אחד המהלכים הראשונים שביצעו אנשיו של אדמונד ספרא, הרבה לפני ההודעה הרשמית המשותפת ששוחררה בערב שבת על ההסכמה בין המיליארדר היהודי לקבוצת המשקיעים של דייויד מינצברג על המתווה לרכישת הפועל ת"א, היה פנייה לביברס נאתכו שגדל במועדון.
נאתכו בן ה־36 חתם על הארכת חוזהו בפרטיזן בלגרד לעונה נוספת, והועבר לו מסר כי היו רוצים לראות אותו משתלב בעונה שלאחריה כמנהל מקצועי אם הקבוצה תחזור לליגת העל, ואולי אפילו מגיע לעונת פרישה במועדון ממנו עשה את הקפיצה לקריירה משמעותית באירופה.
5 צפייה בגלריה
שחקן פרטיזן בלגרד ביברס נאתכו
שחקן פרטיזן בלגרד ביברס נאתכו
חלק מההכנות לעונה הבאה. נאתכו
(Srdjan Stevanovic/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף ספורט ידיעות אחרונות
שער מוסף ספורט ידיעות אחרונות
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות
אנשיו של ספרא, שיהפוך לבעלים העשיר ביותר בהיסטוריה של הפועל ת"א, מקווים ליצור יציבות ניהולית אחרי שמאז המעבר לבעלות פרטית מההסתדרות לפני כ־30 שנה היו למועדון כבר עשרה בעלים. ההכנות לעונה הקרובה כבר החלו, וספרא עצמו היה מעורב בשיחות על התקציב יחד עם בנו מואיז בן ה־18, שדחף אותו יותר מכל אחד אחר לביצוע העסקה. מעבר לצוות המקצועי בראשותו של מסאי דגו, שספרא נתן את האישור למינויו, המטרה בהמשך היא למנות גם מנהל מקצועי, בעיקר כהכנה לעונה הבאה. מעבר לפנייה לנאתכו, שיצטרך לקבל החלטה לקראת סיום העונה, גם יוסי בניון הועלה כאופציה.
ההעברה הרשמית תהיה בתוך כשלושה שבועות, כשעד אז ייחתם החוזה ויועברו הכספים מספרא למינצברג ומהבעלים לשעבר ומינצברג לחשבון הנאמנות לטובת ערבויות שייפרעו בהתאם להחלטת הבורר. בימים הקרובים תתבצע פנייה להתאחדות לכדורגל על מנת לכנס את הוועדה להעברת זכויות הניהול, ואז גם יגיע ספרא ארצה ויקיים מסיבת עיתונאים שבה יוצג לתקשורת.

