בחנות של בית"ר ירושלים עובדים בלי הפסקה, כי המלאי אוזל במהירות שבה טימוטי מוזי פורץ לרחבה. הביקוש גדול לכל מוצר, כולל חולצות שאיתן עולים השחקנים לחימום. הקבוצה גם מציעה לאספנים לקנות את הסטים שלבשו השחקנים בניצחונות על מכבי חיפה ומכבי ת"א, כולל המחליפים. האוהדים רוצים כל דבר, אם יציעו התכתבות ווטסאפ ממוסגרות בין ברק אברמוב לאלמוג כהן - מישהו כבר יקנה.
לכן לא מפתיע שהאוהדים ימלאו את טדי הערב, בדרבי שאמור להיות משחק בית של הפועל ירושלים. היריבה העירונית תרשום הכנסה נאה, אבל הסכימה לאבד כל יתרון ביתיות והפכה את המשחק להפנינג צהוב־שחור. הקבוצה החמה בליגה עם האוהדים הכי חמים בליגה. תמיד אומרים ש"תיזהר ממה שאתה מבקש, אתה עלול לקבל אותו", הקהל של בית"ר צוחק לאמירה הזאת בפנים. שנים שהוא מחכה לבית"ר התקפית ומנצחת, אז שהוא לא יחגוג את זה? הוא יקנה חולצות ומכנסיים של נהוראי דבוש וליאל דרעי.
4 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
(צילום: שלו שלום)
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר


טיפת מזל, ים טירוף

"בית"ר הייתה ותמיד תהיה ענקית בקהל, ברחוב, בציבור. בפוטנציה יש יותר ממיליון אוהדי בית"ר ולכן כל פעם שמשהו מתחבר ופתאום רצים בצמרת זה ממש מעורר ומביא את הקהל. כשהאוהדים שרים שהאימפריה עוד תחזור - הם מאמינים בזה", מסביר האוהד שי חדד.
היו לבית"ר כמה עונות בצמרת בעשור האחרון, בתקופת משה חוגג הוא בנה קבוצה יקרה וסיים במקום השלישי בליגה, היו לה גם כמה כוכבים. אבל הכדורגל של רוני לוי לא היה חיובי, ובדיוק התפרצה גם מגפת הקורונה. עכשיו, זה ממש לא אותו דבר. הבעלים ברק אברמוב לא השתולל בקיץ, ובכל זאת הצליח ליצור ציפיות עצומות - שהתממשו. "יש קבוצה 'בית״רית' עם בעלים שלא בא לעשות סיבוב ועם צוות מקצועי שדוגל בכדורגל התקפי ושמח. אנשים מרגישים שיש עם מי להזדהות כמו ירדן שועה ומיגל סילבה שלנו", מספר האוהד יעקב ליפשיץ.
4 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
האימפריה עוד תחזור
(צילום: שלו שלום)
"כבר בקיץ הייתה הרגשה של הקהל שעושים את הדברים נכון מקצועית", אומר האוהד אבי אוחיון, "לא מכרו את הכוכבים, שזה היה מנהג קבוע במשך השנים. ברור שהשבוע שבו ניצחנו גם את מכבי חיפה וגם את מכבי ת"א לקח את הטירוף לקצה, וגם האוהדים הפסימיים ביותר הרגישו שיש כאן משהו מיוחד, שאפשר לחלום על מקום שבכלל לא חשבנו עליו".
המקום הזה הוא מאבק האליפות. ברור שברק יצחקי ואלמוג כהן, כמבוגרים האחראים, לא יגידו את המילה הזאת, אבל הנוכחות שלה מורגשת היטב בכל מה שבית"ר עושה העונה. יש כדורגל של אלופה, יש מהפכים של אלופה ויש גם מזל של אלופה - ע"ע המספרת של ג'קוב ג'נו מול הפועל חיפה. בית"ר גם איבדה נקודות, אבל העונה גם יריבותיה לצמרת לא מושלמות. מה גם שבשביל מכבי ת"א ומכבי חיפה זאת תהיה עוד אליפות במסגרת ההצלחות הבלתי נגמרות בשנים האחרונות, עוד קינוח. למרות הזכייה בגביע ב־2023, בית"ר מורעבת.
4 צפייה בגלריה
מאמן בית"ר ירושלים ברק יצחקי
מאמן בית"ר ירושלים ברק יצחקי
המבוגר האחראי ברק יצחקי
(צילום: עוז מועלם)
הניצחונות על מכבי חיפה ומכבי ת"א, שאלוהי הכדורגל סידר שהם יבואו באותו שבוע, הראו לאוהדים שזה אמיתי. אלה גם לא היו ניצחונות רגילים, מספיק רק לראות את התקצירים כדי להבין מי הייתה הקבוצה הטובה יותר. בית"ר נראתה גדולה יותר משתי הקבוצות שזכו בשש האליפויות האחרונות. אוהדי בית"ר הרגישו שהעונה הצמרת יכולה להיראות אחרת, מאימון הפתיחה הם מפנטזים על מה שאנחנו רואים עכשיו. אימפריה שזכתה בשש אליפויות לא צריכה תהליך כדי לרוץ לאליפות, רק דחיפה קלה.
"השינוי התחיל ברביעייה שנתנו למכבי פ"ת בגביע הטוטו, שאז באמת הבנתי שזאת קבוצה אחרת", מספר האוהד יצחק דונט, "עד אז האמנתי שאנשים סתם שודדים דעת כמו לפני כל עונה. השיא של השינוי הגיע כמובן בניצחון על מכבי ת"א".

