"המרפסות של הבניין מזכירות מסכות סיוף והעמודים בנויים כמו כידון", מסבירה לי אחת ממארגנות הסיור בכפר האולימפי מצפון לפריז, שבנייתו מגיעה לשלב האחרון. עם קצת דמיון אפשר לראות למה היא מתכוונת: תשומת לב לפרטים הקטנים, אסתטיקה צרפתית במיטבה ובעיקר המון השקעה באקולוגיה – סימן ההיכר של האולימפיאדה שתיפתח בעוד שלושה חודשים פלוס יום (26 ביולי). הנוף עוצר נשימה והרוח כמעט העיפה אותנו היישר לאצטדיון סן-דני הסמוך. מיותר לציין שמדובר במקום המאובטח באירופה בקיץ 2024.
הכפר האולימפי, הממוקם כעשרה ק"מ מהבירה, הוקם על שטחן של שלוש ערים: סן וון, האי סן-דני וסן-דני עצמה שהמוניטין שלה נחשב לבעייתי. פרויקט הענק אמור להפיח חיים חדשים בפרבר השני המאוכלס ביותר סביב פריז, וכמו בהרבה אזורים כאלה, החידוש העירוני ופיתוח התחבורה הציבורית יהפכו אותו נחשק יותר.
6 צפייה בגלריה
כפר אולימפי
כפר אולימפי
"עובדים מול הספורטאים כדי שתהיה להם תחושה טובה". הכפר האולימפי האקולוגי
(צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
כתבת ynet מבקרת בכפר האולימפי
שלוש שנים לקחו לצרפתים לתכנן את הכפר האולימפי ועוד שלוש שנים לבנות אותו, כשבמלאכה משתתפים כ-4,000 פועלים. עלות ההקמה עומדת על 2.2 מיליארד יורו, עם שלושה אחוזים בלבד חריגה מהתקציב. אחרי שעברנו לפחות שלוש בדיקות ביטחון בכניסה לאתר, צוידנו בקסדות לבנות, אפודים זוהרים ומגפיים תקניים ויצאנו לשוטט בין המבנים השונים, אותם תקיף חומה בגובה שלושה מטר שתגן על 14,250 ספורטאים ו-9,250 אנשי סגל.
"את המרחק בין המרפאה לבנייני המגורים אפשר לעשות בהליכה. רצינו שהשהות בכפר לא תגזול מהספורטאים אנרגיה חיונית שהם כה זקוקים לה", אומר לי אנרי ספשט, מנהל הפרויקט מטעם "סולידאו" – החברה האחראית על בניית האתרים האולימפיים. לורן מישו, מנכ"ל הכפר האולימפי והפראלימפי, מוסיף כי "לרשות הספורטאים יעמדו אופניים ורכבים תפעוליים כמו במגרשי גולף, בנוסף לאוטובוסים ברחוב הראשי, שאותו אנחנו מכנים ה'שאנז אליזה' של הכפר". עבור הנציגים הפראלימפיים יוקצה מתקן מיוחד שיתחבר לכיסאות הגלגלים ויאפשר להם להתנייד במהירות גדולה יותר ברחבי הכפר.

לא פיל לבן

בניגוד לתיירים שיצטופפו באמצעי התחבורה הציבורית השונים בעיר, לא פחות מ-140 אוטובוסים בכל שעה יובילו את הספורטאים לאתרי התחרויות. לאחר המשחקים יהפוך מגרש החניה הענק שלהם לפארק שישמש את תושבי השכונה. הרחובות באזור רחבים, אך הבניינים צמודים מאוד אחד לשני. בקצה הרחוב הראשי ישנו גשר לבן המיועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים. הוא יחבר את הכפר המרכזי לאי סן-דני, שבו נבנו 4,000 מעונות נוספים, ובסיום המשחקים הם יהיו מיועדים לתושבי המקום.
חוץ מברצלונה, מרוב הכפרים האולימפיים נותרו פילים לבנים שעומדים על הריסותיהם. הצרפתים מתכננים להפוך בעתיד את הכפר ל"רובע אקולוגי בסטנדרט של המאה ה-21", כפי שמתגאה ספשט. כל 7,200 המעונות יוסבו ל-6,000 יחידות מגורים מסובסדות לסטודנטים ומשפחות מעוטות יכולת ובשטח יוקמו שני בתי ספר, מכללה למהנדסים וטיילת על גדות הסן. עדיין לא ברור איך היוזמה הזו מתיישבת עם דיור מוזל, מאחר שכרגע עומד מחיר מטר מרובע בשכונה החדשה על 7,000 יורו בשל נורמות הבנייה האקולוגיות המתקדמות האמורות לחסוך בצריכת אנרגיה עבור הדיירים. ליתרונות ולחסרונות של הרעיון הזה עוד נחזור בביקור בדירות עצמן. בקומות התחתונות נמצאים חדרי הטיפול, הסלון המרכזי ומשרדי המשלחות הגדולות ביותר. בקומת הקרקע יהיו חנויות ומרכזי מדיה לעיתונאים. המעונות נבנו בקומות העליונות, וברובן יש מרפסת או גינה קטנה.
6 צפייה בגלריה
פריז 2024 תמר שבק
פריז 2024 תמר שבק
ספשט (מימין), מנהל פרויקט בניית אתרי פריז 2024, ומישו, מנכ"ל הכפר האולימפי
(צילום: תמר שבק)
הקרבה של הבניינים החדשים לאלו שמחוץ לכפר היא מפתיעה. אם לא החומה הענקית, השכנים היו יכולים לנופף לשלום לספורטאים – אולי אפילו ללחוץ את ידם. המאפייה והמכולת השכונתיות משרתות בינתיים את עובדי האתר המתגוררים בחלקם בבניינים שבנייתם הסתיימה.

