8 צפייה בגלריה
שחקני איאקס אחרי הניצחון הגדול על דורטמונד
שחקני איאקס אחרי הניצחון הגדול על דורטמונד
הצגה. שחקני איאקס אחרי הניצחון הגדול על דורטמונד
(צילום: getty images)
צמד המילים "לוקאס מורה" הפך לקללה בקרב אוהדי איאקס. כשאחד מאוהדי אלופת הולנד נאלץ להזכיר את השם המפורש, הוא בדרך כלל גם מוסיף יריקה הגונה. שנתיים וחצי עברו מאז אותו ערב בלתי נשכח ביוהאן קרויף ארנה, כשאיאקס אירחה את טוטנהאם בגומלין חצי גמר ליגת האלופות.
אוהדי איאקס כבר חגגו את העלייה לגמר במדריד מול ליברפול, שערב קודם לכן הביסה את ברצלונה 0:4 באנפילד. חלקם כבר הזמינו, בעודם ביציע, כרטיסי טיסה למדריד. הם ספרו לאחור את השניות האחרונות של תוספת הזמן. 5, 4, 3, 2 – ובדיוק אז הבקיע החלוץ הברזילאי את השער שניפץ את החלום.
8 צפייה בגלריה
לוקאס מורה
לוקאס מורה
בשנייה האחרונה של תוספת הזמן. לוקאס מורה שובר לאיאקס את הלב
(צילום: getty images)
למי ששכח, איאקס ניצחה את טוטנהאם בחצי הגמר הראשון 0:1 בלונדון. היא הובילה 0:2 במחצית באמסטרדם כשהיא משחקת כדורגל מופלא. גם אוהדי טוטנהאם האדוקים ביותר לא באמת האמינו שהקבוצה האפורה שלהם, שהופיעה בלי הארי קיין הפצוע, מסוגלת להבקיע שלושה שערים ללא מענה במחצית השנייה. אבל אז הגיע לוקאס מורה, שהבקיע בדקות 55 ו-59, ושוב בדקה ה-96. בעידן חוק שערי החוץ, זה היה מספיק כדי להעלות את טוטנהאם של מאוריסיו פוצ'טינו לגמר.
התחושה באותו ערב וגם בימים שלאחר מכן הייתה שאיאקס החמיצה הזדמנות היסטורית וחד פעמית. שבעולם הכדורגל הנוכחי, שבו השליטה שייכת למועדונים העשירים והעשירים מאוד, לאיאקס פשוט אין סיכוי לשחזר עונה שכזו בעתיד הנראה לעין. באותה עונה הדיחה איאקס בדרך לחצי הגמר את ריאל מדריד ואת יובנטוס, כשהיא מגלה עליונות ברורה. כל אוהד אמר אז שאם הקבוצה לא תזכה הפעם בגביע, ייקח לה עוד עשור או אפילו שניים כדי להיות שוב עם סיכוי. ולכן האכזבה והתסכול היו כה גדולים.

הכוכבים עזבו, אך הבלתי צפוי קרה

כולם הבינו שאחרי עונה אדירה שכזו, הכוכבים הצעירים והמבטיחים לא יישארו. הקבוצות הגדולות פשוט יחטפו אותם. וזה בדיוק מה שקרה. פרנקי דה יונג נמכר לברצלונה ב-75 מיליון אירו, הבלם מתיאס דה ליכט עבר ליובנטוס ששילמה עבורו סכום דומה. צ'לסי רכשה את חכים זייש ב-40 מיליון אירו ומנצ'סטר יונייטד שילמה לאיאקס 39 מיליון עבור דוני ואן דה בייק.
8 צפייה בגלריה
דה יונג
דה יונג
הכוכבים עזבו תמורת כסף גדול. דה יונג
(צילום: AP)
כצפוי, איאקס חזרה למימדיה הטבעיים. בעונה שעברה היא נכשלה בשלב הבתים כשסיימה רק במקום השלישי, אחרי ולנסיה וצ'לסי. וזה פחות או יותר מה שהיה אמור לקרות גם העונה ובכלל, בשנים הקרובות. אבל מה שיפה בכדורגל, שלא תמיד הכל מתנהל על פי ההערכות המוקדמות. כי איאקס של העונה נראית לא פחות טוב מאשר זו של עונת 2018/19. ולדעת לא מעטים, היא אפילו טובה יותר. נכון, זה מעט מוקדם כדי להעריך, אולם על פי מה שראינו עד עתה, זו הולכת להיות עונה לא פחות מרגשת מהעונה ההיא - שהסתיימה באופן כה טראגי.
לאחר שלושה מחזורים בשלב הבתים נותרו רק ארבע קבוצות מושלמות: באיירן מינכן, ליברפול, יובנטוס ואיאקס. ורק לבאיירן יש הפרש שערים טוב יותר מזה של אלופת הולנד, שכבשה 11 שערים וספגה רק פעם אחת. השיא היה השבוע, כשאיאקס פשוט פירקה את בורוסיה דורטמונד והביסה אותה 0:4. ההערכות לפני המשחק דיברו על משחק שקול בין שתי קבוצות התקפיות. בפועל זו הייתה תצוגת תכלית מדהימה של איאקס, שלא הותירה שום סיכוי לגרמנים. המארחת בעטה 19 פעמים לעבר השער של דורטמונד, וגם אם התוצאה הייתה 0:5 או 0:6, אף אחד לא היה מופתע.
כוכב העבר ההולנדי רפאל ואן דר וארט אמר בסיום: "זה היה כנראה אחד הערבים הגדולים ביותר בהיסטוריה של האצטדיון הזה. דורטמונד, שהיא קבוצה מצוינת, פשוט התפרקה מול העוצמות של איאקס. במשך 90 דקות הייתה לי צמרמורת".
8 צפייה בגלריה
שחקני איאקס חוגגים
שחקני איאקס חוגגים
הצגה ביוהאן קרויף ארנה. איאקס חוגגת מול דורטמונד
(צילום: גטי אימג'ס)

