כבר ארבע שנים וחצי שהצמד הלוהט של ממלכת ריצות המשוכות בישראל מעורר התלהבות מיוחדת. נכון, שניהם אתלטים מעולים ועטורי תארים שחולמים על שיאים עתידיים, אבל מעבר לכך, יש שם גם אהבה גדולה ואמיתית על קו באר-שבע-ראשל"צ. האם הם ירחפו מעל למשוכות גם בדרך לחופה, ספרינט אימתני במקום צעידה רגילה? גם זה יגיע, יש זמן. בינתיים דור חיון ונועה לוי על מסלול אחר.
חיון הוא אלוף ישראל חמש פעמים ב־110 מטר משוכות, ובעל התוצאה השנייה בכל הזמנים בישראל, 13.93 שניות, מדורג רק אחרי השיאן מיכאל אילין (13.85). הוא גם שיאן ישראל ב־60 מ' משוכות, 7.86 שניות. בשלוש השנים האחרונות, לוי היא האלופה ב־400 מטר משוכות. עם 58.42 שניות, היא חולמת לעקוף את שתי האתלטיות שמקדימות אותה בטבלת השיאים הישראלית, אירינה לנסקי (56.09) ואולה דור (56.84). "מיסוד הקשר באופן פורמלי יקרה רק אחרי שנהיה מבוססים בחיים, ויש לפנינו עוד דרך לעבור", מודה דור, תושב עומר, "אבל כרגע כל המחשבות לכיוון הזה".
4 צפייה בגלריה
דור חיון ונועה לוי
דור חיון ונועה לוי
הזוג המלכותי של האתלטיקה הישראלית. דור חיון ונועה לוי
(צילום: יובל חן)
נועה: "אני מבוגרת ממנו כמעט בשלוש שנים. עוד מעט אהיה בת 29, והוא בן 26, אבל זה לא מפריע כל עוד אנחנו מאוהבים".
מי עשה את הצעד הראשון? דור: "אני התחלתי איתה, לא באמצע תרגיל באימון, אלא בזכות כמה שנים של אימונים ביחד".

פריקית של אתלטיקה

עולם הספורט, לאורך ההיסטוריה שלו, עמוס בסיפורים של זוגות ספורטאים שהתאהבו ונישאו. מי לא זוכר את הזוג הצ'כוסלובקי המלכותי מהימים שלפני הרמת מסך הברזל, אמיל ודנה זאטופק, הוא "הקטר הצ'כי" המופלא, קיסר הריצות הארוכות, והיא אלופת אולימפיאדת הלסינקי 1952 בהטלת כידון. כיום, הזוג המושלם באתלטיקה הוא תוצרת שתי מדינות: שוניי מילר-אויבו מהבהאמס, האלופה האולימפית ב־400 מ' בריו 2016 ובטוקיו 2020, ומייקל אויבו האסטוני, סגן אלוף אלוף העולם בקרב־10 בדוחא 2019. בישראל, מארו טפרי התאהב באתיופיה בסלאמוויט באיולין, ועכשיו גם היא מייצגת את ישראל בכבוד.
4 צפייה בגלריה
דור חיון ונועה לוי
דור חיון ונועה לוי
"התחלתי איתה אחרי כמה שנים של אימונים"
(צילום: יובל חן)
4 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
נועה, בת לאיציק (מוזיקאי) ואווה (עוסקת בעיסוי רפואי) היא אתלטית מתמידה, כבר הרבה שנים בתחום. גם אחותה הקטנה ניצן (23) נחשבה ככישרון גדול, ספרינטרית מבטיחה, אבל החליטה לפרוש השנה ("היא התחילה ללמוד מחשבים, והתברר שהלימודים פלוס קריירה הם יותר מדי בשבילה").
בניגוד לדור, שכבר בילדותו התגלה ככישרון טהור, נועה נאלצה לנפץ סטיגמות שהתבררו בהמשך כמוטעות. כשהקימו את כיתת האתלטיקה בבית ספרה בראשל"צ בכיתה ו', היא הגישה מועמדות אבל נדחתה ב"לא" מוחלט. המורה פשוט לא חשב שיש לה מקום בנבחרת. אבל נועה הצעירה הרגישה שיש לה ברגליים משהו מיוחד שאסור להתעלם ממנו, ואחרי שהתעקשה והמשיכה לבקש שיתנו לה מקום, היא הורשתה להשתתף בריצת השליחות. נועה עבדה קשה יותר מכל התלמידות האחרות, נתנה הכל באימונים, והבשילה לכדי אתלטית נהדרת בחטיבת הביניים כאשר התחילה לזלול מדליות באליפויות בתי הספר
משם, לאט־לאט, בקצב שלה, התחילו להגיע תארים. סגנית אלופת הארץ ב־400 משוכות לקדטית, אחר כך אלופת הנוער. ברוך קריצשטיין, שבגיל 17 היה סגן אלוף אירופה לנוער ב־400 משוכות במדי ברית־המועצות ומאז עלה ארצה, טיפח אותה כמאמן וגילה שיש לו עם מי לעבוד – נועה היא פריקית של אתלטיקה, לא אחת מאלו שצריך לגרור לאימון, אלא מישהי שרק מחכה לכל הזדמנות להגיע למסלול. בינתיים היא השלימה תואר במינהל עסקים, עובדת במכבי ראשל"צ כמנהלת קשרי חוץ ומספיקה לאמן נוער.
ומה עם חיון? דור, בן לאייל (עובד ברשות לפיתוח והתיישבות הפזורה הבדואית בנגב) ולימור (יועצת בבית ספר), הוא ההפך המוחלט מנועה. עד גיל 15 הוא לא ידע כלום על אתלטיקה "חוץ מיוסיין בולט". ואז זיהוי מדויק שלח אותו למקום הנכון.
"שיחקתי כדורסל כתחביב", מספר דור, "ואז המורה שלי במקיף, איריס מדר, החליטה לשלוח אותי לברוך שפירא, המאמן־מנהל של אתלטי הנגב". למרות גילו הצעיר של חיון באותו זמן, לשפירא היה ברור מהרגע הראשון באיזה אתלט מדובר. דור עבר לידיים המקצועיות של אירינה סובניקוב, מאמנת עם קבלות בטיפוח רצי משוכות, וכבר בגיל 16 הוא הספיק לרוץ בגמר אליפות ישראל באתלטיקה לבוגרים. "האמת, לא ידעתי עד אז שקיים ענף של משוכות באתלטיקה", הוא מודה. "אירינה ביקשה שאנסה מספר מקצועות, ודי בהפתעה התברר שיש שילוב מבטיח בין המשוכות לביני".
4 צפייה בגלריה
דור חיון ונועה לוי
דור חיון ונועה לוי
"בעתיד, אחד מאיתנו יהיה המאמן של השני"
(צילום: יובל חן)
באימונים, הוא הרוויח במיוחד מנוכחותו של יריב איכותי מאוד: מאור סגד, ארבע פעמים אלוף ישראל ב־400 משוכות ובעל התוצאה השלישית בכל הזמנים, 50.65 שניות (השיא של אלכסיי בזארוב עומד על 49.75 ומחזיק עוד מ־1991). "כמובן שאימון עם מאור נתן לי ביטחון. היה ממי ללמוד והיה מאתגר", אומר דור, שלומד לתואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ורואה את העתיד שלו בפיננסים. אבל קודם כל – שיאים.

