המלך עדיין כאן. למרות שרבים לא האמינו כי קוהיי אוצ'ימורה יצליח להתגבר על פציעותיו בניסיון להופיע במשחקים האולימפיים על אדמת מולדתו, המלך היפני עשה את הבלתי ייאמן והשיג ברגע האחרון את הכרטיס המיוחל לטוקיו. כעת, כל האומה היפנית מחכה בהתרגשות לראות את המתעמל הגדול בהיסטוריה מפעיל את קסמיו בניסיון אחרון לסיים קריירה מופלאה על ראש הפודיום האולימפי.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
"אני מנסה לא לחשוב על זה יותר מדי. הצלחתי להגיע עד לכאן בגלל האהבה שלי להתעמלות, אבל אני לא במצב של לדבר על איך המשחקים האולימפיים בטוקיו יתנהלו, כשעוד לא הבטחתי את מקומי שם. אני צריך לדאוג למה שבשליטתי - אני מתעמל, מתאמן ומתחרה - זה התפקיד שלי. אם לא אעשה את עבודתי, אאבד את הזכות להיות באולימפיאדה", כך נשמע קוהיי אוצ'ימורה בטרם הבטיח את השתתפותו בפעם הרביעית בקריירה במשחקים האולימפיים. גם הוא לא ציפה שמעבר לפציעות בקרסול, בגב התחתון ובכתפיים, יימצא גם כחיובי לקורונה באוקטובר אשתקד. עם כל המהמורות שבדרך ועל אף שמדובר בארץ בה נולד, המרחק בין "המלך קוהיי" לבין השתתפות באולימפיאדת טוקיו נראה היה גדול מדי גם עבורו.
5 צפייה בגלריה
קוהיי אוצ'ימורה מסמן אולימפיאדה רביעית ברצף
קוהיי אוצ'ימורה מסמן אולימפיאדה רביעית ברצף
קוהיי אוצ'ימורה מסמן אולימפיאדה רביעית ברצף
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
קוהיי אוצ'ימורה זוכה במדלית זהב באולימפיאדת ריו 2016
קוהיי אוצ'ימורה זוכה במדלית זהב באולימפיאדת ריו 2016
אוצ'ימורה עם הזהב באולימפיאדת ריו 2016
(צילום: GettyImages)
ביוני האחרון נערכה אליפות יפן בהתעמלות מכשירים, בה נקבע מי יזכה לייצג את ארץ השמש העולה על המזרן בטוקיו. אוצ'ימורה בן ה-32, זוכה שבע מדליות אולימפיות (שלוש מזהב), השיג את הכרטיס המיוחל לאחר קרב מול בן ארצו הידנובו יונקורה הצעיר ממנו ב-8 שנים, לאחר תחרות צמודה ומותחת שנמשכה יומיים. היום הראשון ייזכר בזכות הופעה הרואית בתרגיל המתח אותו סיים 'סופרמן' עם הציון 15.766 נקודות (שיא עולם שהתעלה על תוצאת השיא הקודמת שלו, 15.750), כשיריבו מסיים עם 15.016. אבל הוא נותר עם רגליים על הקרקע. "הניקוד שקיבלתי היה גבוה יותר ממה שהגיע לי", הצטנע בראיון שלאחר מכן. "ההרגשה שלי הייתה שאקבל ציון של 15.4-15.3, אבל כנראה שהנחיתה שלי עשתה את ההבדל". גם יונקורה לא נותר אדיש והחמיא, "אני יכול רק להוריד את הכובע בפניו, הוא היה מושלם היום".
למרות ההישג הייחודי, שני המתעמלים ידעו שעליהם להכין את עצמם ליום התחרות שלמחרת, כדי להשלים את המשימה ולהשיג את הכרטיס הבודד לאולימפיאדה הביתית. בסיום, נרשם בין השניים שוויון בשקלול התרגילים, וההכרעה נפלה רק בזכות הדירוג העולמי העדיף של אוצ'ימורה (בהתאם להחלטה של התאחדות ההתעמלות היפנית). "ההופעה שלי לא הייתה ממש כזו שיכולתי לקבל. כשסיימתי לא חשבתי שאיבדתי את ההזדמנות להשיג את הכרטיס לאולימפיאדה, אבל כשהבנתי שזכיתי בו לא ידעתי אם אני באמת ראוי לזה", הודה אוצ'ימורה ברגשות מעורבים. "אני לא מרגיש שאחרי ההופעה שלי באמת מגיע לי שיקראו לי 'מלך' או 'אגדה'. אני באמת אצטרך להשתפר לפני האולימפיאדה", הוסיף וגילה שהיה לו קשה להתמודד מול הדור הצעיר של התעמלות המכשירים ביפן. "התנצלתי בפני יונקורה. הרגשתי רע עבורו כי ההתמודדות שלנו הוכרעה בשובר שוויון", אמר אוצ'ימורה, שנאלץ לוותר על ההשתתפות בתחרות ההתעמלות הקבוצתית ולהתמקד במכשיר אחד, כדי להפחית עומס על גופו (זכר לפציעות שמנעו ממנו להשתתף באליפות העולם ב-2019, לראשונה מאז 2007).