חדר אוכל בקולנוע

בכל אזור שבו ביקרנו הובהר לנו שהבטיחות היא בעדיפות עליונה. לורן מישו מסביר כי "כמו בכל אולימפיאדה, התייעצנו עם המשלחות איפה הן ירגישו הכי בנוח ברחבי הכפר. אנחנו עובדים איתן כדי שתהיה להן חוויה כמה שיותר טובה". ההעדפות כוללות גם את בחירת השכנים, אבל מטעמי ביטחון המארגנים מסרבים לגלות היכן תשהה המשלחת הישראלית או כל משלחת אחרת. רק אחרי המשחקים ניתן יהיה לספר מי התגורר באיזה חלק של הכפר. ככה זה כשאיומי הטרור באירופה מגיעים לשיא.אחת המטרות החשובות עבור מארגני האולימפיאדה היא החיסכון באנרגיה ומיחזור כל הבניינים והרהיטים בכפר. לפיכך נבנו רק מגורים לספורטאים, ואילו הבניינים הציבוריים שוכנו באתרים קיימים. בחדר האוכל יש לא פחות מ-3,200 מקומות ישיבה, והוא יפעל 24/7. מישו מספר כי הם החליטו להשתמש ב"עיר הקולנוע" שכבר קיימת במקום. מדובר בקומפלקס אולפנים שבנה הבמאי לוק בסון ונחנך ב-2012. האולפנים עצמם לא הפכו להצלחה מסחררת, אבל תודו שדי נחמד לסעוד במקום שבו צילמה סקרלט ג'והנסון את הסרט "לוסי" או הרולינג סטונס את חלק מהקליפים האחרונים שלהם.
6 צפייה בגלריה
פריז 2024 תמר שבק
פריז 2024 תמר שבק
כתבת ynet על רקע ה"שאנז אליזה" של הכפר האולימפי
(צילום: תמר שבק)
גם המרפאה נמצאת בבניין קיים, כמו מרכז המידע וחדר הכושר העצום, הממוקמים בבניין "מקסוול" ששימש בעבר טורבינות כוח של המטרו הפריזאי. "האדריכלים השאירו את הקירות החיצוניים ובנו שלוש קומות בפנים", מתהדר ספשט. על תכנון האתר אמון האדריכל דומיניק פרו, לו חייבים הפריזאים את הספרייה הלאומית החדשה. 32 אדריכלים אחרים, חלקם צעירים, תיכננו את 40 הבניינים האחרים באתר.25 יצירות אמנות יוצבו בשטח והן יישארו שם גם אחרי האולימפיאדה. המארגנים מצביעים בהתרגשות על הכיכרות שבהן יוצבו פסלים. עוד פרט נחמד הוא הכיסאות הציבוריים שלהם משענת יד רק בצד אחד, כדי שגם לספורטאים הפראלימפיים יהיה קל להתיישב עליהם.