חולם על השיא

מי שמעמיק מגלה שמעבר לאהבת המקצוע, סט הכישורים של נועה נרחב הרבה יותר מאשר ריצת המשוכות – ב־2021 הוכתרה נועה כאלופת ישראל בקרב־7. נועה: "לא חשבתי יותר מדי על התחרות, עשיתי את זה מפני שכל אתלט צריך לדעת ולבצע קצת מהכל. זה הבסיס לאתלטיקה". מעבר לכך, הזמן שלה ב־100 מטר, 12.00 שניות, מציב אותה כמועמדת לנבחרת השליחות ב־100X4.
לימים עברה נועה להתאמן אצל רפי גורודצקי, המאמן הראשי של הפועל חולון ומבכירי מאמני המשוכות בארץ – שמאמן כיום גם את דור. בין 2019 ל־2021 היא חתכה שתי שניות משיאה האישי ב־400 וירדה מזמן של דקה, והעונה כבר שיפרה ב־30 מאיות ל־58.42 שניות.
אומרים שהמשימה שלך לשבור את השיא של לנסקי בלתי אפשרית. "יותר משתי שניות הבדל זה המון, אבל אני הולכת ומשתפרת, ואז, מי יודע".
דור, מצידו, לא מצטנע ומכריז כי משימתו בתקופה הקרובה היא לנפץ סוף־סוף את שיאו של אילין. הגיע הזמן. "אני מרגיש שאני עדיין רחוק מהשיא שלי ויש לי מרחב שיפור משמעותי", אומר דור. "למשל, בריצה הכי טובה שלי, 13.93 שניות, הפלתי המון משוכות בדרך. זו הייתה ריצה לא נקייה, ולמרות הכל הייתי די קרוב לשיא הישראלי. זו המטרה הקרובה שלי, אליפות אירופה באולם בחורף. אחרי זה נחשוב על אליפות אירופה הבאה באצטדיון".
הזוגיות קלה יותר לשני אתלטים? דור: "כמובן, בזכות ההתמחות שלנו, כל אחד מאיתנו מביע דעה על הריצה של השני מעבר לחוות הדעת של המאמן שקובעת. נועה יודעת לקבל החלטות, וזה דבר חשוב מאוד, בנוסף לכל המעלות שלה".
נועה: "מעבר לספורט, אנחנו חברים טובים ובלי זה אי־אפשר להיות בקשר. דור הוא בחור שדואג לכולם".
דור: "נועה ואני צוות גם באתלטיקה. עובדים עם אותו מאמן, עוזרים האחד לשני בכל מיני קטעים, ולא פוסלים שבעתיד, לפי ההתפתחויות, מישהו מאיתנו יאמן את השני".
כל שערי ריאל מדריד ב-2023/24 בלה ליגה
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 16.06.24