בניית המותג מחדש

קבוצת המשקיעים בראשותו של מינצברג, שהעבירה בעונה החולפת למועדון כחמישה מיליון דולר, תקבל בחזרה כמחצית מהסכום. ספרא דרש לקבל קבוצה נקייה מחובות, ולצורך כך קבוצת המשקיעים הציבה כחמישה מיליון דולר בחשבון נאמנות לקראת בוררות שתתקיים בין מינצברג למאיר תושב ותקבע את אחוזי האחריות של כל אחד מהם לחובות שהרקיעו עד 35 מיליון שקל. ספרא, כאמור, לא יהיה מחויב לשלם חובות עבר ולא יהיה חשוף לתביעות או החלטות עתידיות על חובות נוספים.
5 צפייה בגלריה
אדמונד ספרא ואישתו
אדמונד ספרא ואישתו
אדמונד ספרא. "לחלוק את המסע עם האוהדים"
(צילום: Patrick McMullan / Getty Images)
5 צפייה בגלריה
מכבי חיפה מכבי ת"א
מכבי חיפה מכבי ת"א
המינוי שלו קיבל אץת האישור של ספרא. דגו
(צילום: עוז מועלם)
הרעיון לרכוש מועדון כדורגל בישראל עלה אצל ספרא במהלך פגישה בבית קפה לונדוני עם ידידו, איש העסקים עידן עופר, בעל מניות באתלטיקו מדריד ופמליקאו הפורטוגלית. הוא בחר בהפועל ת"א, בעיקר בשל הפוטנציאל הגדול של הקהל וההבנה כי מדובר בנקודה נמוכה של המועדון, שממנה ניתן לבנות מערכת חדשה.
מבחינת ספרא לא תהיה השתוללות כספית, אלא ניהול תקציב שפוי ובעיקר בנייה לטווח ארוך, כשאחד הפרויקטים המשמעותיים שהוא מתכוון להקים הוא אקדמיית נוער בוולפסון. הכוונה היא לשדרג את מחלקת הנוער, לשפר את התנאים במתחם האימונים וליצור מערכת מקצועית רצינית שתגיע מוכנה לחזרה לליגה הבכירה. התקציב של הפועל ת"א, גם במקרה של עליית ליגה, לא צפוי להיות קרוב לזה של מכבי ת"א או מכבי חיפה. המטרה היא בניית המותג מחדש, תוך השקעה של כ־15 מיליון שקל בכל אחת משלוש העונות הקרובות.
בהתייחסות הראשונה שלו מאז הסיכום על העברת הקבוצה לבעלותו הוא אמר: ‏"אשמח מאוד להתחיל את העונה ולחלוק את המסע הזה עם כל האוהדים המדהימים של הקבוצה, הקהל הטוב בישראל שהולך עם הקבוצה לכל מקום. עם הסגירה הסופית של העסקה, וביחד איתכם, נוכל להחזיר את הפועל ת"א לימי הזוהר שלה. אני מקווה לראות את כולכם צובעים את יציעי בלומפילד באדום בקרוב. הפועל ת"א הוא מועדון כדורגל אייקוני עם היסטוריה עשירה בישראל".
גורמים במועדון היו מאושרים מהבשלת העסקה: "ההגעה של מיליארדר בפרופיל של ספרא זו הבשורה הכי גדולה שהייתה להפועל ת"א, מאז הסיכום עם רומן אברמוביץ' שנכשל. מגיע לפה איש עסקים ממשפחת אצולה יהודית, איתו נצא לדרך יציבה וחשובה". מינצברג עצמו אמר: "לספרא יש חזון מרגש עבור הפועל ת"א, והוא מחויב לבנות עתיד מזהיר למועדון ולאוהדיו. המועדון איתו יכול להשיג הצלחה גדולה תחת הנהגתו".

רוטמן על הכוונת

5 צפייה בגלריה
לירן רוטמן שחקן מכבי נתניה
לירן רוטמן שחקן מכבי נתניה
ברשימת המועמדים. רוטמן
(צילום: נדב אבס)
הקבוצה תצא מחר למחנה אימונים בפולין, ואחרי שדגו היה מודאג מאוד מהמצב שלא איפשר לו להתחזק, אנשי ספרא העבירו לו מסר מרגיע בנושא. למרות שעדיין מדובר בתקופת ביניים, אותה ינהל המנכ"ל עמית פסט, תהיה אפשרות גמישה יותר לחיזוק, בכפוף לשוק השחקנים הישראלים הדל. אחד המועמדים להצטרף הוא הקשר לירן רוטמן, ששיחק בעונה שעברה במכבי נתניה. השדרוג תחת ספרא עשוי להגיע עם צירוף שלושה זרים איכותיים. אחד כזה - החלוץ המונטנגרי אלקסה מארושיץ' - כבר סגר את תנאיו במועדון, אך לבסוף סירב לחתום על החוזה בטענה כי משפחתו לחצה עליו שלא להגיע לישראל.
הפועל ת"א רצתה להיפטר מחלק מהמשתכרים הבכירים שלה, אבל בינתיים זה לא מצליח. עומרי אלטמן הסכים לדחות חלק מהשכר שלו לעונה הבאה וימשיך בקבוצה. מאוויס צ'יבוטה כבר סיכם על תנאי עזיבתו ויצא לבדיקות רפואיות בוולוס היוונית, אבל העסקה נפלה והשחקן חזר ארצה בתקווה להצטרף לאימונים. לבלם הצרפתי בראיין פאסי הובהר כי הוא לא בתוכניות המקצועיות והוא לא ייצא למחנה האימונים בפולין. היחיד שכרגע מתעקש לא להישאר הוא הישאם לאיוס, המבוקש במכבי ת"א, שהציעה עבורו 800 אלף יורו, כשהאדומים מסרבים.
בינתיים הגעת ספרא עוררה את התלהבותם של אוהדי הקבוצה, וכבר השבוע היא צפויה להגיע ל־5,000 מינויים עם הערכה ל־10,000 בסך הכל. בעונה האחרונה שלה בליגה הלאומית, כשאירחה במושבה, מכרה הקבוצה 3,500 מינויים.
1 על 1: לאמין ימאל מול אלברו מוראטה
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 14.07.24