צחקו עליו, עכשיו הוא צוחק בחזרה

מי שקיבל את מירב הקרדיט על הניצחון, ובכלל על העונה הנהדרת, הוא המאמן אריק טן האח, שסיכם: "אחד הדברים החשובים ביותר מבחינתנו היה להחזיק בכדור. השחקנים שלי היו מצוינים בהיבט הזה, ולכן גם יצרו המון מצבים. אבל מה שהכי סיפק אותי היה הלחץ המצוין שעשינו". וזה בדיוק העניין: טן האח החזיר את איאקס למקורות, לכדורגל הסוחף שאפיין אותה בשנות ה-70 של רינוס מיכלס ובשנות ה-90 של לואי ואן חאל.
כשמדברים על "טוטאל פוטבול" נוהגים להתייחס בעיקר להיבט של חילופי העמדות בין השחקנים. אבל שני אלמנטים לא פחות חשובים בפילוסופיית המשחק של איאקס ההיסטורית הם הנעת והחזקת הכדור (פוזשן) ולחץ על כל המגרש (פרסינג).אריק טן האח בן ה-51 מונה למאמן איאקס בדצמבר 2017 אחרי שמרסל קייזר פוטר. התקשורת האמסטרדמית קיבלה אותו בלגלוג ואפילו בלעג. פרשנים בכירים גיחכו על המבטא ה"כפרי" שלו, והזכירו את העובדה שהוא היה בלם בינוני בקבוצות בינוניות (טוונטה, דה חראפשחאפ, אוטרכט), ושאין לו גרם אחד מה-DNA של איאקס.
אבל צוחק מי שצוחק אחרון. אחרי חצי שנה ראשונה לא פשוטה, העבודה היסודית של טן האח החלה לשאת פירות. איאקס זכתה באליפות ב-2019 והגיעה לחצי גמר ליגת האלופות, וגם אחרי עזיבת הכוכבים הגדולים היא נותרה הקבוצה מספר אחת בהולנד. בקיץ האחרון, אחרי שטוטנהאם פיטרה את ז'וזה מוריניו, טן האח היה המועמד העיקרי לחתום בקבוצת הפאר הלונדונית. אבל ברגע האחרון הוא החליט להישאר ולהאריך את החוזה שלו עד 2023. והוא ידע טוב מאוד למה.
8 צפייה בגלריה
אריק טן האח
אריק טן האח
צוחק מי שצוחק אחרון. אריק טן האח
(צילום: AFP)
בשנים האחרונות המועדון עשה שינוי דרמטי בחשיבה הניהולית שלו. עד לפני ארבע שנים איאקס נוהלה בדרך ההולנדית הישנה והמסורתית: לטפח שחקני בית צעירים ואז למכור אותם לקבוצות הגדולות, ובמקביל לרכוש בסכומים צנועים שחקנים מסקנדינביה, ממזרח אירופה ומהקבוצות הקטנות בהולנד. בשנות ה-70 וה-90 זה עבד מצוין, וגם הביא תארים. אבל כשהכסף הגדול נכנס לכדורגל העולמי, לאיאקס לא היה סיכוי מול מפלצות כמו מנצ'סטר סיטי, פריז סן ז'רמן, ריאל מדריד, ברצלונה ובאיירן מינכן.

