ברביעי בערב יחול ליל הסדר, ואז תוצב צלחת הפסח במרכז השולחן, אבל סדר לגבי זהות מניפת צלחת האליפות בסיום העונה אנחנו עשויים לקבל כבר היום (שבת, 20:00). פעם לא קראו לכל מפגש פסגה "משחק עונה" אלא רק לאירוע מיוחד, כזה שבאמת יכול לשלוח את העונה לכיוונים שונים – וזה מה שיקרה בשבת בסמי עופר.
משחק עונה לא מגיע במחזור החמישי וגם לא ב-15, ולא משנה אם שתי הקבוצות הטובות במדינה או שתי מוליכות הטבלה נפגשות. הוא כן קורה עכשיו, במשחק בין מכבי חיפה הראשונה להפועל באר-שבע השנייה. ניצחון ירוק והפער מהמקום השני יהיה שבע נקודות, כלומר אליפות שלישית ברציפות לחיפה. ניצחון אדום והמרחק בין שתי הקבוצות יצטמצם לנקודה אחת בלבד, בערך פיפטי-פיפטי על התואר.
4 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)
1. המץ'-אפ בין אצילי ללופס. שלושה משחקים היו למכבי חיפה החודש והיא הבקיעה בהם שבעה שערים. את כולם, למעט אחד, כבש עומר אצילי. השניים האחרונים היו בפנדלים, במהפך מול אשדוד, אבל קודם לכן הוא הבקיע שער מרהיב בבעיטה מהאוויר מול הפועל ת"א. אחרי ירידה ביכולת בשלב מוקדם יותר של העונה, אצילי הוא שוב מלך השערים. בכל העונה שעברה, אז זכה בתואר האישי, היו לו 20 כאלה – וכרגע הוא עומד על 18.
עכשיו נסתכל על עשרת המשחקים האחרונים של באר-שבע. מי השחקן שהבקיע הכי הרבה עבורה בזמן הזה? התשובה היא הלדר לופס. כמו אצילי, השער האחרון של לופס נכבש בפנדל, אבל היו לו גם שערי שדה מעמדת המגן, מול חדרה וסכנין (לא כולל העצמי נגד קריית-שמונה). לופס יצטרך להתמקד קודם כל בשמירה על אצילי, אבל גם למאבק בצד השני יש חשיבות, ואצילי יצטרך גם הוא לרדוף אחרי המגן הפורטוגלי.
4 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
כבר 18 שערים העונה. אצילי
(צילום: עוז מועלם)
2. מובילי המאבק בקישור. במשחק הקודם בין שתי הקבוצות, באותו אצטדיון, הייתה באר-שבע הקבוצה הטובה יותר למרות שהפסידה. היכולת הגיעה הרבה בזכות הפתעה של אליניב ברדה, שהציב את שי אליאס בעמדה גבוהה יותר וכך גם מנע את הכדור מעלי מוחמד וגם גרר את מוחמד אחרי אליאס לאזורים בהם היה פחות אפקטיבי הגנתית. מכבי חיפה נראתה לפעמים אבודה ובאר-שבע בעטה לשער לא פחות מ-24 פעמים. כדי למצוא קבוצה שאיימה יותר על השער החיפאי בסמי עופר צריך ללכת 194 משחקים אחורה, לניצחון של מכבי ת"א בינואר 2015.
סביר להניח שגם הפעם אליאס יהיה שם, יחד עם רועי גורדנה ועדן שמיר, כשבצד השני מוחמד יחזור מהיעדרות עקב פציעה שהשביתה אותו ממשחק אחד בליגה ומהופעה בנבחרת ניז'ר. מוחמד התאמן באופן מלא ולאחר עזיבת נטע לביא החשיבות שלו עצומה. גם לדרך בה ברק בכר יתמודד, דרך מוחמד, עם המהלכים שעושה ברדה.
4 צפייה בגלריה
שחקן הפועל באר-שבע שי אליאס מול שחקן מכבי חיפה דניאל סונדגרן
שחקן הפועל באר-שבע שי אליאס מול שחקן מכבי חיפה דניאל סונדגרן
אליאס. שחקן מפתח
(צילום: עוז מועלם)
3. הבלם הטוב בליגה. נבחרת ישראל סיפקה לנו תזכורת לכך שאין בלמים טובים בישראל. אבל האמת היא שיש בלמים טובים בישראל, הם פשוט לא נולדו פה. שניים מהם, עבדולאי סק ומיגל ויטור, יהיו על המגרש בשבת.
ויטור הוא שחקן ההגנה הבולט בליגה כבר כמה שנים טובות, והנה יש לו תחרות. כשסק הגיע לארץ הייתה שאלה לגבי משחק הקרקע שלו, הרי מדובר בבלם שאיכותו המרכזית במשחק הגובה, אבל הסנגלי מצטיין בינתיים בכל תחום. מבין כל השחקנים שניסו לתקל לפחות 30 פעם בליגה העונה, ויש בערך 90 כאלה, סק מחזיק באחוז ההצלחה הגבוה ביותר בתיקול, 79. הוא לא לבד. את המקום הראשון בקטגוריה הזו הוא חולק עם... ויטור כמובן.
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה עבדולאי סק
שחקן מכבי חיפה עבדולאי סק
מהבלמים הטובים בליגה. סק
(צילום: עוז מועלם)
4. התוספות החדשות. קבוצות מחתימות שחקנים בינואר כדי לחזק את עצמן לקראת החלק השני של העונה, וברור שמכבי חיפה עשתה מהלך מוצלח. דיא סבע היה יכול להתאים לכל שלוש הקבוצות בצמרת, וההגעה שלו לחיפה יכולה להכריע את גורל האליפות. סבע שיחק בינתיים בעמדות שונות. לפעמים הוא במיקום גבוה יותר, אבל לעיתים ממש במרכז הקישור, מציג את יכולת המסירה המשופרת שלו.
באר-שבע, לעומת זאת, עוד לא קיבלה תרומה גדולה מהחלוץ החדש שלה פטריק קלימלה, שהבקיע שער אחד בלבד. במחזור האחרון, מול הפועל ירושלים, הפולני פתח לראשונה בהרכב, ויש להניח שזה יהיה המצב גם מחר. ליוג'ין אנסה חשיבות גדולה, כשהוא נע מהאגף למרכז. המהלך הזה מפנה את קלימלה, ואולי דווקא הוא יהיה הרכש שמכריע עונה.
פורסם לראשונה: 10:20, 31.03.23