יש לי חבר קרוב וטוב, שמטפח בנחת עסק משגשג לחלקי חילוף לרכב. הוא ומשפחתו חיים באושר ובעושר באזור השרון הצפוני. בין יתר עיסוקיו נכללת גם האחריות להסעות לחוגים של דור ההמשך, כולל ניוד מלא של תיכוניסט מוכשר ומוצלח בגובה של כ-1.88 מטר, שחלם פעם, מזמן, עוד לפני שהחזיק ברישיון נהיגה, על קריירת כדורסל מקצוענית. לפני שנתיים, הודיע התיכוניסט המוכשר כי איבד עניין והוא פורש מהענף. אל תשאל מה קרה, סיפר לי אז האבא המופתע. יש להם שם באזור המושבים של נתניה ילד בן 16, מפלצת כדורסל, קוראים לו בן שרף. הוא גארד בגובה של 1.95 עם ידיים ארוכות, פחד אלוהים לעמוד מולו. באימון הוא הוריד ריבאונד, רץ לבד מצד לצד, עלה, נתן לו דאנק על הראש, שלח אותו הביתה בהלם, הילד החליט שהוא לא רוצה לראות כדור יותר, אומר שחבל על הזמן ושעדיף להשקיע במתמטיקה ומחשבים. האמת, אמרנו שנינו, צודק.
התיכוניסט שפרש עבר לשחק עם חברים בסופי שבוע ומתחיל ממש בקרוב מסלול ארוך ומחייב ביחידת מודיעין של חיל האוויר. מבחינה כלכלית, הוויתור על קריירת הכדורסל היה החלטה מוצלחת, והאירוע כולו מעלה על פניו חיוך שובב של בחור צעיר שיודע היטב מה הוא רוצה לעשות בחיים. לגבי בן שרף, עכשיו, בגיל 18 וקצת ובגובה של 1.98 מטר, הסיפור שלו מתחיל לצאת החוצה, ומאוד בגדול.

1 צפייה בגלריה
בן שרף
בן שרף
בן שרף
(צילום: FIBA PHOTOS)

שרף נולד ב-14.4.2006 במושב גן יאשיה במועצה האזורית עמק חפר. הוא עבר בקבוצות הילדים, הנערים והנוער של עמק חפר, כיכב בנבחרת הקדטים של ישראל (2022) ועלה בגיל 17 לקבוצת הבוגרים של אליצור עירוני נתניה מהליגה הלאומית, איתה עשה 14 נק', 3.3 ריב' ו-3 אס', וזכה בתוארי תגלית העונה והשחקן השישי של הליגה. את עונת 2023/4 עשה בעירוני קריית אתא מליגת העל, איתה הגיע לחצי גמר הפלייאוף, השיג 10.7, 3.2 ו-3.7 בכ-23 דקות לערב ולקח על הדרך את תואר תגלית העונה.
ביום חמישי חתם שרף על חוזה לשנתיים באולם מהליגה הראשונה בגרמניה, אלופת 2022/23 שסיימה העונה במקום הרביעי והודחה ברבע גמר הפלייאוף. במקביל משחקת הקבוצה ביורוקאפ, והודחה השנה בשמינית על ידי בדאלונה. אולם הוא מועדון כדורסל גדול משמעותית מעירוני קריית אתא (6,000 מקומות במגרשה הביתי), ובן שרף יגלה מהר מאוד שהוא מגיע לקבוצה שאמנם נחשבת לחממה לפיתוח כישרונות צעירים, אבל גם מחפשת אליפויות.
בעונה האחרונה לבשו את המדים הכתומים שלה שלושה צעירים בולטים: חואן נונייס הספרדי (בן 20, רכז, 1.92 מטר, 9.3 נק', 3.5 ריב', 4.4 אס'), שמועמד להיבחר בסיבוב השני בדראפט אם לא יחתום בברצלונה, שהשמועות אומרות שכבר הגישה הצעה מסודרת; פאקום דאדייה (פורוורד בן 19, 2.01 מטר, 7 נק', 2.6 ריב'), שעשוי להיבחר בסיבוב השני בדראפט, ונואה אסאנגה (פורוורד בן 18, 2.06 מטר, 3 נק', 0.5 ריב') שזקוק לפחות לעוד שנתיים של ניסיון לפני שיוכל לנסות לצאת ל-NBA. את אולם מאמן טיי הרלסון, שמונה לתפקיד ממש בשבוע שעבר, ואם הכול ילך חלק והכוכבים בשמים יסתדרו, שרף ייכנס כמעט מיד לעמדת הרכז הראשון במקומו של נונייס. השאלה הגדולה היא כמובן מה הוא מביא איתו למגרש ואיך יצליח להשתלב בסביבה החדשה אליה מגיע.
