מהפכות לא תמיד מתרחשות מהר. לפעמים דברים מחלחלים לאט-לאט, נבנים אבן על גבי אבן. לא ביום, אפילו לא בעונה. אי־אפשר לקרוא למה שקורה כרגע בריאל מדריד "מהפכה", הרי רוב השחקנים הבולטים נשארים בקבוצה. אבל בעוד פרק זמן מסוים, אולי כבר בעוד שנה, נוכל להסתכל אחורה לקיץ הזה ולומר שהזרעים לאחת כזו נזרעו בקיץ 2023.
לא מדובר רק בהחתמות חדשות, ויש כאלה. לא מדובר בעזיבה של כל השמות הוותיקים, יכול להיות שכולם, למעט קארים בנזמה, יישארו. אבל בהחלט אפשר לראות תהליך ניקוי, שאמור לפנות דרך לקבוצה צעירה שנשיא ריאל, פלורנטינו פרס, בונה לשנים קדימה.
5 צפייה בגלריה
פלורנטינו פרס
פלורנטינו פרס
פלורנטינו פרס. בונה קבוצה חדשה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
בנזמה
בנזמה
בנזמה. מי ייכנס לנעליו?
(צילום: Florencia Tan Jun/Getty Images)

לא נוצץ, כן יעיל

כן, גם אותו ניקוי לבדו יכול לסמל את רוח השינוי. בנזמה שיחק 14 שנים במדריד, החל ככינור שני לכריסטיאנו רונאלדו, אולי אפילו מתחת לכך, והוא עזב לסעודיה כמחזיק כדור הזהב. גם מרקו אסנסיו, שלא הפך אף פעם לשחקן הרכב קבוע, לא ממשיך בקבוצה שבה שיחק תשע עונות ברציפות. אדן הזאר, אחד הפלופים הגדולים ביותר שידעה הליגה הספרדית, כבר לא בקבוצה אף הוא, וישנם דיווחים שהוא שוקל פרישה. אפילו מריאנו דיאס, זה שסימל תמיד את העובדה שלבנזמה לא היה מחליף אמיתי, כבר לא בסנטיאגו ברנבאו.
אחרי החתמות של קשרים צעירים בחלונות קודמים, כמו אורליאן צ'ואמני ואדוארדו קמאבינגה, קנתה ריאל את ג'וד בלינגהאם מדורטמונד תמורת 103 מיליון יורו. אנחנו רק בתחילת הקיץ, אבל יכול להיות שגם בסיומו נגיד שזו ההעברה הגדולה ביותר של החלון. פראן גרסיה, מגן שמאלי קטנטן (1.69 מ'), בן 23, שגדל בריאל ושיחק בשלוש השנים האחרונות בראיו וייקאנו, נרכש בחזרה. בראהים דיאס, שהושאל למילאן בשלוש השנים האחרונות, יהיה בסגל של ריאל בעונה הקרובה וגם חתם על חוזה ארוך טווח חדש. "אני מרגיש שאני חוזר מוכן יותר", אמר דיאס. "התבגרתי מאוד בשנים במילאן, בתוך המגרש ומחוצה לו".
למעט בלינגהאם, אלה אולי לא מעברים נוצצים, אבל כן מדובר בשחקנים שיקבלו דקות. בראהים עשה דברים יפים בריצה של מילאן לחצי גמר ליגת האלופות העונה, והוא נכנס למשבצת של אסנסיו. גרסיה קיבל לפני שבוע זימון בכורה לנבחרת ספרד. אליהם הצטרף גם החלוץ חוסלו, גם הוא שחקן נבחרת, שהושאל מאספניול.
השאלה הפתוחה היא מי יהיה החלוץ הנוסף, הבכיר יותר. האוהדים מפנטזים על אחד השמות הגדולים ביותר, כששוב קיליאן אמבאפה נמצא בכותרות, אם כי במקרה שלו נראה שהעברה תהיה הגיונית יותר בעוד שנה ולא בקיץ הנוכחי. גם הארי קיין בכותרות, והתחרות עליו גדולה מאוד. יכול להיות שהנשיא פרס יחליט לחכות, להחתים מישהו כמו רוברטו פירמינו, שיכול להתאים מאוד לסגנון המשחק של רודריגו, למשל, להיות חלק ממשולש ברזילאי בהתקפה, ואז להכות בהעברה יקרה בעונה הבאה.
5 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה. ריאל מפנטזת עליו
(JULIEN DE ROSA / AFP)
כך או כך, הקישור וההתקפה של ריאל, בתוספת אותו חלוץ, יכולים לקחת אותה שנים קדימה. בלינגהאם בן 19 (מאמנו בדורטמונד, אדין טרזיץ', אמר שהוא בן ה-19 המבוגר בעולם), צ'ואמני 23, קמאבינגה 20, פדה ואלוורדה 24, רודריגו 22, ויניסיוס 22, ואסור לשכוח שכישרון העל הברזילאי אנדריק יצטרף לקבוצה כשיגיע לגיל 18. זה יקרה בעוד שנה.