עממית עם חליפה

"הקהל זה משהו מטורף, התחלתי להרגיש את זה מתחילת השנה, וגם מסוף עונה שעברה, יש משהו מיוחד סביב הקבוצה", הודה המאמן ברק יצחקי במסיבת העיתונאים לפני הדרבי.
יוסי אבוקסיס הביא לבית"ר ירושלים את גביע המדינה, וההתפטרות שלו הביאה לבית"ר ירושלים את ברק יצחקי. אז זה כמעט כמו דאבל. לקהל יש קרדיט בהצלחה, אבל מישהו צריך לתת לו סיבה להגיע לטדי. יצחקי והמנהל המקצועי אלמוג כהן שידרו שקט מהרגע הראשון, אפקט של מנהלים זרים. כבר בתחילת הקיץ בית"ר חתכה את רוב השלד הבינוני שהיה לה, וזאת הייתה הצהרת כוונות יותר מכל החתמה. כל מה שאוהדי בית"ר היו צריכים זה לראות הנהלה שמכבדת את הקבוצה. הקבוצה הכי עממית הייתה זקוקה למישהו שילביש אותה בחליפה עם עניבה.
4 צפייה בגלריה
כהן
כהן
אפקט של מנהל מקצועי זר. אלמוג כהן
(צילום: עוז מועלם)
לבית"ר יש שכר שחקנים של 18 מיליון שקל, כהן ויצחקי גורמים לזה להיראות כאילו ברק אברמוב השקיע 100 מיליון. ואם לבית"ר יש מיליון אוהדים פוטנציאליים, אז אוהד בית"ר הוא הישראלי הממוצע. ומה ישראלי ממוצע אוהב יותר מלהרגיש שהוא יותר חכם מכולם? ובוודאי בימים אלה, כשהשקעות עצמאיות בבורסה הפכו לטרנד ואי־אפשר לחמוק משיחות על זה. כולם נהיו ברוקרים, והמניה של בית"ר בעלייה. היא עשתה השקעות חכמות וקוצרת את הרווחים. הפעם לא כמכירה לקבוצות אחרות כפי שהיה בשנים קודמות, אלא כנקודות בליגה.
תשכחו מהמערכון של הגשש החיוור, תשכחו מלה פמיליה, עזבו אתכם מהסטיגמות. הבית״רים החדשים שנוהרים לטדי הם אוהדי כדורגל די רגילים שחיכו שהקבוצה שלהם תיקח את עצמה בידיים, שתתייצב, שתמצא זהות ותשחק התקפי. אלה לא הניצחונות, כי עובדה שיוסי אבוקסיס הביא תואר, ורוני לוי הגיע למקום השלישי. בית"ר הנוכחית רואה את הקהל שלה ועובדת בשבילו. כשאתה מרגיש שמישהו עובד בשבילך ועושה את המיטב כדי שתצא מרוצה, ברור שתחזור בשבילו למגרשים. בית"ר ירושלים הפכה לקבוצה שקשובה לצורכי הקהל שלה. נוסחה כל כך פשוטה שלא מצריכה השקעה של מאות מיליונים. רק להראות שבאמת אכפת לך.
בניגוד ליוסי אבוקסיס ורוני לוי, הקהל רצה מאמן כמו ברק יצחקי שמשחק כדורגל התקפי. בניגוד למשה חוגג, הוא רצה בעלים כמו ברק אברמוב שלא מרגיש כאילו הוא בא לעשות סיבוב על המועדון. אלה לא הניצחונות כמו תחושת השייכות, יש כאן מועדון שצועד יד ביד עם הקהל שלו. התוצאה היא טדי מלא באוהדים עם מרצ'נדייז. "נשרוף את המועדון", אמרו במערכון המפורסם של הגשש, הפעם האוהדים עוזרים לבנות אותו.