אנחנו לא הולכים להשתמש בשם הזה בכתבה הזו. אתם יודעים למי אנחנו מתכוונים. שלוש אותיות. אלוף העולם הטרי מהמונדיאל. אם אתם הורים, סיכוי לא רע שלילד שלכם יש חולצה שלו. אם אתם ילדים, כבר דאגתם להצטייד. הוא תפס בצדק את המעמד הזה, אבל לרגל סיומה של 2022, בואו נסכם את השנה הזו בלעדיו.
כל הדברים הגדולים שקרו לפני שהאיש בתכלת ולבן הסעיר את כולם בחודש מטורף בקטאר. אם הוא כבר תפס לכם את כל המקום בלב ובראש, אנחנו פה כדי להזכיר את הראויים ביותר, הספורטאים שעשו את 2022.

קרלוס אלקראס ורפאל נדאל | טניס, ספרד

10 צפייה בגלריה
הטניסאי הספרדי רפאל נדאל עם קרלוס אלקראס
הטניסאי הספרדי רפאל נדאל עם קרלוס אלקראס
הענק ויורשו. רפאל נדאל עם קרלוס אלקראס
(AP)
נתחיל עם שניים במחיר אחד, כי לא ניתן לבחור רק במישהו מהם על חשבון השני, ועוד כשמדובר בענק שעשה היסטוריה והיורש המדהים שלו. נדאל (36), עם הגוף המפורק, הצליח לשרוד מספיק כדי לזכות באוסטרליה וברולאן גארוס, ולהגיע בכך ל-22 תוארי גראנד סלאם, שיא שקשה לא להתרגש ממנו. לקראת סוף השנה הוא כבר נראה עייף ופגיע יותר מול השחקנים הצעירים, אבל כל כך הרבה פעמים כבר חשבנו שהוא גמור – וראינו איך הוא חזר.
אלקראס הוא אחד בדור. שנים ארוכות של תהיות בנוגע לשליט הבא של הטניס הסתיימו, והוכיחו דבר אחד: כשצומח מישהו כזה לא שואלים מתי הוא יוכיח את עצמו, כמו במקרה של סטפנוס ציציפאס ואלכסנדר זברב, למשל, אלא פשוט יודעים. עם אלקראס זה היה ברור מאוד משלב מוקדם. הוא זכה באליפות ארה"ב, הפך בגיל 19 ו-129 ימים לשחקן הצעיר אי פעם שמדורג ראשון בעולם, ומציג כוח, חוכמה ויכולות פיזיות ברמה מטורפת. מה יקרה כשהוא יהיה בוגר ומנוסה יותר? מפחיד לחשוב.

קארים בנזמה | כדורגל, צרפת

10 צפייה בגלריה
קארים בנזמה עם פרס כדורגלן השנה
קארים בנזמה עם פרס כדורגלן השנה
קארים בנזמה עם פרס כדורגלן השנה
(AFP)
הפעם צרפת לא זכתה במונדיאל בלעדיו, רק הגיעה לגמר, אבל למרות ההיעדרות שלו בגלל פציעה ברגע האחרון הוא הצליח לטלטל אותה, ועל פי דיווחים שהתפרסמו השבוע, שובו מגלות בינלאומית ארוכה עירער את חדר ההלבשה של הנבחרת. כן, כל מה שקשור לטריקולור הוא די סיוט עבור בנזמה, אבל זו הדוגמה הטובה ביותר לאיך שמונדיאל יכול להשכיח את כל מה שלפניו.
כדורגלן השנה בעולם היה פנומנלי בשנה החולפת. זה כבר לא חדש לראות אותו מוציא את ריאל מדריד מהבוץ עם שערים קריטיים, אבל בעונת 21/22 זה היה קיצוני, עם סדרת מהפכים מופרעים בליגת האלופות בדרך לזכייה, אחרי המסלול הקשה ביותר שעברה אלופת אירופה כלשהי בכל הקשור להגרלה. ריאל לקחה גם אליפות, בנזמה (35) היה מלך השערים בשני המפעלים, ובגיל מאוחר קיבל את ההכרה שחיכה לה – לא עוד האיש שכריסטיאנו רונאלדו לקח לו את הזרקורים או טיפוס מפוקפק מחוץ למגרש, אלא כדורגלן עילאי.

