בכדורגל הכל יכול לקרות. כך רווחת ההגדרה של אותו ענף שמושך אחריו המונים מכל קצוות תבל בעולמנו. גם במקצוע של שחקן כדורגל, הקלישאה הזו מקבלת תפקיד ואפילו יש לומר תפקיד ראשי. ישנו רוב לא מועט של שחקני עבר שפרשו מכדורגל, ולאחר פרישתם כל שעניין אותם הוא לעבור הכשרה מקצועית כמאמנים ולנסות לכפר על קריירת משחק לא מוצלחת/להגיע להישגים גם בצעקות על הקווים. חלק עמדו במשימה ואף הצליחו להעפיל את קריירת האימון על זו של המשחק וגם להפך. לבינתיים, המאמנים שיוצגו בכתבה הם מגדולי השחקנים ששידרגו את תדמית הכדורגל האירופי, אך לא בטוח שעל הקווים זה יהיה אותו הדבר.
רוד ואן ניסטלרוי: אחד משחקני ההתקפה המשובחים ביותר של סוף שנות ה-90 פרץ לתודעה במדי פ.ס.וו איינדהובן, עמה כיכב בליגת האלופות. מי שזיהתה את הכישרון הייתה מנצ'סטר יונייטד שצירפה את החלוץ לשורותיה, והרוויחה בענק. 150 הופעות ומתוכם 95 שערים - כמות אדירה ופנטסטית, כזו שגרמה לריאל מדריד לשים את היד על ההולנדי לאחר חמש עונות בהן בילה בממלכה הבריטית. גם בבלאנקוס ואן ניסטלרוי חירר רשתות במשך ארבע עונות, ואז מצא את עצמו מסיים את הקריירה המופלאה בגיחה קצרה לבונדסליגה בהמבורג וקדנציה אחרונה בספרד במדי מלאגה. האהבה לקווים החלה אצל ההולנדי כבר ב-2014 כאשר שימש כעוזר מאמן בנבחרת הולנד, זאת לאחר שאימן את קבוצת הנוער של פ.ס.וו. ב-2018 מונה באיינדהובן למאמן הקבוצה עד גיל 19, ובמקביל שימש כעוזר המאמן בנבחרת ביורו 2020.
2 צפייה בגלריה
ואן ניסטלרוי
ואן ניסטלרוי
ואן ניסטלרוי
(צילום: AFP)
לאחר שעזב המאמן הגרמני רוג'ר שמידט את פ.ס.וו לטובת בנפיקה, התמנה ואן ניסטלרוי לתפקיד. אמנם הפתיחה הייתה נפלאה עם זכייה בתואר מגן יוהאן קרויף בניצחון משכנע על אייאקס, אך דווקא לאחר מכן הוא הודח בפלייאוף ליגת האלופות לגלאזגו ריינג'רס כשעל קוויה עומד הולנדי אחר, ג'ובאני ואן ברונקהורסט. אז האם ואן ניסטלרוי מסוגל להצליח עם פ.ס.וו? עושה רושם שכן. קבוצתו נמצאת במקום השלישי במאזן של 30 נקודות בצוותא עם פיינורד המוליכה ואייאקס השנייה כאשר גם אלקמאר הרביעית נמצאת נקודה פחות משלושתן. מאבק עיקש אכן צפוי בליגה ההולנדית ובהחלט מעניין יהיה לראות האם ואן ניסטלרוי יביא את כישוריו כמאמן לזכייה מדהימה עם פ.ס.וו.
צ'אבי: אחד השחקנים הגדולים ביותר בתולדות הכדורגל אפשר לומר, כזה שהטמיע את סגנונו כבלתי נשכח והוא משמש עד היום כמודל לחיקוי עבור רבים. צ'אבי זכה במדי ברצלונה ב-8 אליפויות ספרד ועוד שלושה גביעים. בליגת האלופות הוא זכה ארבע פעמים והוא אחד השחקנים הזכורים ביותר שהיה שותף להניף את הגביע עם האוזניים הגדולות, עוד אי שם בפריז 2006. גם עם נבחרת ספרד הוא ידע הצלחות וזכה במונדיאל המדהים ב-2010, וביורו 2008 ו-2012. לאחר פרישתו במדי אל-סאד מהליגה בקטאר,
החל לשמש כמאמן הקבוצה, עד שנקרא לעזרת חבר בבירת קטלוניה כאשר פוטר רונלד קומאן. עד כה, צ'אבי נחל עם בארסה כישלון עצום כשהודח העונה משלב הבתים בליגת האלופות (אשתקד עמד על הקווים רק פעמיים באלופות). מה שיתקן את הכל יהיה ללא ספק להשיב את תואר אליפות ספרד לברצלונה מאז 2019, וגם כמובן להוביל את הבלאוגרנה לזכייה בליגה האירופית. עם סגל השחקנים הנוכחי, אין ספק שצ'אבי יכול להתקדם ולחולל דברים נהדרים במועדון נעוריו.
