הנפילה

התפוח צרח רחוק מהעץ
"שפיגל מעביר את הכדור לשפיגלר, 20 מטר, בעיטה, שער! שפיגלר עשה את זה, יופי! איזה שער, שער כזה יכול להיות גם בגמר" (השדר האגדי נחמיה בן־אברהם אחרי ה־1:1 של מוטל'ה שפיגלר מול שוודיה במונדיאל, מקסיקו 1970).
"הנה, זה נגמר! ניצחון ענק של ישראל בטירנה! 1:2. ברכות לאלון חזן, ליוסי בניון ולבחורים, שנתנו כאן יופי של הופעה. הנה, ישראל יודעת לנצח גם במגרשים קשים... אנחנו מריעים, מריעים לשחקנים על הופעה של המון המון אופי... זה הזמן להחזיר את השידור, שמחים ומאושרים לאולפן. כל הכבוד לבחורים!" (השדר הדביק עמיחי שפיגלר אחרי הניצחון שקירב אותנו לפלייאוף דרג ב' בליגת האומות, אלבניה 2022).
5 צפייה בגלריה
מוטל'ה שפיגלר
מוטל'ה שפיגלר
לא התרגש גם מאיטליה. מוטל'ה שפיגלר
(צילום: עוז מועלם)
כן, אין כמו ההבדל בין רגעי ההתעלות של האב (לרבות השער באוסטרליה שהעלה אותנו לטורניר הגמר העולמי) לדקות ההתלהמות של הבן, על מנת להמחיש את עוצמת נפילתה של הנבחרת ברבות השנים. הניצחון באלבניה היה יפה וחשוב אלא שתרועות האושר, האדרת ההישג והיריבה, התעקשות השדר להודות באופן אישי גם למנהל המקצועי כיאה לרפובליקת בננות, וכמובן ל"בחורים" (למרות שמיגל ויטור אוטוטו בן 33), אינם אלא היסחפות מגוחכת.
כשראש הממשלה לשעבר מנחם בגין אמר "בחורינו המצוינים" על המאבטחים שחילצו אותו אחרי שמעד באמבטיה, הוא דיבר כמובן באירוניה. "הבחורים" המצוינים של שפיגלר הבן, מלכי האמבטיה, הם שטיפת מוח רצינית ואופיינית. בתום 52 שנות כמיהה למונדיאל, יש לנו יעד חלומי חדש: חצי גמר פלייאוף בליגת האומות השנייה.
5 צפייה בגלריה
(איור: אופיר בגון)
אלבניה היא עדיין נבחרת שולית, בדיוק כמונו, וישראל ניצחה שם לא כל כך מזמן 0:3. נכון, יש להם כמה שחקנים מהליגה האיטלקית, רובם מקבוצות לא ממש דומיננטיות כמו אמפולי. זה קשור גם לקרבה הגיאוגרפית, לעובדה שאיטליה היא בין התומכות הגדולות במדינה שדבוקה לעקב שלה, והשותפה העיקרית בייצוא האלבני – שבא לביטוי גם בכדורגל. שפיגלר האבא וחבריו, להבדיל, הוציאו 0:0 מול נבחרת איטליה שהפכה לסגנית אלופת העולם, ושכל שחקניה הופיעו בסריה A, רובם מקבוצות הפאר - אינטר ומילאן.
החצרנים הנלהבים הדגישו כי הבחורים חדורי האופי של חזן ידעו לחזור מפיגור שלוש פעמים, למרות שבאופן מפתיע הם גם נקלעו לאותה כמות פיגורים בדיוק. "משחקים כאלה פעם היינו מפסידים", איבחן שפיגלר הבן. "הנבחרת שלנו ידעה לאורך כל הקמפיין לצאת ממצבים שפעם לא ידענו לצאת מהם. יש מאמן שנראה לי מאוד בשליטה במצבים קשים, הוא יודע להגיב בזמן".
אז מה אם לחצי גמר הפלייאוף כבר הביא אותנו האוסטרי המושמץ וילי רוטנשטיינר, בלי הנחת ענק בהחרמת הנבחרת הטובה בבית? מי זוכר שגם בהנהגתו חזרה הנבחרת מפיגור שלוש פעמים, כולל מהפך מ־2:0 ל־2:3 בסלובקיה?
על איכותה של איסלנד, שאותה לא הצלחנו לנצח, שפיגלר ושות' פחות דיברו. למה לדוש בנבחרת מפורקת שחוותה שערוריית מין ומעצרים, ושאפילו הקהל שלה מחרים אותה? שבע יריבות פגשו האיסלנדים ב־2022 והשיגו רק ניצחון אחד, 0:1 על סן־מרינו. בין השאר הובסו במשחק ידידות מול דרום־קוריאה 5:1, ונפרדו ב־1:1 מאוגנדה. כלומר גם לפי התוכנית של בנימין זאב הרצל, התוצאות היו כנראה דומות.
אבל למה להתעסק בקטנות? העיקר הגישה. חזן, כך ניתחו עמיתיו של שפיגלר, "מדבר אל השחקנים בגובה העיניים". ברור, עם צוות ישראלי, הכי קל לעבוד בעיניים.