קרלו רוצה לברזיל

מי יוביל את השחקנים האלה כמאמן? זו כבר שאלה אחרת. אחרי שהיה נראה שקרלו אנצ'לוטי יישאר לעוד עונה, אתמול דווח במספר מקומות שהאיטלקי סגר את תנאיו מול ההתאחדות הברזילאית, והוא יהיה מאמן נבחרת ברזיל החדש. הסיפור הזה ימשיך ללוות את עולם הכדורגל בימים הקרובים, ובספרד כבר צצו שמועות שזינדין זידאן עשוי לחזור לברנבאו. חשוב לומר – זה עוד רחוק, שמועות בלבד.
בין אם זה יהיה אנצ'לוטי ובין אם מישהו אחר, יהיה מעניין לראות את השימוש בבלינגהאם, וכתוצאה מכך את התפקוד של שחקני הקישור האחרים. כרגע, לוקה מודריץ' וטוני קרוס אמורים להמשיך, גם דני סבאיוס נשאר, ויש, כאמור, את ואלוורדה, צ'ואמני וקמאבינגה.
5 צפייה בגלריה
אנצ'לוטי
אנצ'לוטי
אנצ'לוטי. רוצה לברזיל
(צילום: Michael Regan / gettyimages)
בלינגהאם הוא ההחתמה השנייה בגובהה, מבחינת המחיר, בהיסטוריה של ריאל מדריד, אחרי הזאר ולפני גארת' בייל. הוא מתקל מצוין מצד אחד, וגם יודע לספק מספרים, עם הצטרפות לרחבה ללא הכדור, וכן עם כדרור מהיר מיד לאחר חטיפה, בצד האחר של המגרש. ויניסיוס היה השחקן שעבר הכי הרבה שחקנים באחד־על־אחד בליגות הבכירות באירופה העונה. רודריגו היה העשירי. בלינגהאם ביניהם, במקום החמישי. כן, לריאל יהיו שלושה שחקנים בטופ־10 דריבליסטים מהעונה האחרונה.
חברה בשם "סנטיאנט־ספורט" מציעה בדיקת התאמה של שחקן כדורגל לקבוצה באמצעות בינה מלאכותית. המודל לא בודק התאקלמות במדינה, אופי, חיים אישיים והוא ממש לא מבטיח התאמה. אבל הוא כן בודק התאמה של שחקן לסגנון הקבוצתי ולשחקנים האחרים בקבוצה. החברה בדקה באמצעות המודל שלה התאמה אפשרית של בלינגהאם ל-11 קבוצות מהגדולות בעולם. הקבוצה שהאנגלי יצא כמתאים לה ביותר היא ריאל מדריד.
5 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם מוצג כשחקן ריאל מדריד
ג'וד בלינגהאם מוצג כשחקן ריאל מדריד
ג'וד בלינגהאם. אמור להיות הדבר הגדול הבא
(Florencia Tan Jun/Getty Images)
אחד הדברים החשובים בהחתמה של בלינגהאם (ובאותו הקשר גם המעבר של אלכסיס מק אליסטר לליברפול) הוא הרבגוניות שלו. בכדורגל המודרני יש חשיבות ליכולת לשחק במקומות שונים במגרש, בעיקר לשחקני קישור, ובלינגהאם יכול לשחק כקשר האחורי ביותר, כקשר מרכזי, ממש מתחת לחלוץ, ובזכות האתלטיות שלו הוא יוכל להתמודד בהצלחה גם עם שחקנים בכנף.
עכשיו צריך לראות איך הוא, יותר מכל שחקן אחר, יתחבר לשחקנים אחרים בקבוצה, לוותיקים ולצעירים כאחד. זו כמובן כבר העבודה של המאמן, לא משנה מי הוא יהיה.