5 צפייה בגלריה
הידנובו יונקורה
הידנובו יונקורה
היריב על הכרטיס הידנובו יונקורה. "הוא היה מושלם"
(צילום: GettyImages)
בגיל 32, גיל לא אופייני למתעמל, יהיה 'סופרמורה' המתעמל היפני הוותיק ביותר מאז אולימפיאדת טוקיו 1964, אבל גם הוא כבר אמר כי יתרום מניסיונו לדור הבא, כדי שזה ימשיך ויגן על התואר האולימפי מאולימפיאדת ריו 2016. רבים פלטו אנחת רווחה כשהוא הבטיח את מקומו בטוקיו והם מחכים בציפייה לראות אותו מבצע את קסמיו על המתח. "מעולם לא חשבתי שאקח חלק בארבע אולימפיאדות. הגעתי מלמטה וכבר ראיתי איך אני מפספס את ההזדמנות להשתתף באולימפיאדה הביתית בגלל הפציעות, אבל התגברתי על הקשיים וזה חיזק וחישל אותי".

התנדנד על סורגי מיטת התינוק

"הוא היה ילד ביישן ורציני שכמעט לא אכל דבר", אומרת אמו שוקו. "התעמלות תמיד הייתה חייו. אפילו כתינוק הוא היה מתנדנד על סורגי מיטתו. כשהתבגר, שאלתי אם הוא רוצה לשחות או לשחק בייסבול, אבל לא היה לו שום עניין בזה. הוא היה ממוקד בהתעמלות, עד כדי כך שמצאתי אותו ישן לצד המכשירים בחדר הכושר". אין זה פלא, שכן קוהיי הושפע בצעירותו מהוריו, שוקו וקזוהיסה, ששניהם היו מתעמלים תחרותיים. הוא הצטרף למועדון הספורט שניהלו בנגסאקי בגיל שלוש ובילה חלק ניכר מזמנו הפנוי בתרגול על הטרמפולינה. מחברת וצעצוע של הפנתר הוורוד שימשו אותו ככלי שיעזור לו להגיע למהלכים חדשים. "הכנתי רישומים של אלמנטים בהתעמלות שרציתי לבצע", משחזר אוצ'ימורה. "את הרישומים האלה הייתי ממחיש עם הצעצוע, כשלאחר מכן ניסיתי ליישם את תנועות הבובה".
5 צפייה בגלריה
אוצ'ימורה בפעולה. העבודה הקשה היא העיקר
אוצ'ימורה בפעולה. העבודה הקשה היא העיקר
אוצ'ימורה בפעולה. העבודה הקשה היא העיקר
(צילום: getty images)
בגיל 15 החליט שהגיע הזמן לעזוב את ביתו בנגסאקי ולעבור לעיר הבירה, שם התאמן תחת נאויה צוקהארה, שזכה במדליית זהב עם הנבחרת היפנית באולימפיאדת אתונה 2004. "באמת שלא רציתי שהילד שלי יעזוב, אבל נאויה היה הגיבור שלו ולכן נלחמתי בקרב אבוד מראש", מספרת אמו. "בדיעבד זו הייתה החלטה טובה מכיוון שהוא התקדם מאוד בתקופה ההיא. אני זוכר שראיתי אותו בשנה השלישית שלו בתיכון ולראשונה חשבתי לעצמי 'הוא דווקא די טוב'. אחרי זה הדברים התחילו לקבל תאוצה”.
