ה-29 באפריל 2022, היה כנראה היום המאושר בקריירה של תמנע נלסון-לוי, כשזכתה בזהב באליפות אירופה שנערכה בבולגריה. הג'ודאית (57 ק"ג) אמנם זכתה מספר חודשים קודם לכן במדליית הארד האולימפית הקבוצתית בטוקיו 2020, ועוד לפני קטפה את הארד האישי באליפות אירופה ב-2016. אבל הזכייה ההיא, ששלחה אותה למקום גבוה בפודיום, הייתה ההתגשמות של כל חלומותיה.
והסנסנציה לא הייתה רק ברמה האישית. הג'ודו הישראלי כולו חיכה לא פחות מ-29 שנה, מאז הזכייה של יעל ארד (אתונה 1993), למדליית הזהב השנייה של ג'ודאית ישראלית באליפות היבשתית. מחר, באליפות אירופה שתצא לדרך במונפלייה, צרפת, תהיה לנלסון-לוי הזדמנות היסטורית להגן על התואר, אפילו שב-18 החודשים שעברו מאז שקטפה את הזהב, היא התקשה להציג את היציבות המתבקשת למעמד.
3 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי
תמנע נלסון לוי
תקופה שחונה. נלסון-לוי
(צילום: AP Photo/Vincent Thian)
נלסון-לוי (29) נחשבת כ"קרקעיסטית" הטובה ביותר בנבחרת ועוד לפני המשחקים האולימפיים בטוקיו, היה ברור לראשי הענף שהיא זו שתתפוס את מקומה של ירדן ג'רבי, בתקופה שעוד חיפשו יורשת למדליסטית הארד מריו 2016 ואלופת העולם 2013.
אבל נבחרת הנשים, בראשות שני הרשקו, לא התמקדה בסופו של דבר רק בכוכבת אחת. מיד עם תום המשחקים האולימפיים נחשפו עוד ועוד ספורטאיות - כולל במשקלים הכבדים, שצעדו לקדמת הבמה: אלופת העולם 2023 ענבר לניר ומדליסטית הארד, סגנית אלופת אירופה 2022, רז הרשקו.
כך קרה ש"ההיעדרות" של נלסון-לוי מהפודיום ב-18 החודשים האחרונים, מאז אליפות אירופה 2022, לא צרמה במיוחד. אבל ככל שהזמן חולף, החלה להתעורר השאלה: האם נלסון-לוי, שאת אליפות העולם בטשקנט 2022 סיימה במקום החמישי המאכזב (והתנחמה בארד הקבוצתי), כבר נמצאת מאחורי ה"פיק" שלה?
אחרי אותה אליפות עולם, התחרתה הג'ודאית בטורניר המאסטרס בירושלים, מול הקהל הביתי. לא סתם קהל ביתי ישראלי, הקהל מהעיר שלה, בבירה, שם היא מתגוררת כשאינה נמצאת במכון וינגייט. ההדחה כבר בשלב המוקדמות, נתפסה כמעידה חד פעמית ולא מייצגת, דבר שקורה לטובות ביותר, כשמדליית הארד שקטפה בגראנד סלאם בת"א (פברואר 2023), תיקנה את הרושם.
אבל מאז ועד חודש ספטמבר השנה, רשמה נלסון-לוי רצף אכזבות מדאיג, כשהודחה עוד לפני רבע הגמר בכל טורניר בו לקחה חלק: זה קרה בגרנד סלאם אנטליה, בגרנד סלאם אולאן באטאר (בירת מונגוליה), במאסטרס ובאליפות העולם בדוחה. הרצף הרע, כאמור, נעצר לפני כחודש וחצי, עם הזכייה במדליית הארד בגראנד סלאם בבאקו.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו שני הרשקו
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו שני הרשקו
לא התמקד בכוכבת אחת. שני הרשקו
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי
תמנע נלסון לוי
עם מדליית הזהב מאליפות אירופה בסופיה
(צילום: AFP)
"כשספורטאי מפסיד כמה פעמים ברציפות מתחיל תהליך לא בריא במיוחד", אומר אריק זאבי, מדליסט הארד מאתונה 2004. "הוא מתחיל לחווה ירידה בביטחון עצמי ולהססנות בקרבות הבאים. בסוף, הג'ודו הוא ענף קרב, ואם אתה לא מגיע כולך חדור אמונה שאתה יכול לנצח - הסיכויים שלך קטנים.
"לתמנע הייתה תקופה פחות טובה, אבל ראינו בתחרות האחרונה שהיא כן הצליחה לעמוד על הפודיום. יש לזה חשיבות, אמנם זה לא משקף ב-100 אחוז את הביטחון. כדי שזה יקרה, היא צריכה ליצור רצף של ניצחונות, של הצלחות מול מתחרות חזקות, אבל אפשר לומר שמשהו במדליה הזו אמור לשקם את הביטחון שלה".
כשהאולימפיאדה בפריז כבר נמצאת מעבר לפינה, אפשר לומר שנלסון-לוי שכרגע מדורגת במקום השמיני בעולם, חייבת לשפר את הניקוד שלה על מנת להישאר מדורגת במשחקים האולימפיים. כזכור, שמונה המדורגים מתוך המשתתפים בכל קטגוריית המשקל בענף זוכים בהגרלה "קלה" יותר עד רבע הגמר.
וזה לא הולך להיות קל. עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" בוטלה השתתפות הנבחרת בגראנד סלאם אבו דאבי, כך שההגעה לאליפות אירופה קורית מבחינת נלסון-לוי ושאר חבריה למשלחת אחרי הכנה לא אידיאלית. "יש עוד הרבה מרכיבים שבסוף יוצרים את התמונה לקראת תחרות - המצב הקיים והאימונים שעשתה בתקופה האחרונה", מסכם זאבי את ההערכה שלו לקראת האתגר הבא של אלופת אירופה.
מה יקרה במאני טיים? התשובה תתקבל מחר (שישי) בערב, אז נדע אם נלסון-לוי תשחזר את ההצלחה מאותו לילה בסוף חודש אפריל 2022, או שמא הדרך שלה לאולימפיאדה בפריז, בקיץ 2024, תהיה ארוכה יותר מהצפוי.