מגרש עם נוף לאייפל

בהמשך טיפסנו לגג הבניין הדרומי ביותר בכפר, עם נוף מרהיב לאייפל וכנסיית הסקרה קר, נהר הסן ורובע לה דפנס העתידני לא רחוק, ובצד השני אצטדיון סטאד דה פראנס והכנסייה העתיקה של העיר סן-דני, שם הוכתרו מלכי צרפת. המארגנים מגלים לנו שעל גג אחד הבניינים יהיה מגרש כדורסל שישקיף לאייפל. על הגגות תלויים לוחות סולריים שיבודדו את הבניינים ויספקו אנרגיה חלופית. כמעט לכל מתקן יש לפחות שני שימושים. השמשיות בכיכר נועדו גם לפתחי אוויר עבור מערכת האוורור. כן-כן, זו האולימפיאדה האקולוגית בהיסטוריה, וכך גם רוצים המארגנים שנזכור את המשחקים בפריז.
6 צפייה בגלריה
כפר אולימפי
כפר אולימפי
הכפר האולימפי ממעוף הציפור
(צילום: Drone Press/ABACAPRESS.COM)
6 צפייה בגלריה
פריז 2024 תמר שבק
פריז 2024 תמר שבק
הכל כמעט ממוחזר
(צילום: תמר שבק)
גולת הכותרת של הביקור היא כמובן חדרי הספורטאים. "יש תקן אולימפי לפיו כל חדר הוא בגודל מינימלי של 12 מ"ר, ובכל אחד יתגוררו שני ספורטאים", מסביר מנכ"ל הכפר. הדירות הקטנות יכולות להכיל שניים עד ארבעה ספורטאים, ובכל אחת מהן יש לפחות חדר אמבטיה נגיש אחד. בדירה שבה ביקרנו פגשנו סלון נעים עם ספה, פופים, שולחנות ושרפרפים מקרטון. "הם יוצרו במיוחד כדי שיוכלו לשאת משקל של 120 ק"ג", אמרו לי מתכנני הריהוט. וכן, הם לקחו בחשבון את הג'ודאי הצרפתי הענק טדי רינר. בדירה קיים חדר למנהל המשלחת עם שולחן עבודה, כספת ומקרר, "אין מטבחים בדירות כי רצינו לחסוך במקום, אחרת לא היינו מסוגלים להכניס את כל הספורטאים לאתר", מציין מישו. האם הספורטאים שאמורים לנהל משטר תזונה קפדני יסתדרו בלי מטבח? השאלה נותרה באוויר.

רק בלי לקפוץ

"כל הקירות ניתנים להזזה וכאשר המבנים יוחזרו לעיריות, בנובמבר 2024, יוכלו להתקין בהן מטבחים", מסבירים לי המארגנים. "השארנו את הקירות נקיים כדי שכל משלחת תוכל לקשט ולהרגיש בבית". הרהיטים יוצרו בצבעי דגל צרפת אולם המעצבים החליטו שהצבע הוורוד יחליף את האדום, כיוון שהוא שילוב של אדום ולבן. על הצבע הירוק כבר דיברנו מספיק. המיטות עשויות קרטון ובנויות בגובה שיאפשר גם לספורטאים בכיסאות גלגלים להיכנס ולצאת. כך גם גובה השקעים החשמליים. בכל חדר יש ארון מתכת ממוחזר. למרות שזה לא נשמע ככה, המיטות עצמן מרגישות די חזקות. צפיפות של קרטון כזה יכולה לשאת מאות ק"ג. יש לקוות שבניגוד לאולימפיאדה הקודמת, הספורטאים לא יקפצו עליהן ויהרסו אותן. "התזונה והשינה של הספורטאים מאוד חשובה לנו. תיכננו את הכפר הזה עם ספורטאים עבור ספורטאים. הם היו מאוד מרוצים מהמזרנים בטוקיו, ולכן פנינו אל אותו היצרן, 'איירוויו', שייצר עבורנו דגם משוכלל יותר מחוטים של רשתות דייג. לכל ספורטאי יש אפשרות לבחור בין ארבעה סוגי צפיפות – מרך עד קשה – כשהוא הופך את המזרן על פניו".
6 צפייה בגלריה
פריז 2024 תמר שבק
פריז 2024 תמר שבק
חדר סטנדרטי לספורטאים בכפר האולימפי
(צילום: תמר שבק)
החלק הרגיש והשנוי במחלוקת הוא ההחלטה לא להתקין מיזוג אוויר בחדרי המשלחות. את הבידוד אמורים לספק הקירות שנבנו בנורמות מתקדמות – ובעיקר שיטת קירור וחימום ששואבת מי תהום ומעבירה אותם מתחת לרצפה. "בחודש מאי נעבור לקירור. ההבדל בין הטמפרטורה בחוץ ובתוך החדר יהיה שמונה מעלות פחות. אם הספורטאים יקפידו לסגור את התריסים במהלך היום, לא תהיה בעיה". המארגנים יספקו שני מאווררים לכל חדר כדי ליצור תנועת אוויר מיטבית, אך חלק מהמשלחות כבר הזמינו מזגנים ניידים.

מבחן אקולוגי

קל לדמיין את הספורטאים ואנשי הצוות מסתובבים בין המבנים היפים והגינות המטופחות ומברכים זה את זה לשלום במכון הכושר, באולם הקולנוע הענק. האם השאיפות האקולוגיות של צרפת, בה נחתם ב-2015 הסכם פריז למזעור נזקי האקלים, אכן יצדיקו את עצמן? את המסקנות נדע רק הרבה אחרי המשחקים. בינתיים ניהנה מההשקעה העצומה בתכנון כדי להביא אותנו מהר יותר, גבוה יותר וירוק יותר לאירוע הספורט הגדול בעולם.
פורסם לראשונה: 06:00, 25.04.24