ספורטאיות בעולם, וזה לא סוד, זוכות לתנאים פחות טובים מאשר מקביליהן הגברים. בשכר, פרסום, חשיפה, אבל לא רק. בשנים האחרונות יש ניסיון תמידי, גם מצד ההתאחדויות המקומיות בליגות השונות, לצמצם את הפערים עד כמה שניתן. הן עושות הכל (במגבלות שיש כמובן) כדי לגרום באחד הימים לשוויון מוחלט.
כדורסל הנשים האמריקאי סוער בימים האחרונים - בגלל אותו נושא. או יותר נכון, בגלל פרסום של ה"ספורטס אילוסטרייטד". על-פי אותו דיווח, ניו יורק ליברטי, אחת משמונה המייסדות של ה-WNBA, נקנסה בסכום הגדול ביותר אי פעם שהוטל על קבוצה בליגה - חצי מיליון דולר. הסיבה, כפי שתבינו מיד, גרמה לסערה תקשורתית ותגובות נזעמות.
3 צפייה בגלריה
ניו יורק ליברטי
ניו יורק ליברטי
ניו יורק ליברטי נקנסה רק כי ראשיה החליטו לא לטרטר את השחקניות
(צילום: AP)

נוחות אאוט

הליברטי ספגו את הקנס העצום כי ראשיה החליטו לא לטרטר את השחקניות במשחקי החוץ ברחבי המדינה ושכרו עבורן טיסות פרטיות בחצי העונה שעברה. את ההוצאות הללו שילם מכיסו ג'ו צאי, מיליארדר טייוואני-קנדי, אחד השותפים של של קבוצת "עליבאבא" הסינית והחל מ-2019 מחזיק בבעלות מלאה, לא רק על ניו יורק ליברטי, אלא גם בברוקלין נטס מה-NBA. הונו, אגב, למי ששואל, הוערך ב-2019 בכ-9.3 מיליארד דולר.
רק שמסתבר שצאי עבר על חוקי הליגה האנכרוניסטיים, שאוסרים על בעלי קבוצה לחכור לשחקניות ולצוות מטוס פרטי כדי שייקח אותן ליעדם בדרך המהירה ביותר. על-פי ההסכם האחרון בין הליגה לקבוצות, נאסר על טיסות פרטיות מחשש שזה "ייתן יתרון למועדונים עם בעלים עשיר יותר, שיכולים להרשות לעצמם הסדרים יקרים".
3 צפייה בגלריה
ג'ו צאי
ג'ו צאי
עבר על חוקי הליגה האנכרוניסטיים. צאי
(צילום: AP)
צאי, כפי שהבנתם, עשה זאת לא כדי לעזור שקבוצתו תנצח יותר, אלא כדי לדאוג ולהקל על השחקניות שלו, שעוברות לא פעם תלאות בדרכן למשחקי חוץ בחוף המערבי. הליברטי, למרות שנוסדו ב-1997, לא זכו בעולם באליפות ובשנה שעברה הפסידו כבר בסיבוב הראשון של הפלייאוף. לגמר המזרח העפילו בפעם האחרונה רק אי שם ב-2010.
צאי פועל כבר שנים (ובפומבי) למען הסדר של מקומות לינה טובים יותר לשחקניות WNBA, וצייץ באוקטובר האחרון שהוא עובד עם קומישינר ה-WNBA, קתי אנגלברט, וחברות תעופה שונות כדי למצוא ספונסר לליגה שיעזור בכל הקשור לטיסות פרטיות לכל המועדונים.
אנגלברט אמרה בתקשורת כבר בחודש שעבר כי למרות שהיא תומכת ברעיון, אבל עד אז "הליגה צריכה לחוות עוד צמיחה פיננסית כדי שתוכל לכסות את ההוצאות הללו". בינתיים, העובדה שקבוצה בליגה שלה כן יכולה לממן לעצמה טיסות פרטיות - שיגעה אותה. יש לציין כי הקנס הגדול הוטל על הליברטי עוד בסיום העונה שעברה, וכי רק כעת הוא נחשף בתקשורת. ה"עבירה" של צאי: מימון טיסות פרטיות לשחקניות לחמישה משחקי חוץ וטיול גיבוש בנאפה ואלי.
3 צפייה בגלריה
קייתי אנגלברט
קייתי אנגלברט
רוצה את טובת השחקניות? אנגלברט
(צילום: AP)
ב-WNBA, כפי שהבנתם, יצאו מדעתם. על-פי "ספורטס אילוסטרייטד", היועץ המשפטי של הליגה הציע שלל עונשים חמורים: מביטול כל בחירות הדראפט העתידיות של הליברטי, דרך השעיית הבעלות ועד מחיקת הקבוצה והעברתה למדינה אחרת. אנגלברט הטילה וטו. בתחילה דרשה קנס של מיליון דולר "בלבד", אבל לאחר שיחה עם צאי העונש הופחת בחצי.

"לקנוס קבוצה על רצון לעזור? בדיחה"

אחרי פרסום הכתבה, הליגה סערה, בעיקר השחקניות שלא האמינו למה שקראו. סברינה יונסקו, הכוכבת הכי גדולה של ניו יורק והבחירה 1 בדראפט לפני שנתיים, צייצה שזו "בדיחה". ליז קמבייג' האוסטרלית, שעברה לאחרונה ללוס אנג'לס ספארקס, אמרה: "זה מתסכל כי שיחקתי מעבר לים, ואני יודעת את הטיפול ואת הסטנדרט של איך צריך להתייחס לספורטאים. נקודה. קשה לקבל את הסיפור הזה, במיוחד כשהליגה הזו מלאה בבעלים שרוצים לעשות יותר עבורנו".
כמה שחקניות WNBA אחרות שיתפו את התגובות שלהם בהערות של פוסט האינסטגרם של Girls Talk Sports TV בדיווח של "ספורטס אילוסטרייטד". בריאנה סטיוארט, יש שיגידו השחקנית הטובה בעולם כיום, כתבה: "מה לעזאזל". שחקנית פיניקס, סקיילר דיגינס-סמית', הוסיפה: "מביש".
הסיפור, אגב, כמה אירוני, פורסם כשבוע לאחר הניצחון התקדימי של שחקניות הכדורגל האמריקאיות בקרב העיקש שלהן מול ההתאחדות. מאבק של שש שנים שהסתיים בציון דרך תקדימי. נציגי הנבחרת וההתאחדות האמריקאית הגיעו לפשרה שתסיים למעשה את התביעה הייצוגית שהגישו השחקניות לשכר שווה, בדיוק כמו מקבילהן בנבחרת הגברים.
ההסכם קובע כי ההתאחדות האמריקאית תשלם לשחקניות הנבחרת 24 מיליון דולר פיצויים רטרואקטיביים ותבטיח כי הן יקבלו כעת שכר שווה כמו זה של שחקני נבחרת הגברים של ארצות הברית. מדובר למעשה ב-22 מיליון דולר פיצויים לשחקניות על עוולות העבר ועוד שני מיליון שיועברו לקרן מיוחדת שתיפתח עבור כדורגלניות הנבחרת שיפרשו בעתיד.
אולי בשל כך ארגון שחקניות ה-WNBA לא חסך ביקורת מראשי הליגה: "לקנוס את הקבוצות על רצון לעזור? זה מחזיר לימים שהליגה קנסה את השחקניות על עמידה למען צדק חברתי".