המחללים

חזן לא מדבר בטלפון בשבת
"אלון, ספר לי מה אמרת לבניון. אני בטוח שאשתך צופה עכשיו בבית, זה חיבוק של פעם בכמה ימים אתה נותן לה", אמר הרומנטיקן מ. פשכצקי למאמן בתום המשחק באלבניה. "אם הזכרת כבר את אשתי", ציחקק חזן, "אני לא מדבר בטלפון בשבת, אז זו הזדמנות טובה לומר לאשתי נועה, עשינו שלוש נקודות, יש לכם שבת נעימה וגם לנו, ואני כל כך מאושר שלאנשים בבית בארץ תהיה שבת נעימה, כיפית".
5 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
משיח גם לא מטלפן. אלון חזן
(צילום: רויטרס)
גם כשנשאל על המשחק הבא, גייס המאמן את שחקן החיזוק מס' 1 שלו: "יש לנו שבת מחר, בעזרת השם, ננוח בה, נתפלל, ובעזרת השם נתכונן לאיסלנד מחר בערב". ועל כך נאמר: אמן ואמן.
מצד שני, מכיוון שהמשחק באלבניה נערך בערב שבת, חשוב לדון בסוגיה ההלכתית. לא לכל האנשים בבית, הלכה למעשה, עשה החזן מהנבחרת שבת נעימה וכיפית. ציבור שומרי השבת שמע על הניצחון רק למחרת, בצאת הכוכבים, שהם לא מנור סולומון וליאל עבדה.
עיון בספרי הקודש ובפסיקות רבנים, אינו מתייחס לתענית סלולרית כגורם שמכפר על עבודה ונסיעות ביום הקדוש. נהפוך הוא, על שמירת השבת נאמר כי היא שקולה כנגד כל המצוות שבתורה. אז איך זה מתיישב עם העובדה שדווקא במשחק היחיד בקמפיין שנערך בשבת בחורי הישיבה שלנו ניצחו? "יותר משישראל שמרו את השבת - שמרה השבת אותם", אמר פעם חילוני אחד, אחד העם, שיכול היה להיות פרשן לא רע בקמפיין הנוכחי. מדוע בימי חול הסתפקנו בתיק"ו? תשבי יתרץ קושיות ובעיות.
האם השבת השפיעה גם על העברת הנחיות למאמן דרך האוזנייה של אלון חרזי, מצד בניון במעלה היציע? הפתרונים ליושב במרומים.

