שעה קלה לאחר פגיעת הרקטה במגרש כדורגל במג'דל שמס שגרמה למותם של 12 ילדים ונערים, עלתה נבחרת ישראל האולימפית למשחקה מול פראגוואי. החיבור בין שני המקרים מלמד על המציאות הישראלית המורכבת, מציאות שברחבי העולם מתקשים לראות.
אבל זה יכול להיות אחרת. ישראל יכולה להשתמש בכוח הדיפלומטי של הספורט ולמצב את עצמה כמצפן ערכי של המזרח התיכון וכמדינה שמשקפת את ערכי הציוויליזציה המערבית כפי שאלה גם משתקפים בערכי המשחקים האולימפיים. כולם מצפים למדליה כחול לבן, אבל במשחקים האולימפיים האלה יש מקצה נוסף שהוא חשוב לא פחות והוא "העלאת המודעות למורכבות של ישראל בהתמודדות למען שלום אזרחיה ולהגנה על גבולותיה".
1 צפייה בגלריה
המשלחת הישראלית
המשלחת הישראלית
המשלחת הישראלית
(צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
הצלחה במקצה זה עשויה לקצור הישגים מחוץ לשדה הספורטיבי ולשפר את התדמית הישראלית בעיני העולם.
היישוב מג'דל שמס היה עד מלחמת ששת הימים חלק מסוריה. ולמרות חוק רמת הגולן ב-1981 שסיפח את הרמה לישראל, מרבית מתושבי מג'דל שמס רואים עצמם כאזרחים סוריים המצפים לחזרה למולדת מבחינתם. למרות זאת, ישראל העניקה לכל התושבים המעוניינת בכך אזרחות ישראלית ודואגת לשלומם, הגנתם ורווחתם. זאת בדיוק המציאות הישראלית המורכבת שהעולם לא מכיר.
ביקור מקצועי שערכתי אצל ראש עירית מג'דל שמס ומנהל מחלקת הספורט לפני מספר שנים, הותיר בי רושם עמוק, מההשקעה בספורט כחינוך ביישוב ומפעילות לילדים ונוער בכלל. גם היום ילדים ונוער מהיישוב לוקחים חלק במועדונים מעורבים יחד עם יהודים מהאזור. אחד מאותם מועדונים משתתף בימים אלה בתכנית "ערכים בספורט" לחיזוק החוסן בזמן המלחמה, מיזם המבליט את המורכבות הישראלית ואת הערכים של חיים בשיתוף, ערבות הדדית ושוויון.
ישראל היא מדינה נאורה, דמוקרטית, ערכית, שומרת חוק ועל זכויות המיעוטים שבה. בישראל אזרחים יהודים, מוסלמים ונוצרים זוכים לשוויון. אנחנו לא צריכים אירועים טראגיים מסוג זה שאירע במג'דל שמס כתזכורת, אנחנו חיים את המורכבות והפסיפס הישראלי מדי יום. חברי המשלחת למשחקים האולימפיים משקפים את הפסיפס האנושי המורכב הזה שקיים בישראל, עם עולים מחבר המדינות, אתיופיה, ארה"ב ועוד ערכים שמייצגים את ישראל במשחקים כמו השוויון המגדרי במשלחת הישראלית ואת כל אלה אפשר ואף רצוי להבליט עוד יותר, כחלק ממיצובה של ישראל כמדינה שיוויונית, בניגוד למדינות אחרות המתחרות במשחקים.
המשחקים האולימפיים בפריז מהווים מבחן לעוצמה הישראלית ולמעמדה הבינלאומי. באמצעות שימוש ב"עוצמה רכה" מונח המתייחס ליכולת לעצב העדפות של אחרים ללא לחץ כלכלי או צבאי, ישראל יכולה להשיג הרבה יותר. החשיפה הבינלאומית במשחקים האולימפיים, תוך ההתמקדות בתרבות והערכים של מדינת ישראל דרך מרחב הספורט, הופכים אותו לכלי שימושי כדי להשיג מעמד ועוצמה בזירה הבינלאומית. וזהו האתגר של ישראל בימים אלה.
לצד ערכי הספורט, הדמוקרטיה והחופש, ישראל מביאה ערכים של ניצחון הרוח והחוסן, עם מאות סיפורי גבורה מה-7.10 ומתשעת החודשים שחלפו מאז. כדי לשקף את העוצמה ואת הערכים האלה החוצה, נכון לעשות שימוש מושכל ויזום במרחב הספורט כמנוף לקידום וחימום היחסים הבינלאומיים, מה שנקרא – "דיפלומטיית ספורט עת המשחקים האולימפיים" – יש לנו מדינה נהדרת, ערכית ושוחרת שלום. הספורט בכלל והמשחקים האולימפיים בפרט מעניקים לנו הזדמנות להראות זאת לעולם. מסיימת שורות אלה בהבעת כאב וצער עמוק אל המשפחות והעדה הדרוזית בכללותה בגין האובדן הקשה.
הכותבת היא מנכ"לית ערכים בספורט, חוקרת במרכז לחקר דיפלומטיית ספורט באוניברסיטת בן-גוריון בנגב
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.