, הקשר ההתקפי, אבל עכשיו עמוד השדרה מתחיל מהשוער, הוא הפליימייקר האחורי, ורק אז השחקן ששובר את הלחץ הראשון והשחקן היצירתי קדימה".
אז הנה התשובה, לפחות לפי המומחים המדוברים, התשובה חסרת השם לשאלה מי אמורה לזכות במונדיאל. "מי שיש לה שחקנים יצירתיים באגפים ותמשיך להשתמש בשוער גם עם הרגל ולא רק היד, תזכה בטורניר", הכריז ונגר בסיום. עכשיו תנסו לדמיין מי זו תהיה.
פורסם לראשונה: 10:04, 05.12.22