חודש דצמבר הוא הזמן שבו עושים סיכומי שנה. 2020, שנת פריצת מגפת הקורונה, הייתה גרועה במיוחד - וכך גם במקרה של עומר אצילי. שחקן כדורגל בכיר שסיבך את עצמו בפרשה חמורה - "הכדורגלנים והקטינות" - נזרק ממכבי ת"א ומצא עצמו בקפריסין. אצילי יכול לבוא בטענות בעיקר לעצמו על מעשיו והשלכותיהם, שימשיכו להעיב על הקריירה שלו עד סופה. ובכל זאת, השעון ממשיך לנוע. שנת 2021 שעומדת להסתיים נראית אחרת לגמרי עבורו, לפחות מבחינה מקצועית. זו כנראה השנה האיכותית בקריירה שלו.
אצילי הגיע למכבי חיפה בינואר 2021 והיה חלק משמעותי, אפילו מוביל, בזכייה של הירוקים באליפות. עכשיו הוא הבורג המרכזי, ללא עוררין, בניסיון להניף צלחת שנייה ברציפות. הוא השחקן הטוב בליגה, בטח בהתקפה, המועמד המוביל לתואר שחקן העונה. בשנה הזאת, 2021, שיחק אצילי ב-31 משחקי ליגה והתרומה שלו הייתה עצומה: 12 שערים, 13 בישולים. הוא מספק משהו, תרומה לשער, כמעט בכל ערב.
4 צפייה בגלריה
 עומר אצילי חוגג
 עומר אצילי חוגג
המועמד המוביל לתואר שחקן העונה. עומר אצילי חוגג
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
גורם במכבי חיפה: "שמרנו על אצילי מבחינה תקשורתית ולא פחדנו מכל הכאוס. זה התחיל מיענקל'ה שחר ונמשך עד אחרון השחקנים. נטע לביא וסאן מנחם לקחו אותו תחת חסותם"
חלק גדול משחקני ההרכב של מכבי חיפה הראו יכולת טובה בניצחון האדיר בדרבי ביום חמישי האחרון, אבל גם במקרה הזה אצילי היה מעל כולם, גם מעל דולב חזיזה. כל מסירה הלכה בדיוק למקום הנכון, כל פעולה הייתה מסוכנת ליריבה. אצילי כבש ובישל, והעלה ל-11 את מספר השערים שבהם הוא מעורב באופן ישיר העונה - יותר מכל שחקן אחר בליגה.
היכולת של אצילי משפיעה מאוד על השחקנים האחרים במכבי חיפה. עזרה בשמירה עליו מביאה לבידוד של חברים לקבוצה, ונותנת להם חופש יחסי. עזיבתו של ניקיטה רוקאביצה, והזמן שלוקח לחלוצים האחרים לספק מספרים שימלאו את החור שהותיר בהתקפה (כן, למרות הצמד של דין דוד בדרבי), מגדילים יותר את הצורך בתפוקה של אצילי עצמו. יותר מכך, אצילי הוא שחקן שגם עובד הגנתית ולוחץ מצוין. במכבי ת"א של ולדימיר איביץ' נשלחו יונתן כהן ואלירן עטר ליציע מאחר שהמאמן חשב שהם לא תורמים במאה אחוז להגנה, וכך לא היה ברור מי ישחק בצד שמאל. אצילי תמיד לחץ, תמיד חילץ כדורים. המשבצת בצד ימין הייתה רשומה על שמו.
"אצילי מספק מספרים אדירים, אבל הוא גם עושה הרבה הגנה ולא מתפשר על אף מהלך", אומר אחד משחקני מכבי חיפה. "יש לו, יחד עם חזיזה, הכי הרבה ריצות מהירות מבין שחקני הליגה, הוא מקבל חופש פעולה ומשחק במקום שהוא אוהב, הצוות המקצועי מעריך אותו והוא מושך תשומת לב מההגנות היריבות ומשאיר שחקנים כמו חזיזה או צ'ארון שרי חופשיים. עומר הגיע אלינו במקום מאוד נמוך בחיים שלו. הוא רצה לשקם את עצמו. הוא דוחף, לא שבע אף פעם, רוצה עוד שערים ועוד ניצחונות ועוד תארים".

