זעם במשרד התרבות והספורט ובוועד האולימפי על התנהלות איגוד הג'ודו והג'ודאים שגיא מוקי ופיטר פלצ'יק. הסיבה: הנבחרת נסעה למחנה אימונים ביפן מבלי לעדכן את הרשויות, והשניים התעמתו עם מפגינים פרו-פלסטינים ברחוב, בעודם נושאים סממנים ישראלים - ואף העלו תיעוד של המקרה לרשתות החברתיות.
במשרד הספורט כלל לא ידעו על נסיעתה של נבחרת הג'ודו, חרף העובדה שמדובר בתקופה רגישה, וגילו על כך באמצעות הרשתות החברתיות, שם צילמו את עצמם מוקי ופלצ'יק בלב הפגנה פרו-פלסטינית בטוקיו. הם תיעדו את הוויכוח עם המפגינים, אך לאחר שפרסמו את הפוסטים – מיהרו למחוק אותם. יש לציין כי בניגוד לאיגוד הג'ודו, איגודים אחרים עדכנו את משרד התרבות והספורט על יציאה למחנות אימונים בחו"ל.
2 צפייה בגלריה
מוקי עם המפגינים
מוקי עם המפגינים
מוקי עם המפגינים
(פרטי)
שגיא מוקי מספר על התקרית
(צילום: מתוך האינסטגרם)
במשרד הספורט וגם בשב"כ הביעו כעס על הספורטאים שיזמו את המגע עם המפגינים, בעודם לובשים חליפות הג'ודו עם דגלי ישראל עליהן. מוקי אף סיפר כי המפגינים לקחו ממנו את החליפה. מאחר שיפן נחשבת למדינה ברמת סיכון נמוכה, המשלחת לטוקיו לא מחויבת באבטחה של השב"כ.
"אחרי אימון בוקר מתיש, הלכתי לאכול ובדרך מצאתי את עצמי בהפגנה של פרו חמאס", סיפר מוקי בפוסט שהעלה ושמחק בהמשך. "כל כך עצוב לי לראות שהם בורים, שהם לא יודעים את המידע הנכון, שהם הולכים אחרי הזרם, אחרי מה שהם רואים במדיה. זה היה כל כך קשה, ניסיתי להילחם על האמת בשביל מדינת ישראל - והיה לי הרבה יותר קשה מהאימון, זה התיש אותי. רציתי לחזק את כל מי שעושה את זה יום-יום, אין לנו ארץ אחרת.
2 צפייה בגלריה
שר התרבות והספורט מיקי זוהר
שר התרבות והספורט מיקי זוהר
החליט לרענן את הנהלים. שר התרבות והספורט מיקי זוהר
(צילום: דנה קופל)
"כחלק ממה שהם עשו, הם פשוט לקחו לי את החליפה, פשוט חטפו אותה וברחו, לא הבנתי איפה החליפה שלי", המשיך מוקי, "אבל אני אמשיך לעמוד ולייצג את מדינת ישראל כי אין לנו ארץ אחרת. אני גאה במדינה שלי, גאה בעם שלי, גאה בכל מי שנלחם בשבילנו בצבא, שעושה את הכול שנהיה מוגנים. אני אמשיך לייצג בכבוד את ישראל בזירה הבינלאומית".
פלצ'יק סיפר: "הבוקר ראינו דגלים מרחוק, והחלטנו שאנחנו הולכים לייצג את ישראל בתוך ההפגנה. בשלב מסוים הוצאתי חליפת ג'ודו עם דגל ישראל ולבשתי אותה. לעולם לא אעמוד מהצד כשעושים הפגנות חרפה נגד המדינה שלי. על הדרך, מצאתי בחור עזתי שרצה לשמוע את דעתי. ניהלנו שיח מכבד, והסברתי לו מה אני חושב על 7 באוקטובר ולמה כל ההפגנה שלהם מיותרת, בטח בהתחשב בכך שמודבר ביפנים שבכלל לא מבינים כלום ושום דבר לגבי הסכסוך".
בעקבות פניית ynet, הוחלט במשרד התרבות והספורט לרענן את הנהלים, ולדרוש כי בעקבות התקופה הרגישה האיגודים יעדכנו על כל יציאה לחו"ל, גם אם מדובר במחנה אימונים. במשרד ידרשו מהספורטאים להוריד פרופיל, ובוודאי לא ליזום עימותים מילוליים ופיזיים. "למרות שמדובר ביפן, הספורטאים סיכנו את חייהם, זה חוסר אחריות", אמרו גורמים בוועד האולימפי.
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "חוק אבטחת משלחות מחייב את המשרד לעסוק במשלחות רשמיות ממלכתיות שבהן ספורטאים מייצגים את המדינה. במקרה הנוכחי, מדובר במחנה אימונים שלא מחייב את האיגוד ו/או המשרד לתהליך אבטחה. המשרד לא הכיר את יציאת הספורטאים של איגוד הג'ודו למחנה האימונים המדובר. נוכח המצב הביטחוני, טוב היה אם המשרד היה מקבל עדכון על משלחת ספורט ישראלית שיוצאת למדינה כזו על מנת שיוכל לתת את המענה הנדרש ולחדד הנחיות. לצערנו הרב, האנטישמיות בימים אלו גואה במקומות נוספים בעולם ועלינו לשמור על הספורטאים והספורטאיות שלנו ולהיזהר פי כמה וכמה".
למרות פניית ynet, מאיגוד הג'ודו לא נמסרה תגובה.