הדודה

טרופר מברך בטרם עת
במכתב ששיגרה "החזית לשחרור בית”ר" (טוב שלא הוסיפו העממית) לשר התרבות והספורט חילי טרופר, ביקשה קבוצת האוהדים לבדוק את התנהלות ההתאחדות והרשות לבקרת תקציבים בעניין העקיצה שאירגן לכולם משה חוגג. העתקים נשלחו לאימפוטנטים הרלוונטים.
5 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
ברכה לבטלה. השר חילי טרופר
(צילום: עוז מועלם)
מי שבונה על טרופר, חי באשליות. השר החביב, מהדורה שקטה של מירי רגב, אינו אחד שמסוגל להיאבק בעסקנים רשלנים במקרה הטוב ומושחתים במקרה הרע. הוא גם לא נותן מענה לאזרחים שהתלוננו אצלו נגד מוסדות הספורט, כי באירועים שלהם הוא יכול לשאת נאומים ולחלק גביעים.
והכי הוא אוהב לברך. עד כדי כך, שלמעלה מחמש דקות לפני תום המשחק השלישי בסדרת גמר הכדורסל, מיהר כבוד השר לפרסם הודעת ברכה להפועל חולון. בדרך כלל הוא נוהג להחמיא גם למפסידה בגמר על "משחק משובח", אבל הפעם, מרוב חיפזון, שכח את בני־הרצליה. רק כשהתברר שהמשחק עדיין בעיצומו, ההודעה נמחקה, המבוכה לא.
ועוד משהו מוזר: בין המכותבים שקיבלו העתקים מ"החזית לשחרור בית"ר", נכלל גם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. למרות של"אוהד" שהתעלק עליהם כשנזקק לקולותיהם, לא קראו מתניהו, אלא משהו דומה.

המימונה

משלחת הסלים והצהלולים למרוקו
חאפלה כזו לא ידעו עסקני איגוד הכדורסל כבר שנים. משלחת מנופחת טסה לחתום על הסכם שיתוף פעולה עם האיגוד המקביל במרוקו, ובצילומים שהפיצה מוקפים חבריה בגברים עטופי גלביות וחובשי תרבושים, המפזזים ומכרכרים עם כלי הקשה אותנטיים. בלטו בהיעדרם: ילדים שיפזרו למרגלות האח"מים מישראל עלי ורדים.
5 צפייה בגלריה
עמירם הלוי
עמירם הלוי
רק המופלטה הייתה חסרה. עמירם הלוי
(צילום: באדיבות איגוד הכדורסל)
הביקור כלל משחק ראווה (באולם ריק ובהרכב חסר) בין נבחרות הנשים משתי המדינות. בין הנהנים מקבלת הפנים, לצד המאמן שרון דרוקר, נראה אחד מוותיקי האיגוד - משה ויינקרנץ, שזכור במיוחד מטיסה היסטורית אחרת. ב־2003 הוא כיהן כמאמן הנשים, שטסו למחנה אימונים ברוסיה בסיועו של המרגל שבתאי קלמנוביץ', ואיזה צחוקים רצו שם! "הזונות הרוסיות מחכות בלובי", אמר אז קלמנוביץ'. "אני את הזונות שלי הבאתי מהבית", זרם איתו ויינקרנץ. במרוקו, סביר להניח, הוא לא יתלוצץ עם מרגלים.
באירוע עצמו זכו החבר'ה מהאיגוד לכיבוד כיד המלך (מוחמד השישי), והיו"ר עמירם הלוי ופמלייתו הרגישו חשובים כמו ראש הממשלה וסריסיו בחגיגות המימונה. תרבחו ותסעדו. "פעם ראשונה שהספורט הישראלי יוצר קשר ממשי עם מדינה ערבית גדולה וחשובה", השוויץ הלוי אחרי שחתם על ההסכם עם עמיתו המרוקני. מעניין, כי בדצמבר האחרון פורסם שיו"ר ההתאחדות לכדורגל, אורן חסון, חתם עם המרוקאים על הסכם שיתוף פעולה בטקס שנערך ברבאט. מבחינת המארחים, שבטח ישמחו לתיירים, לא צריך לריב. יש מקום לכולם.
מה ייצא מזה לכדורסל הישראלי? בדירוג פיב"א העולמי נמצאת נבחרת הגברים שלנו במקום ה־42 וכדורסלני מרוקו - 70, בנשים אנחנו 54 והמרוקניות 116. כלומר, בהנחה שקברניטי הענף לא רוצים ללכת אחורה, ספק רב אם הענף בארץ ירוויח משהו ממשי מיצירת הקשר של הלוי. מה שכן, בסרטון שפירסם האיגוד תועד הדובר חגי סגל כשהוא מושיט יד לעבר מגש עמוס מאפים, יוצר קשר ממשי עם מעמול, ונראה מבסוט חלאס.

מילה זו מילה

"אם הבנות ימשיכו להתאמן ככה, הן יגיעו לרמות הכי גבוהות ואף יותר"
איילת זוסמן, המאמנת של לינוי אשרם, נשמעת מעבר לשיא ואף יותר