"להרבה אוהדות קשה להבליג על הפרשה"

לכולם ברור מה הכוונה באותו "מקום נמוך בחיים". פרשת הקטינות תמשיך ללוות את אצילי לכל מקום, בטח לאור העובדה שעד היום הוא לא פירסם התנצלות כנה ואמיתית על מעשיו, במיוחד לא כלפי הנערות שנפגעו. אבל מבחינה מקצועית הוא כן הצליח לשים אותה מאחוריו.
בחודשים הראשונים, אחרי ששוחרר ממכבי ת"א ועבר לקפריסין, אצילי נראה אבוד על המגרש. ב-11 משחקים באפואל ניקוסיה הוא לא הבקיע אפילו שער אחד. במכבי חיפה, לעומת זאת, זה נראה אחרת לגמרי. כשהצטרף בחלון ההעברות של ינואר, הוא בעיקר בישל שערים, ואפילו סיים כמלך הבישולים עם מספר דו-ספרתי - אף ששיחק חצי עונה בלבד. בעונה הנוכחית זה יותר השערים.
"שמרנו על אצילי מבחינה תקשורתית ולא פחדנו מכל הכאוס", מספר גורם במועדון. "הוא עבר דירה צפונה לאור-עקיבא, לא מתראיין ובעיקר מחפש שקט. כחלק מההתחייבות שלו למועדון, הוא עשה לא מעט הרצאות במחלקת הנוער על קבלת החלטות. הוא רוצה לשקם את עצמו, אנחנו פתחנו לו את הדלת. זה התחיל מיענקל'ה שחר ונמשך עד אחרון השחקנים. אצילי נחשב למנהיג גדול במכבי חיפה, הוא אהוב מאוד. נטע לביא וסאן מנחם לקחו אותו תחת חסותם והפכו אותו לדומיננטי בחדר ההלבשה".
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים
שומרים עליו. שחקני מכבי חיפה חוגגים עם אצילי
(צילום: עוז מועלם)
גם האוהדים מתלהבים. הם רואים שערים, ניצחונות, אליפות אחרי עשור שחון. ועדיין, הכתם על הקריירה שלו מפריע לחלקם. עם זאת, ברור שהזמן עושה את שלו. "העובדה שהקהל מקבל את אצילי עוזרת לו כמובן", קובע אותו גורם. "הוא מבין שהפרשה תלווה אותו חיים שלמים. דרך הכדורגל ודרך מכבי חיפה הוא רוצה שיזכרו אותו ככוכב של המשחק ולא ככוכב של פרשה כזאת. העובדה שהקהל אוהד אותו מחזקת את אצילי, ואפשר לומר שהאליפות החזירה אותו לחיים. עם זאת, האוהדים עדיין לא המציאו לו שיר, כי יש את המשקל של כל מה שהתרחש. הוא מבין את זה, ואומר לחברים שעוד ישיג את זה שיהיה עליו שיר".
אצל האוהדים עצמם, כאמור, יש יותר קבלה. היכולת עושה את שלה. "אצילי התחרט ונותן את כולו למכבי חיפה", אומרת נועה המי, אוהדת הירוקים. "הוא משקיע. אם נסתכל על בני אדם, כולנו עושים טעויות בחיים ובסופו של דבר התיק נסגר מחוסר אשמה. לא צריך לחסל לו את הקריירה". ניר סופר, אוהד נוסף, דווקא חושב אחרת: "יש הרבה מאוד חילוקי דעות בקרב הקהל. לא קל להבליג על הפרשה שהייתה לאצילי, והרבה נשים שאוהדות את הקבוצה מתקשות להבליג על זה. אין ספק שעומר הוא כוכב כדורגל, אבל יש לא מעט אוהדים שקשה להם עם זה".

סט יכולות קטלני ויציבות מרשימה

הקושי שאצילי מציב בפני ההגנות בליגת העל הוא חד וברור. קשה להתווכח עם הטענה שמדובר נכון לעכשיו בשחקן הטוב בליגה. הוא לוקח סיטואציות שגרתיות על הדשא, כאלה שלא נראה שיהיה בהן שער או שמגיעות בדקות שבהן הקבוצה מתקשה, והופך אותן לחגיגה של ממש. דוגמה טובה קיבלנו במשחק מול הפועל ת"א לפני שבוע, עם שער שהגיע מכלום. חיפה הייתה בפיגור, השריקה לירידה להפסקה הייתה קרובה, העסק לא נראה טוב עבור האלופה. ואז אצילי קיבל את הכדור באגף שלו. הוא סידר אותו יפה בשתי נגיעות עם רגל ימין, ואז שיחרר בעיטה נפלאה בשמאל. כדור ברשת.