כסף מביא הצלחות

האחראי העיקרי לשינוי הכיוון הוא מארק אוברמארס. מי שהיה כוכב ענק באיאקס, ארסנל וברצלונה, מונה ב-2012 למנהל הספורטיבי של המועדון. לקח לו כמה שנים, אבל בסופו של דבר אוברמארס הצליח לשכנע את ראשי איאקס שהגיע הזמן לשלב בהרכב שחקנים ותיקים ומנוסים, ושצריך להתחיל גם לשלם, והרבה. אגב, השמועות האחרונות הן שניוקאסל, שנרכשה ע"י קרן ההשקעות של ערב הסעודית, מנסה לפתות את אוברמארס להצטרף ולעשות בצפון מזרח אנגליה את מה שעשה באמסטרדם.
בקיץ 2018 נרכש מסאות'המפטון הקשר הסרבי בן ה-29 דושאן טאדיץ' תמורת 11.5 מיליון אירו. במקביל נרכש ממנצ'סטר יונייטד המגן דיילי בלינד, אז בן 28, תמורת 16 מיליון אירו – הרכש היקר בהיסטוריה של איאקס. לא מעט פרשנים הולנדים לא אהבו את הגישה החדשה. מבחינתם היה מדובר ב"נטישת הערכים המסורתיים". אבל מארק אוברמארס, אריק טן האח והמנהל הספורטיבי אדווין ואן דר סאר ידעו מה הם עושים. הם צירפו לקבוצה הצעירה והמוכשרת, אבל חסרת הניסיון, שני שחקנים עם עבר בפרמייר ליג, ליגה הרבה יותר קשוחה ותובענית מאשר המקבילה ההולנדית.
8 צפייה בגלריה
אדווין ואן דר סאר ומארק אוברמארס
אדווין ואן דר סאר ומארק אוברמארס
שינוי המדיניות עבד. אדווין ואן דר סאר ומארק אוברמארס
(צילום: getty images)
מהר מאוד טאדיץ' הפך לשחקן המרכזי באיאקס. אחרי הניצחון ההיסטורי 1:4 על ריאל מדריד בברנבאו טאדיץ' קיבל את הציון 10 בל'אקיפ הצרפתי. רק שמונה שחקנים לפניו קיבלו הציון המושלם. את העונה הראשונה שלו במועדון סיים טאדיץ' עם מאזן מדהים של 38 שערים ו-23 בישולים ב-56 משחקים. זו העונה הרביעית של טאדיץ' באיאקס והדומיננטיות שלו לא פחתה כלל. הוא הקפטן והמנהיג של הקבוצה, ומהווה השראה לצעירים שסביבו. ההחתמה שלו הייתה ללא ספק אחת החשובות ביותר בהיסטוריה המודרנית של איאקס.

