אני לא אוהד מכבי ת"א. אני לא אוהד הפועל ת"א. אני אוהד כדורסל יפה, סוחף, מרגש. העדר המעורבות הרגשית מאפשר לי לתפוס מרחק מספיק מייחוס כל שריקה של שופטים להעדפתם לכאורה את מי משתי הקבוצות. כמי שצפה בשלושה משחקי סדרת גמר הפלייאוף אני מודה ומתוודה: מה שראיתי זה לא (רק) ספורט. ראיתי מלחמה. ראיתי אש ויריבות שאין אלא לכנותה שנאה.
ראיתי (כלומר התקשיתי לראות) עשן בעיניים. והיה לי צר ועצוב שכך מחולל קודש קודשי הספורט - התחרותיות הצרופה, זו שבה מנצחת נקבעת רק על פי יכולתה של קבוצה להיות טובה מיריבתה.
1 צפייה בגלריה
אבוקות ביציע של הפועל ת"א
אבוקות ביציע של הפועל ת"א
אבוקות ביציע של הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
לא אהבתי את ההתנהגות הבריונית, הביזיונית, של חלק לא מבוטל מהקהל - באדום ובצהוב. אין לי כלים ומידע לשפוט מי משני הקהלים התנהג באופן מחפיר יותר. מה שראיתי לא הוסיף כבוד אף לא לאחד משני המועדונים.
היריבות בין שני המועדונים התל-אביביים חרגה זה מכבר מיריבות ספורטיבית טבעית ולגיטימית. לא אהבתי את התייהרותו של יו"ר הפועל. לא אהבתי את עקיצתו של יו"ר מכבי (לאחר שהובטחה זכיית המועדון באליפות).
התפיסה העקרונית של הפועל והצהרת ראשיה על רצון (ויכולת) ליצור קבוצה שתהווה איום ממשי, מוחשי, על ההגמוניה הפסיכית במשך שלה (עשרות שנים) היא בשורה טובה ומעודדת לכל חובבי הענף היפה הזה. אבל דפוס פעולה ואמצעים שנראה שמי שנוקט אותם נכון לרוצה לקדש את כולם, לרבות הכמעט לא לגיטימיים, כגון "מחטף מתחת לאף" של שחקנים שהיריבה כבר סימנה אותם במועמדים להצטרף לשורותיה, בדרך למטרה, מניחים יסוד לתחושה, כי המאבק בין שני המועדונים צפוי להיות כבר מעתה מכוער ומלוכלך, בלתי ספורטיבי בעליל. וחבל. ועצוב. ובעיקר - מיותר.
גם בספורט תחרותי אסור שהמטרה תקדש את כל האמצעים. כל מועדון שרואה בניצחון את חזות הכל צריך לבדוק את עצמו על כל צעד ושעל, לפני, בעיצומו ולאחר כל מהלך שהוא נוקט - צירוף שחקים ו/או שחרורם, ולוודא שהוא אינו חוצה קו אדום, הקו המפריד בין מה שמותר, לגיטימי ואפילו סביר, לבין מה שאסור, לא מקובל, לא מוסרי.
עצוב להיווכח וגם להרגיש כי זה מכבר הפכה היריבות בין שני המועדונים לכזו שהמאפיין את הצבע הצהוב של מכבי הוא שנאה ואת הצבע האדום של הפועל לדם.
אנא, השיבו לצבעים את יופיים הטבעי ולספורט - את טעמו ואת יופיו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.