שרף נהנה מגוף גבוה, ארוך וזריז. יש לו קואורדינציה טובה מאוד, צעד ראשון מהיר, אין סוף רגש לכדור ותזמון מצוין בשני צידי המגרש. הוא זורק וקולע ביד שמאל, לא פוחד ממשחק פיזי, מוביל כדור עם המון ביטחון ושולט נהדר בקצב. הוא לא מהסס ב-Catch & Shoot, משתמש הרבה ב-Step Back, יוצא מצוין מאחורי חסימה, מחליט מהר, משחק מאוד אינסטינקטיבי ויודע לעבוד היטב תחת לחץ. הקליעה לשלוש היא נקודת התורפה הבולטת במשחק שלו ומחויבת בשיפור (זרק בעונה האחרונה 84 פעמים וקלע 22 פעמים, רק כ-26.2%), וגם האחוזים שלו מקו העונשין לא טובים מספיק (כ-69%) למרות שטכניקת הקליעה שלו טובה למדי.
לא סוד גדול שהכדורסל של שרף נשען על יד שמאל וצד שמאל. בעונה האחרונה אפשר היה לראות שומרים רבים שפותחים לו את צד ימין, וממש מנסים אותו כשהם סוגרים באגרסיביות את הכיוון המועדף עליו. הוא מבחינתו פיתח קליעה טובה למדי בתנועה מחצי מרחק (כ-44% ל-2), ומנצל פעמים רבות את הגוף הארוך שלו כדי לעלות לזריקה מעל שומר קרוב. למרות זאת, ברור לגמרי שבמהלך השנתיים הקרובות הוא חייב להתמקד בשיפור הקליעה לשלוש ובגיוון משמעותי של טווח התנועה לכיוון צד ימין, במטרה לאפשר לו הרבה יותר חופש בחלק ההתקפי של המגרש.
כמוביל כדור שרף מדליק את הדמיון. הוא מהיר, חד, רואה מהלכים קדימה, מוסר מצוין, בתנועה, מתוך כדרור, ביד אחת או שתיים ויודע למצוא שחקן פנוי כמעט בכל מקום במגרש, כשהוא מנצל היטב את יתרון הגובה שלו. הוא אוהב לדחוף את המשחק מהר ובכוח קדימה, מזיז את הכדור בנגיעה, מתקיף את הסל כל הזמן, משחק הרבה באזור הטבעת ומסיים מצוין במתפרצת ובמשחק מעבר מהיר. במשחק מסודר הוא ממעט בטעויות, משתמש מצוין בגוף כדי להגן על הכדור ויודע לעשות סלים קשים על שומרים אגרסיביים.
למרות גילו הצעיר, הוא מאוד יעיל, נהנה מיחס טוב של אס' (3.7) לאיבודי כדור (1.8), לא מסתבך בעבירות (2.4 למשחק) ומציג משחק בוגר, בטוח ובשל. בהגנה הוא יכול לשמור בשלוש עמדות, מגיע מהר לעזרה בצד הרחוק, נמצא ליד הכדור והולך מצוין לריבאונד (3.2 למשחק, 2.5 מהם בהגנה). ברמה האתלטית והפיזית יש לו עדיין הרבה מקום לשיפור, אבל כשחקן כדורסל שלם ומבטיח, ברור שמדובר באחד מהכישרונות המעניינים ביותר שיצאו מישראל מאז שדני אבדיה הראה לכולם את הדרך.
הפסימיסטים יאמרו כהרגלם שההתרגשות מוקדמת, ויזכירו שעם כל הכבוד לגובה ולפוטנציאל הפיזי המרשים, שרף הוא לא יותר מקומבו גארד בן 18 שקולע 26% מעבר לקשת ועשה רק 18% לשלוש בששת משחקי הפלייאוף של קריית אתא. חוץ מזה, הם מסננים בשקט, סגור לו את הכיוון לשמאל והוא לא מצליח לזוז על המגרש במשחק עומד. האופטימיסטים, מצידם, רוצים לראות את שרף מתחיל להרים משקולות ולבנות גוף חזק פיזית שיאפשר לו לתרגם את הגובה, האורך והכישרון ליתרון מקצועי ששווה כסף גדול. הקליעה לשלוש והתנועה השוטפת לצד ימין הם לא יותר מתרגול נדרש והכרחי שעבודה מסודרת ועקבית עם מאמן אישי צריכים לסדר. כל השאר כבר יקרה מעצמו, ומהר מאוד.
מכיוון שחייבים בסוף שורה תחתונה, הנה היא כאן, פשוטה וקצרה. נגיעה מזל והרבה שעות של תרגול, ושרף יכול להיות בחירה מוצלחת מאוד בדראפט 2026.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.