לדבריה, הרצון הבלתי פוסק של בנה לשלמות הוא זה שנותן לו את הדרייב להצליח. "הוא פשוט לא עוצר", היא אומרת אבל מודה שהעובדה שהפך להיות כל כך דומיננטי, לא מצליחה להסב לה רוגע כשהיא צופה בו. "אין סיכוי. אני עדיין מתוחה ועצבנית כי שאר הספורטאים מעתיקים את מה שקוהיי עושה וכתוצאה מכך הציונים שלהם הרבה יותר קרובים לשלו". גם קנזו שיראי, "הנסיך" שפרש ביוני האחרון מהמקצוע לאחר שלא התגבר על פציעותיו בגב ובקרסול, ממחיש בדבריו את המרוץ האינסופי של שותפו לחדר באליפות העולם בדוחא 2018 לשלמות, שנמשך גם אחרי שעצם את עיניו. "ערב אחד הוא ביקש ממני משהו ועניתי, אבל הוא כבר ישן. הוא נרדם תוך דקה. אולי הוא מגשים בחלומותיו את שאיפותיו".

הסוד של המלך: ארוחה אחת ביום

האליל היפני, על 162 הס"מ שלו, נתפס בעיני רבים כטוב ביותר בכל הזמנים (בייחוד בקרב ילדים, בשל חיבתו לקריקטורות ולקומיקס). אולם, אוצ'ימורה נותר צנוע ומאמין כי התואר שייך לוויטלי שרבו, המתעמל הבלארוסי שזכה בשש מדליות זהב באולימפיאדת ברצלונה 1992. "מבחינתי אין ספק שההופעות שלו היו הגדולות ביותר אי פעם", אומר קוהיי. "התרגילים שלו היו אלגנטיים, מושלמים וזכו לציונים נהדרים. אני רוצה להפוך את הקריירה שלי למרשימה כמו שלו, אבל הוא שרבו ואני אוצ'ימורה. אני לא יכול להתעלות עליו, אלא להיות רק הכי טוב שאפשר". ההישג של שרבו אולי לא יחזור על עצמו או יישבר, אך מבחינת הצלחה לאורך זמן, אוצ'ימורה מצטייר בעיניי רבים ככוכב על. "נולדתי בעידן הלא נכון", התבדח המתעמל הגרמני פילפ בוי, שסיים כסגנו של היפני באליפות העולם ברוטרדם 2010, כשגם מי שסיים שלישי באותה תחרות, ג'ונתן הורטון האמריקאי, לא הסתיר את יראת הכבוד שחלק לפנומן. "הוא המתעמל הגדול ביותר בהיסטוריה. הוא מסוגל לבצע תרגילים קשים באוויר ופשוט לגרום להם להיראות קלים".
5 צפייה בגלריה
ויטלי שצ'רבו
ויטלי שצ'רבו
ויטלי שרבו
(צילום: Getty Imges)
אנשים רבים אומרים שהמפתח להצלחה במסע מוצלח מקצועית הוא משמעת ועבודה קשה. עבור אוצ'ימורה, מדובר על אימון ודיאטה. הוא מאמין שככל שיתאמן חזק יותר, כך יצבור יתרון מול מתחריו. למרות זאת, הוא ניזון מארוחה אחת בלבד מדי יום. אמנם דיאטה זו איננה נפוצה בקרב ספורטאים ולבטח לא מומלצת על ידי תזונאים, אבל קוהיי מודה שהוא אוכל ארוחה עיקרית בערב, כשבמהלך היום הוא שותה מים, קפה או משקאות חלבון. הסיבה לכך היא הצורך להיות קליל באימוניו. הוא הסביר שפעילותו האינטנסיבית כמתעמל, מחייבת אותו לבצע תנועות רבות וגמישות. לכן, הוא בוחר להתאמן על בטן ריקה ואף ממעט באכילת ירקות. כשמסתיים יום האימונים, מרשה לעצמו אוצ'ימורה להשביע את רעבונו ולאכול ארוחה מלאה ומזינה.
בעידן בו נדמה כי כל ספורטאי-על מתבגר שהוספד חוזר בגדול, אולי יהיה זה מוקדם מדי לפקפק בסיכוייו לקטוף תואר נוסף ולעמוד שוב על ראש הפודיום. במדינה בה ההתעמלות היא חלק מתוכנית לימודי הכושר הגופני בכל בית ספר, מקווים שהגיבור המקומי יכתוב עוד פרק בסיפור האגדה שלו ובכך יחתום אותו באותיות של זהב.