מחיר מציאה על חלוץ ענק

אבל הגדולה של הקבוצה הזו, שאין לה כוכב אחד. גם לא מלך השערים החדש, החלוץ סבסטיאן האלר – עוד שחקן שהגיע מהפרמייר-ליג ושולם עליו סכום נכבד. האלר בן ה-27 נולד בצרפת, אבל בחר לשחק בנבחרת חוף השנהב, המדינה ממנה היגרו הוריו. הוא גדל באקדמיה של אוקזר ובגיל 20 החליט לעבור לאוטרכט ההולנדית. מי שאימן אותו אז ושיפר את היכולות שלו היה מאמן הולנדי אלמוני, אריק טן האח. בשנתיים וחצי באוטרכט האלר הבקיע 51 שערים ב-98 משחקים. אלו לא מספרים שניתן להתעלם מהם, וכך ב-2017 שילמה עבורו איינטרכט פרנקפורט 7 מיליון אירו. גם בגרמניה האלר כבש בכמויות, 33 שערים בשתי עונות. השיא היה הזכייה בגביע ב-2018, כשפרנקפורט של האלר ושל טאלב טואטחה ניצחה בגמר את באיירן מינכן.
השלב הבא היה מעבר מתוקשר לווסטהאם תמורת 40 מיליון אירו בקיץ 2019. זה היה הרכש היקר ביותר בתולדות הפטישים – אולם הפעם זה הסתיים במפח נפש. המנג'ר דייויד מויס לא ידע להשתמש בכישוריו המוכחים של האלר, שבעונה וחצי הבקיע רק 14 שערים ב-54 משחקים. התקשורת האנגלית כינתה את האלר פלופ והנהלת ווסטהאם רק רצתה להיפטר ממנו. בדיוק לשעת הכושר הזו חיכו אוברמארס וטן האח. המאמן הממולח ידע שאצלו האלר יחזור להיות החלוץ האימתני שהוא הכיר מאוטרכט. וכך, בינואר האחרון, איאקס רכשה את סבסטיאן האלר במחיר מציאה – 22.5 מיליון אירו, כמעט מחצית הסכום שווסטהאם שילמה עליו 18 חודשים בלבד לפני כן!
8 צפייה בגלריה
סבסטיאן האלר חוגג עם החברים
סבסטיאן האלר חוגג עם החברים
מחיר מבצע. סבסטיאן האלר חוגג עם החברים
(צילום: AFP)
האימפקט היה מיידי. 13 שערים ו-7 בישולים ב-23 משחקים בליגה ובגביע. רק שלצערו האלר לא יכול היה לשחק בליגה האירופית מהסיבה הפשוטה: איאקס שכחה לרשום אותו למפעל...
את העונה הנוכחית האלר פתח בסערה, עם 12 שערים ב-13 משחקים, כולל שישה שערים בשלושת מחזורי הפתיחה של ליגת האלופות. זה התחיל עם רביעייה מדהימה בניצחון 1:5 על ספורטינג ליסבון, ונמשך עם כיבושים מול בשיקטאש ודורטמונד. אגב, האלר הפך לראשון בהיסטוריה שכבש רביעייה במשחק הבכורה שלו בליגת האלופות.
עוד אחד מהמצטיינים של איאקס העונה הוא אנטוני, הברזילאי בן ה-21, שהגיע לפני שנה מסאו פאולו ומשחק בעמדת הקיצוני הימני. ההתקדמות שלו היא אדירה ואחרי שהיה מגיבורי הזכייה של ברזיל במדליית הזהב באולימפיאדת טוקיו, הוא הגיע גם לנבחרת הלאומית וכבש שער בכורה בניצחון של הסלסאו על ונצואלה. בתחילת העונה, כשאנטוני עדיין היה ביפן, מי ששיחק בעמדת הקיצוני הימני היה סטיבן ברחהאוס, שנרכש בקיץ מפיינורד. ההעברה הזו עשתה הרבה מאוד רעש בהולנד בשל היריבות הקשה בין שני המועדונים. אבל ברחהאוס אמר שהוא עוד מעט בן 30 ושהוא שואף לשחק בקבוצה גדולה שמשחקת בליגת האלופות.
8 צפייה בגלריה
אנטוני ודויד נרס חוגגים
אנטוני ודויד נרס חוגגים
אנטוני ודויד נרס נהנים מהחיים
(צילום: getty images)
אגב, כאשר נבחרת הולנד שיחקה לא מכבר באצטדיון של פיינורד ברוטרדם, ברחהאוס קיבל שריקות בוז מהיציעים. זה לא הפריע לו יותר מדי – וגם לא החזרה של אנטוני להרכב – שבעקבותיה הוסט למרכז הקישור, לצידם של ראיין חראבנברך בן ה-19 והמקסיקני אדסון אלבארס. מי שאיבד את המקום בהרכב, לפחות כרגע, הוא דייבי קלאסן, עוד שחקן ותיק (בן 28) עם עבר בליגות בכירות (אברטון, ורדר ברמן), שנרכש תמורת סכום מכובד, 14 מיליון אירו.
רק כדי להבין את השינוי שעבר המועדון, ב-2012 התקציב השנתי היה 62 מיליון אירו. בשלוש השנים האחרונות התקציב כמעט ושולש ועבר את ה-160 מיליון. וכשיש הרבה כסף בקופה ויש גם רצון להשקיע, רוכשים ב-12 מיליון אירו את מוחמד דראמי הכישרוני, החלוץ הדני בן ה-19, ואת מוחמד קודוס, הקשר בן ה-21 של נבחרת גאנה. העונה נמצאת רק בתחילתה, וכמו שאמר טן האח אחרי הניצחון על דורטמונד: "יש עדיין שלושה משחקים ועדיין לא הבטחנו את העלייה לשמינית הגמר".

ועכשיו - ערן זהבי

ויש גם את הליגה, שבה איאקס מובילה, אבל בפער של נקודה אחת בלבד לפני פ.ס.וו איינדהובן. ביום ראשון בערב שתי הגדולות של הכדורגל ההולנדי ייפגשו באמסטרדם, ולא בפעם הראשונה העונה.בתחילת אוגוסט איינדהובן הביסה את איאקס 0:4 ביוהאן קרויף ארנה וזכתה בסופר-קאפ. שני משחקי הליגה בעונה שעברה הסתיימו בתיקו, 2:2 ו-1:1, כאשר ערן זהבי הבקיע את שלושת השערים של פ.ס.וו.
למרות כל זאת, בכושר הנוכחי של שתי הקבוצות אין בכלל ספק מי הפייבוריטית. אבל מבחינת אוהדי איאקס המחשבות הולכות הרבה יותר רחוק מאשר היריבות מול איינדהובן והליגה המקומית.החלום הגדול היה ונשאר להשלים את מה שהתקלקל ברגע האחרון במשחק ההוא מול טוטנהאם, למחוק את לוקאס מורה מהזיכרון - ולהעפיל לגמר ליגת האלופות.