מיץ' גולדהאר הצליח לייצר בקריית-שלום תרבות ניהול ייחודית, שהחזירה את המועדון לצמרת הכדורגל הישראלי. אבל בשנים האחרונות חלה הידרדרות באיכות הניהול: הניחוח האירופי שאפיין את המועדון מתפוגג לו לאט-לאט, החלטות שמתקבלות מתבררות כשגויות, והתוצאה היא הכישלונות של שתי העונות האחרונות – לפחות בזירה המקומית.
למעשה, מהרגע שהמנהל המקצועי ג'ורדי קרויף עזב את קריית-שלום ב-2018, אף אחד לא נכנס לנעליו ולא קיבל סמכויות נרחבות כפי שההולנדי קיבל מגולדהאר. במהלך התקופה הזאת מכבי ת"א אמנם זכתה בשתי אליפויות, אבל היא חייבת אותן בעיקר לוולדימיר איביץ', שעשה הכל במועדון והיה הרבה יותר ממאמן.
5 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב מסיבת עיתונאים ג'ורדי קרויף דור פרץ
מכבי תל אביב מסיבת עיתונאים ג'ורדי קרויף דור פרץ
אף אחד לא נכנס לנעליו. קרויף
(צילום: עוז מועלם)
דווקא הוא היה זה שפתח את תיבת הפנדורה בקריית-שלום וחשף את הכשלים בניהול הקבוצה. הביקורת של איביץ', שבמועדון מפנטזים על חזרתו לעמדת המאמן אחרי שתסתיים העונה בעוד מספר שבועות, הצביעה על הדחיינות של גולדהאר, שלא ממהר לקבל החלטות. לטענתו, העובדה שלא הגיע חיזוק בזמן הייתה הסיבה לכך שלא הצליח עם הצהובים באירופה בתקופתו כאן.
מאז העזיבה של איביץ', מכבי ת"א קיבלה סדרה של החלטות גרועות. מהחתמתו של יורגוס דוניס, דרך החלפתו בפטריק ואן-לוון, שהיה בכלל המנהל המקצועי של מחלקת הנוער, ועד בניית הסגל שנעשתה – כמו תמיד בשנים האחרונות – באיחור ניכר.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ'. במועדון מפנטזים שיחזור
(צילום: עוז מועלם)
אחד האחראים הבולטים לכך הוא הדמות המקצועית הבכירה במועדון, ברק יצחקי, שמונה על-ידי גולדהאר ל"ראש מחלקת הכדורגל". יצחקי אמנם מנסה בשיחות פרטיות להפיל את האשמה בבניית הסגל החלש על ואן-לוון, אבל הוא גם זה שתמך בהשארתו של המאמן ההולנדי למרות פלייאוף חלש בעונה שעברה, ובוודאי שהייתה לו אמירה בנוגע לסגל עצמו. המנהל המקצועי הוא זה שהביא את עידן נחמיאס ואוסמה חלאיילה שלא התאקלמו, כי מן הסתם הכיר את השוק המקומי טוב יותר מוואן-לוון. יצחקי גם היה שותף בהחלטה להחתים את מלאדן קרסטאיץ'.
ליצחקי יש אחריות גם על קבוצת הבת, בית"ר ת"א/בת-ים, שכבר ירדה מעשית לליגה א'. אף שלעמדת המאמן הגיע אחד האנשים שהכי מזוהים עם ההצלחה של מכבי בעשור הקודם, בלם העבר הספרדי קרלוס גרסיה, כשל בתפקידו - ובעונה הבאה לא תהיה לצהובים קבוצה בליגה הלאומית שבה יוכלו כישרונותיה הצעירים להשתפשף. הספין לפיו יש ניסיונות להפוך את בני-יהודה לקבוצה כזו התרסק, ייתכן כי עירוני רמה"ש היא זאת שתהפוך לקבוצה הבת החדשה.
5 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
ברק יצחקי. אחראי לכישלון
(צילום: גיל נחושתן)
אפילו ההקפצה של אוסקר גלוך לבוגרים לא תעזור להשכיח את הכישלון של יצחקי העונה. גם הוא יודע שאם גולדהאר ייתן לו הזדמנות נוספת בעונה הבאה, זאת כנראה תהיה האחרונה.
במקביל, הניסיונות במכבי ת"א להציג את מינויו של קרסטאיץ' כהצלחה, בזמן כשהיחסים בינו לבין יצחקי לא חמים במיוחד, אינם אלא ספין. כבר לפני מספר שבועות פירסמנו כי המאמן הסרבי לא צפוי להמשיך לעונה נוספת. הוא הגיע למכבי ת"א כשהפער מהמוליכה, שהייתה אז הפועל באר-שבע, עמד על עשר נקודות. כעת, שישה מחזורים לסיום העונה, מכבי ת"א רחוקה 13 נקודות מהפסגה שבה נמצאת מכבי חיפה. בשורה התחתונה קרסטאיץ' לא צימצם פערים.
5 צפייה בגלריה
קרסטאיץ'
קרסטאיץ'
קרסטאיץ'. רחוק מאוד מהפסגה
(צילום: עוז מועלם)
גולדהאר כבר נכווה עם מאמן שנשאר בזכות זכייה בגביע המדינה והתרסק בפתיחת העונה שאחרי, כך שגם אם קרסטאיץ' יציל את מה שנשאר מהעונה הזאת – זכייה בגביע – כלל לא בטוח שיישאר. לא במקרה אמר הסרבי באופן פומבי כי הוא מאוכזב מכך שמכבי עדיין לא פנתה אליו לגבי העונה הבאה. הרכש הגדול שהביא, ג'ורג'ה יובאנוביץ', לא כבש כבר חודש, והניסיונות להפיל את הכישלון על השחקנים, שכנראה מבינים בעצמם שקרסטאיץ' יעזוב בסוף העונה, לא עומדים במבחן המציאות.