סטף קרי | כדורסל, ארה"ב

10 צפייה בגלריה
סטפן קרי
סטפן קרי
כל כך הרבה יותר משלשות. סטפן קרי
(צילום: רויטרס)
זו העונה בה הגיע הרגע הצפוי, וקרי הפך לקלע השלשות הגדול בתולדות ה-NBA. זה שיא שהוא ישפר וישפר וישפר עד שיפרוש עם מספר שאיש לא יגיע אליו לעולם. כנראה. אבל קרי (34) הוא כל כך הרבה יותר משלשות.
האליפות הרביעית שלו עם גולדן סטייט הגיעה אחרי שנים קשות של מכת פציעות אימתנית בקרב הווריורס, שהוא היה חלק ממנה, שאפילו דחקו אותה מחוץ לפלייאוף. לא היה ברור אם החיבור של המאמן סטיב קר עם המשולש המתבגר של קרי, דריימונד גרין וקליי תומפסון שחזר אחרי יותר משנתיים עדיין שווה ריצה ארוכה. לא רק שהוא שווה, גם בזכות הרכבת סגל מבריקה, אלא שקרי הוריד מעצמו עול: בשלוש האליפויות הקודמות נטען שהוא לא מצליח לעמוד ברף של עצמו ברגעי האמת, ושאחרים אחראים לתואר. הפעם הוא להט בסדרת הגמר ונבחר לראשונה בקריירה ל-MVP שלה.

שריקה ג'קסון | אתלטיקה, ג'מייקה

10 צפייה בגלריה
האצנית הג'מייקנית שריקה ג'קסון
האצנית הג'מייקנית שריקה ג'קסון
לאולימפיאדת פריז היא כבר תגיע כאצנית הבכירה של ג'מייקה. שריקה ג'קסון
(Getty Images)
היא כבר לא הטנורית השלישית, זו שסוגרת בתחרויות הגדולות פודיום ג'מייקני לצד שלי-אן פרייזר-פרייס ואיליין תומפסון-הרה בספרינטים. היא סולנית. ג'קסון (28) הייתה בכושר שיא לאורך כל העונה, באליפות העולם פיספסה במעט את הזהב ב-100 מ', ואז קיבלנו ממנה תצוגה בלתי נשכחת במרחק הכפול.
21.45 שניות – זו לא רק התוצאה השנייה בטיבה בכל הזמנים, אלא כזו שיוצרת אמונה אמיתית שה-21.34 מעורר התהיות של פלורנס גריפית'-ג'וניר ינופץ יום אחד. ג'קסון ממש שם, נוגעת בזה, ובשני הקייצים הקרובים היא תוכל לנצל את המעמד היוקרתי כדי למחוק מדפי השיאים את האמריקאית המנוחה. בעוד כחצי שנה יש עוד אליפות עולם, וב-2024 אולימפיאדת פריז, אליה כנראה כבר תגיע רשמית כג'מייקנית הבכירה מבין השלוש, בשני המרחקים.

איגה שוויונטק | טניס, פולין

10 צפייה בגלריה
איגה שוויונטק
איגה שוויונטק
המלכה החדשה של טניס הנשים. שוויונטק
(צילום: getty images)
זה לא שהמלכה החדשה של טניס הנשים הרבה יותר מבוגרת מאלקראס. היא גם סירבה להשאיר ואקום בענף: אשלי בארטי שלטה בעניינים, זכתה באליפות אוסטרליה הביתית ואז הפתיעה עם פרישה בלתי צפויה. הפולנייה בת ה-21 נכנסה מיידית לנעליה, עם תוצאות ויכולת שמזכירות לפעמים את הדומיננטיות של סרינה וויליאמס בשיאה.
היא נמלטה מהגורל של זוכות בראנד סלאם צעירות אחרות שנעלמו מיידית, בזכות המנטליות הנוקשה מאוד שלה והעבודה האינסופית. מעידות קטנות השאירו לה "רק" את הגביעים בצרפת ובארה"ב, אבל חוץ מזה שאף שחקנית לא זכתה ביותר מגראנד סלאם אחד בעונה כבר שש שנים, צריך להסתכל בזווית רחבה יותר: המאזן שלה השנה הוא 9:67, היה לה רצף של 37 ניצחונות במהלכו זכתה בשישה טורנירים מתוך שמונה ב-2022, והיא גם התעלתה עם 10 ניצחונות במשחקים בהם הייתה בפיגור מערכה. היא הדבר האמיתי.

