את הטור הבא חשוב לי לפתוח עם ברכות כנות למכבי ת"א על אליפות ראויה ומוצדקת, בטח, ובטח בעונה בה הציגה יכולת יחסית פושרת, ולפרקים רבים בעונה, פחות טובה מהיריבה החיפאית שלה לתואר. ועדיין, ואף על פי כן הצליחה להיות עם רגלה על העליונה, ולשים את ידה על הצלחת הנכספת בפער נקודות ניכר ומבטיח, שלושה מחזורים לסיום.
אבל את האליפות התפיסתית, מכבי ת"א מצליחה להשיג שנה אחר שנה דווקא מחוץ לכר הדשא של ליגת העל, בצריבת התודעה הקולקטיבית, שהיא שיאנית האליפויות הבלתי מעורערת בפער, תוך שמכלילה בתוך הספירה אליפויות מטורנירים מקומיים ומחוזיים בליגת ארץ ישראל המנדטורית, הרבה לפני קום המדינה, טורנירים בהם שיחקו ביו היתר, המשטרה הבריטית, מכבי החשמונאים ומכבי בר כוכבא.
1 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
דוגמה אחת, מיני רבות לטורניר ליגה שכזה היא משנת 1937 בעת המרד הערבי הגדול ומאורעות תרצ"ו תרצ"ט. בטורניר הליגה השתתפו 5 קבוצות בלבד!!! מכבי ת"א ועוד ארבע. כן, כן טורניר ליגה של חמש קבוצות, כאשר בטורניר משוחקים שמונה משחקים בלבד! ארבעה בכל סיבוב. פחות ממספר המשחקים בגביע המדינה.
בטורניר הליגה עצמו בסופו של דבר גם לא כל המשחקים שוחקו מסיבות כאלו ואחרות, ומכבי תל אביב צברה 14 נקודות בלבד בסיום וזכתה בתואר.
כך גם בעונת 1936/5 שלפניה, מכבי ת"א השיגה את המקום הראשון עם 16 נקודות בלבד, והפעם בטורניר ליגה בן 6 קבוצות (קבוצה אחת יותר מעונת 1937), וגם בשנה זאת כמו בעונה שלאחריה, המשחקים נפסקו ונעצרו בגלל הפרעות הקשות שהתחוללו, לא כל המשחקים שוחקו, ובסוף העונה גם אף קבוצה לא ירדה ליגה.
ואיפה מכבי חיפה? הסגנית למספר האליפויות עם 15 אליפויות עד היום (כשאת האליפות הראשונה השיגה בליגה המקצוענית של היום ב-1983/84), כלל לא השתתפה בעונות הזכייה האלה של מכבי תל אביב בארץ ישראל המנדטורית.
אני מניח שאם רוב שחקני מכבי תל אביב, שעבדו כל כך קשה על האליפות הנוכחית, והשיגו אותה בצדק, בעמל רב ובדמעות רבות, היו יודעים שמנסים לשים את האליפות של עונת 2023/24 בכפיפה אחת עם הטורנירים המקומיים של ימי המנדט הבריטי טרם קום המדינה, גם הם היו מסתפקים בארבעה כוכבים אמיתיים, ולא בעוד כוכב עם כוכבית מימי מכבי בר כוכבא.
הכותב הוא אוהד מכבי חיפה ובעלים של משרד הפרסום "אדיקט ישראל", שופט פרסום בארץ ובעולם, כותב ומרצה למיתוג ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.