מי יאמן את באר-שבע?

אליניב ברדה יוכל להגיד שהצליח כמאמן הפועל באר-שבע, בוודאי אם ינצח את מכבי ת"א גם בחצי גמר הגביע ביום רביעי, למרות שברור שזה יהיה משחק שונה לגמרי, עם הרכבים אחרים, מזה שראינו אתמול במשחק בין השתיים בטוטו-טרנר. ברדה רוצה לחזור לעמדת המנהל המקצועי לקראת העונה הבאה, ולכן אלונה ברקת תצטרך לאתר מאמן חדש.
השוק המקומי מאוד מוגבל ולא ממש איכותי, לכן מוטב לבאר-שבע לנסות משהו אחר ולהחתים מאמן זר. עם זאת, נראה כי ברקת לא תתמוך במהלך כזה, והשמות שהועלו כמועמדים פוטנציאליים לתפקיד הם סלובודן דראפיץ' ורן בן-שמעון.
לפחות העונה, אין מה להשוות ביניהם. דראפיץ', שפירק את השותפות עם שי ברדה, הצליח כמאמן יחיד בקריית-שמונה, ואילו בן-שמעון מסיים עונה רעה באשדוד. ועדיין, דראפיץ' הוא ברירת מחדל, וזה יקרה רק אם ברדה יתעקש לחזור לעמדת המנהל מקצועי.
5 צפייה בגלריה
אליניב ברדה
אליניב ברדה
אליניב ברדה. מה הוא יחליט?
(צילום: עוז מועלם)

רפואה בסכנה

עתידות: הרומן בין עומר בוקנסבוים לקובי רפואה בהפועל ת"א לא יחזיק מעמד זמן רב. מאז החליף את ניר קלינגר עמד רפואה במבחן התוצאה המינימלי – כניסה לפלייאוף העליון, משימה שכנראה רוב המאמנים היו צולחים לאור הסגל של האדומים.
אבל בעוד שבועיים יחול שינוי משמעותי במועדון: עומר בוקסנבוים אמור להיכנס לעמדת המנהל המקצועי בקבוצה הבוגרת, אחרי ששיקם את מחלקת הנוער והפך אותה לאחת הבולטות בארץ. הוא שואף להחזיר את הפועל ת"א לצמרת, וצפוי להיות מעורב מאוד לקראת העונה הבאה - בין אם במינויו של מיכאל זנדברג לעוזר מאמן ובין אם בבחירת השחקנים.
גם אם רפואה אמור לפתוח את העונה הבאה, ממש לא בטוח שיסכים לקבל תכתיבים מהסוג הזה, ופערים כאלה עלולים להביא לפיצוץ מוקדם. לכן בהפועל ת"א כבר מכינים גיבוי לעמדת המאמן לקראת העונה הבאה.