איילין גו | סין, סקי

10 צפייה בגלריה
גולשת הסקי הסיני איילין גו
גולשת הסקי הסיני איילין גו
עצבנה את האמריקאים. איילין גו
(Getty Images)
בשיא המתח בין המדינות שהוביל לחרם דיפלומטי על אולימפיאדת החורף, ספורטאית מופלאה אחת שנולדה בארה"ב ומייצגת את סין גנבה את ההצגה. מבחינתה היא סינית ואמריקאית וספורטאית, מישהי שרוצה לתת השראה לצעירים סינים ולקדם את הפיוס בין המדינות, ולא מוכנה שמישהו יטיל ספק באמת הפנימית שלה.
וזה באמת לא חשוב כשרואים אותה. במשחקים בבייג'ינג היא הפכה לגיבורה המקומית בתחרויות בסגנון פריסטייל. היא סיימה עם שתי מדליות זהב ועוד מדליית כסף, והייתה האישה הראשונה שנוחתת בהצלחה אחרי תרגיל בורג כפול ב-1,620 מעלות בנטייה שמאלה. האמריקאים לא משתגעים, בלשון המעטה, על הבחירה שלה. אבל בלי קשר לדגל מאחוריה, היא כבר אחת מגדולות הענף בגיל 19.

פרד קרלי | אתלטיקה, ארה"ב

10 צפייה בגלריה
האצן האמריקאי פרדי קרלי
האצן האמריקאי פרדי קרלי
אחד משלושה אצנים בלבד בהיסטוריה שירדו מ-10 שניות ב-100 מטר, 20 שניות ב-200 מטר ו-44 שניות ב-400 מטר. פרדי קרלי
(Getty Images)
הוא יותר מדי טוב ביותר מדי ספרינטים – וזה בדיוק מה שפגע בו עד 2022. קרלי (27) הוא אחד משלושה אצנים בלבד בהיסטוריה שירדו מ-10 שניות ב-100 מטר, 20 שניות ב-200 מטר ו-44 שניות ב-400 מטר, אבל התמקד ב-400 וראה את מדליות הזהב החשובות הולכות לאחרים. השינוי שחל מאז שהתמקצע ב-100 פשוט מטורף, ולפני חצי שנה הוא הגיע ל-9.76.
באליפות העולם הביתית באורגון הוא קטף את הפירות. קרלי כבר הראה שיפור עם הכסף באולימפיאדת טוקיו, אבל ביוג'ין המסלול היה כולו שלו והוא טס למקום הראשון כשהוא מקדים בקטנה את מרווין ברייסי. העניין הוא שקרלי עדיין נחשב לפוטנציאל אדיר במרחק המרובע, שם הוא עדיין מסומן כראשון שיצליח לרדת מ-43 שניות. אתלט נדיר שיכול להיות אצן בקנה מידה היסטורי, אך ההחלטות הקרובות שלו יהיו קריטיות לכך.

