"לא ספורטיבי ולא יהודי" - כך כינה בחודש שעבר בצלאל סמוטריץ' את הנוהג לקיים משחקי כדורגל בשבת. "למה שומרי השבת אינם יכולים ליהנות מכדורגל?" הוא הוסיף ושאל. הכל הופיע במכתב ארוך ומפורט ששיגר סמוטריץ' לארז כלפון, יו"ר מינהלת הליגות בישראל, בו נאמר גם: "מצער מאוד לראות שמבחינתכם קהלים חדשים אינם כוללים את קהל האוהדים שומר השבת והמסורת בישראל. בחרתם להתעלם בצורה בוטה מקהל גדול של שחקנים, ילדים ומשפחות". במינהלת הליגות הגיבו לדברים ואמרו: "עוד מטרם קום המדינה משחקים במדינת ישראל כדורגל בשבת".
הטענה של סמוטריץ' אולי מוצדקת, התשובה של המינהלת אולי מוצדקת, אבל בפועל הקונפליקט ארוך השנים בין דתיים לחילוניים מגיע גם לכדורגל. ומה אני חושב? מאז התחלתי לאהוב ולהבין כדורגל בשלהי שנות ה-90, אני זוכר את השבתות. ליד הרדיו - שומע שירים ושערים. אות השער המפורסם שקטע כל דיבור גרם לליבנו לדפוק, מניין הגיע השער? מבחינתי היו אלה ימים מאושרים, השבתות היו מוקדשות לכדורגל החל משעות הצהריים המוקדמות. אפילו המשחק המרכזי בשעה 17:50 עם המנגינה האלמותית של טלעד מעורר רגש וכמיהה לעבר.

1 צפייה בגלריה
אצטדיון טוטו-טרנר
אצטדיון טוטו-טרנר
אצטדיון טוטו-טרנר
(צילום: הרצל יוסף)

כיום כבר כל המשחקים משודרים בטלוויזיה, אך הריגוש לא השתנה בהרבה. שבת היא יום המנוחה בישראל, מה שגורם ללא מעט אוהדים להגיע למשחקי הכדורגל. כמה אנשים יוכלו להגיע בימי ראשון/שני למשחק ב-19:00? לא אחוז זהה כמו בשבת, זה בטוח.
יש גם קהל אוהדים דתי, שומר שבת, שלא זוכה ליהנות מרוב המשחקים. נכון שלא מעט מהמשחקים משוחקים בצאת השבת, במיוחד בחורף, אך סמוטריץ' דורש שינוי קולוסאלי ולהזיז את כל המשחקים. שבת בלי כדורגל תיראה לי מוזר, אך לא מופרך הדבר שיכול בהחלט לקרות ביום מן הימים. בד בבד צריך לזכור שיש כאן מעורבות של גופי שידור וחברות הימורים, שלהן משקל כבד ומסיבי בהחלטה מתי ואיך לשבץ משחקי כדורגל בהתאם לשיקולי רייטינג וכו'.
אז שירים ושערים אין לנו, שידורים בשבת יש. כדורגל? נחכה ונראה.
*הכותב הוא מייסד פודקאסט הספורט back-2-back

גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.