ג'ובאני ואן ברונקהורסט: אז דיברנו קודם לכן על חברו לשעבר בנבחרת ואן ניסטלרוי, שגם הודח מולו בנוקאאוט בין השניים על מקום בליגת האלופות. מה שמשותף לוואן ברונקהורסט וצ'אבי הוא ששניהם שיחקו יחד בברצלונה וגם זכו בליגת האלופות באותו ערב קסום בפריז 2006. אז מעבר ליכולותיו הנפלאות כמגן שמאלי ההולנדי לא ידע הרבה ימים יפים כמאמן אם לומר את האמת. אחרי שאימן בין היתר את ערן זהבי ודיא סבע בגוואנגז'ו R&F הסינית, במהלכה פוטר עקב יכולת לא טובה בלשון המעטה, הגיע ואן ברונקהורסט לבירת סקוטלנד וחתם בריינג'רס כמחליפו של סטיבן ג'רארד. בליגה האירופית ואן ברונקהורסט היה קרוב לזכייה עם ריינג'רס בגביע אך הפסיד בפנדלים לאיינטרכט פרנקפורט. תוגת ההפסד בגמר האירופית הוחלפה בשמחה וצהלה לאחר זכייה בגביע הסקוטי ה-34 של המועדון. בהמשך, העפיל עם ריינג'רס לשלב הבתים של ליגת האלופות, אך שימש בעיקר כבשר תותחים לנאפולי, ליברפול ואייאקס אמסטרדם. ואן ברונקהורסט נפרד מליגת האלופות כשבאמתחתו שישה הפסדים מתוך שישה משחקים, והפרש שערים מזעזע של 22-2. לאחרונה פורסם כי ריינג'רס מביעה עניין במאמן מכבי חיפה ברק בכר, כמי שעשוי להחליף בקיץ את ואן ברונקהורסט. עד הקיץ ועד לאחר פגרת המונדיאל, יש מספיק זמן להולנדי לעבוד קשה ולשמור על מקומו על מנת לא לאבד עוד משרה כמאמן.
2 צפייה בגלריה
הספיק כבר לריב עם הקהל. טודור
הספיק כבר לריב עם הקהל. טודור
טודור
(צילום: AFP)
איגור טודור: אולי המאמן עם הכי הרבה ניסיון על הקווים. הקרואטי שמזוהה בעיקר עם יובנטוס של סוף שנות ה-90, אימן עד כה חמש קבוצות בסה"כ (וגם שימש כעוזר ביובה). כשחקן, הוא זכה עם יובנטוס בשתי סקודטו, בקופה איטליה אחד ובעוד שני גביעי סופר קאפ, כשמעל כולם מקנח גביע האינטרטוטו בעונת 98/99. כמאמן, הוא כמעט ולא שרד באף מקום אליו הגיע אך את העונה הוא החל במארסיי כאשר המטרה היא כמו כל עונה - להיאבק על מקום בצמרת הליגה הצרפתית ועד כה, טודור די עומד במשימה. מארסיי ממוקמת רביעית עם 27 נקודות ביחד עם לוריין ומונאקו כאשר השלישית, סטאד ראן רחוקה 4 נקודות בלבד. העונה טודור השיג נצחונות חשובים מאוד, וקבוצתו מציגה יכולת טובה בפרט במשחקי הבית באצטדיון ה'סטאד וולודרום'. אמנם מליגת האלופות הוא הודח, אך אם יצליח להחזיר את התכולים אל שלב הבתים בעונה הבאה, יהיה זה הישג מרשים עבור הקרואטי.
צ'אבי אלונסו: ה'מנוע' של הקבוצות בהן שיחק, היה שותף באותה זכייה פסיכית של ליברפול בליגת האלופות 2005 מול מילאן, ולעוד זכייה עם ריאל מדריד ב-2014. אחד השחקנים המוכשרים ביותר שצמחו מספרד משמש כיום בתור מאמן באייר לברקוזן. הוא התחיל את קריירת האימון בריאל סוסיאדד ב', ואז הגיעה ההצעה. עוד בימיו כשחקן על כר הדשא, הפגין צ'אבי אלונסו כישורים של מאמן. לאחר שפרש במדי באיירן מינכן, החליט לחזור הביתה לסן סבסטיאן על מנת לטפח את דור העתיד של ריאל סוסיאדד. אחרי 3 שנים בבאיירן מינכן, אין ספק שאלונסו מכיר את הבונדסליגה מצוין, כאשר הוא גם שולט בשפה הגרמנית. ההזדמנות אותה קיבל מלברקוזן בהחלט יכולה לשמש כקרש קפיצה עבור הספרדי. הקבוצה מעיר התרופות מחזיקה בסגל נהדר ואיכותי, כזה שיאפשר לאלונסו לנסות ליישם את רעיונותיו. לברקוזן עצמה נקלעה לתחילת עונה לא פשוטה, ולכן המאמן השווייצרי חרארדו סיאואנה פוטר כשבמקביל הקבוצה ירדה מתחת לקו האדום. כרגע, לברקוזן ממוקמת במקום ה-11 ולצ'אבי אלונסו יקח קצת זמן על מנת להציב קבוצה טובה שתתחרה בצמרת, אך לפי היכולות שהפגין כשחקן אין ספק שבקרוב נוכל לראות את הספרדי שיחגוג בסוף החודש 41 מוביל את הקבוצה להיות אחת הטובות בבונדסליגה הגרמנית בקרוב
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.