בת' מיד | כדורגל, אנגליה

10 צפייה בגלריה
שחקנית נבחרת אנגליה בת' מיד
שחקנית נבחרת אנגליה בת' מיד
הובילה את אנגליה לזכייה באליפות אירופה. בת' מיד
(AP)
לבריטים היו, כהרגלם, הישגים ספורטיביים מרשימים לאורך כל השנה, אבל הבחירה של BBC לתואר אישיות הספורט של 2022 אומרת הכל: בת' מיד. פעם הכדורגלניות היו הערת שוליים בממלכה, היום כוכבת הנבחרת היא הפנים של כלל הספורט שם. עוצמת ההצלחה עזרה לה: זכייה ראשונה באליפות אירופה, באצטדיון וומבלי מפוצץ, שנה אחרי שנבחרת הגברים הפסידה באותו מקום בגמר היורו. מיד (27) וחברותיה ניפצו את הסטיגמה של הכדורגל האנגלי והתייצבו כווינריות.
מיד לא כבשה בגמר, אבל הטורניר שלה היה יוצא דופן: היא הוכתרה כמצטיינת, מלכת השערים (6) ומלכת הבישולים (5). ב-2022 היו לה 14 שערים בינלאומיים, שיא אנגלי לשחקן/ית נבחרת, והיא נוצצת עוד יותר בזכות היותה חצי מהזוג החזק של כדורגל הנשים – היא במערכת יחסים עם ויוויאן מידמה, חברתה לארסנל וחלוצת נבחרת הולנד.

ארמנד דופלנטיס | קפיצה במוט, שבדיה

10 צפייה בגלריה
הקופץ במוט השבדי ארמנד דופלנטיס
הקופץ במוט השבדי ארמנד דופלנטיס
הפך לאדם הראשון שעובר את רף ה-6.20. ארמנד דופלנטיס
(רויטרס)
זו הייתה שנה בה דופלנטיס (23) הפך לאדם הראשון שעובר את רף ה-6.20, יותר מפעם אחת, וגם מתי שזה חשוב. הקריירה שלו תהיה עמוסה בתחרויות פחות מתוקשרות בהן יציעו לו סכומי עתק עבור שבירת שיא העולם, ילנה איסינבאייבה עשתה מזה הון, אבל הדבר האמיתי הוא לעשות את זה באולימפיאדה ובאליפות העולם, כשכל האוהדים מחוברים לכל רגע ורוצים שמדליסט הזהב ישלים עבורם ערב מושלם.
אז באליפות העולם הוא נשאר לבדו בתחרות אחרי שהבטיח בקלות את הזהב. המרחק שלו מהיריבים הגדולים דומה רק לפער שפתחה קופצת המשולשת הנפלאה יולימאר רוחאס. הקהל חיכה, ועודד, ודחף, ואחרי הפסילה הראשונה דופלנטיס חלף על פני 6.21 מטרים. הוא צעיר מאוד, אבל התקווה לגבהים חריגים לא נובעת רק מכך – הוא עובר את הרף בצורה שמשאירה עוד הרבה אוויר מתחתיו.

טובי אמוסאן | אתלטיקה, ניגריה

10 צפייה בגלריה
האתלטית הניגרית טובי אמוסאן
האתלטית הניגרית טובי אמוסאן
פירקה את שיא העולם. טובי אמוסאן
(Getty Images)
אצנית מעולה, בטופ של 100 מטר משוכות לנשים אבל אף פעם לא מגיעה לשיא הכושר בזמן, כזו שרואים מתחת לשלוש הראשונות בשקופית הסיום של הגמר – רק ליד. מה שקרה לאמוסאן (25) באליפות העולם היה חולני: היומיים של התחרויות ביוג'ין הפכו אותה לאחת הספורטאיות המדוברות ביותר, שיאנית עולם ומדליסטית זהב.
היא נכנסה לתחרות עם שיא אישי של 12.42 שניות, קבעה 12.40 במוקדמות, ובחצי הגמר כל הצופים בדקו אם הטלוויזיות שלהם תקינות, כאשר עופפה מעל כל משוכה באלגנטיות ומהירות עצומה ופירקה את שיא העולם בן שש השנים עם 12.12. זו הייתה תוצאה בלתי צפויה ומהממת לחלוטין, שמיוחסת לשימוש בנעליים החדשות שמשפרות ביצועים. בגמר זה כבר היה 12.06, אבל עם רוח לא חוקית.
פורסם לראשונה: 14:49, 30.12.22