התנועה הזאת כבר הפכה למזוהה עם אצילי, ואף ששחקני ההגנה יודעים שהוא עומד לחתוך מצד ימין למרכז המגרש, קשה להם לעצור את רצף הפעולות. הוא יודע להכין לעצמו את הכדור בצורה מושלמת לבעיטה, ולא במקרה הוא מדויק מאוד בבעיטה שלו בחודשים האחרונים.
אותו שער מול הפועל ת"א היה השלישי שלו העונה בבעיטה מחוץ לרחבה, עוד המחשה לכך שהפך כנראה לגדול הבועטים ממרחק בישראל בשנים האחרונות. מאז חזר מספרד לפני ארבע שנים וחצי ונחת במכבי ת"א, הוא כבש לא פחות מ-17 שערים בבעיטות מחוץ לרחבה. במקום השני בליגה בפרק הזמן הזה נמצא רמזי ספורי, הרחק מאחור, עם 11.
4 צפייה בגלריה
 עומר אצילי חוגג מול הפועל ת"א
 עומר אצילי חוגג מול הפועל ת"א
איים על השער הכי הרבה בליגה העונה. עומר אצילי חוגג מול הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
שחקן במכבי חיפה: "אצילי מספק מספרים אדירים. הוא מקבל חופש פעולה ומשחק במקום שהוא אוהב, הצוות המקצועי מעריך אותו והוא מושך תשומת לב מההגנות היריבות"
שני דברים הופכים את אצילי לשחקן המסוכן בליגה. הראשון הוא השילוב בין כל היכולות שצריך שחקן כנף בסגנון שלו. לאצילי יש דריבל טוב והוא מסוגל לעבור את השומר מולו בצורה נוחה. הבעיטה, לא רק מרחוק אלא גם הסיומת מול שוער במצב של אחד על אחד, היא מהטובות שיש. כך גם המסירה, שמתבטאת בהרמות מהאגף במשחק השוטף ובמצבים נייחים, וכן בשליחת כדורים לשטח שלפני שחקני ההתקפה האחרים. האיכויות האלו מקשות לשמור עליו. אצילי הוא השחקן שאיים על השער הכי הרבה בליגה העונה (27, שווה לאלון תורג'מן) וגם השחקן שחילק הכי הרבה מסירות מפתח מדויקות (15, שווה לפארליי רוסה). שחקן יריב שינסה להתמודד עם תנועה מסוימת של אצילי יוענש במהלך אחר לחלוטין.
הדבר השני ששם את אצילי במעמדו הנוכחי הוא היציבות. חזיזה, למשל, מראה לפעמים יכולת עילאית, שהופכת אותו למסוכן לא פחות באגף הנגדי, אבל הוא סובל מתנודתיות ביכולת, במיוחד העונה. אצילי, לעומת זאת, מגיע השנה לעבוד בכל משחק. בשבעה מתוך עשרה משחקי ליגה הוא היה מעורב בשער אחד לפחות, כשכבש בעצמו או בישל. במפעלים האירופיים, מוקדמות ליגת האלופות ומוקדמות הליגה האזורית, יש לו חמישה שערים נוספים ב-12 משחקים העונה.
למרות חוסר העקביות של חזיזה, העומס על שרי שלא פותח בכל משחק, ההחמצות של החלוצים שאף אחד מהם לא נכנס לנעליים הגדולות של רוקאביצה, הפציעה של נטע לביא שגרם לכך שהתקפות רבות של הירוקים החלו בעמדה גבוהה במגרש - למרות כל אלה מכבי חיפה היא קבוצת ההתקפה הטובה בליגה, ובפער ענק. 26 השערים שכבשה הם שמונה יותר מהבאה בתור, הפועל באר-שבע.
מבחינה מקצועית - וחשוב לומר את זה: רק מקצועית; ברמה האישית והציבורית לא מעטים מתקשים לראות את אצילי שמח על הדשא - 2021 הייתה השנה שלו. עכשיו מצפים ממכבי חיפה להמשכיות בשנת 2022, כזו שתביא לו את התואר הכפול: אליפות ושחקן העונה. כרגע אצילי הוא המועמד המוביל בליגה להשגת היעד הזה.