נכון, מאז שעברנו לשחק באירופה בתחילת שנות ה־90, הכדורגל שלנו ידע בעיקר אכזבות בזירה האירופית. אבל היו לנו כמה רגעים טובים, ניצחונות שלא נשכח. אלו הם שלושת הניצחונות הכי גדולים של קבוצה ישראלית ביבשת:

3. פארמה – מכבי חיפה 1:0

3 צפייה בגלריה
סיקור המשחק של מכבי חיפה בפארמה
סיקור המשחק של מכבי חיפה בפארמה
סיקור המשחק של מכבי חיפה בפארמה
(ארכיון "ידיעות אחרונות")
בחיים אין דבר כזה מושלם, זה מה שלימדו אותנו. אבל לפעמים הכוכבים מסתדרים ונוצרים דברים מושלמים. בהקשר של הכדורגל, יש לנו את הכדורגלן המושלם מסי, ואת הקבוצה המושלמת של העונה שעברה בליגה הגרמנית, לברקוזן. גם בהיסטוריה שלנו הייתה קבוצה מושלמת, מכבי חיפה של גיורא שפיגל, מודל 93/94, שזכתה באליפות מושלמת, אליפות נטולת הפסדים.
העליונות שברקו, עטר וחבריהם הציגו במגרשינו הגיעה לידי ביטוי גם בזירה האירופית, והיא לא הייתה רחוקה בכלל מלרשום סנסציה בגביע המחזיקות על מחזיקת הגביע האיטלקי, שזכתה בתואר לאחר מכן, וזכתה גם בגביע אופ"א כמה שנים לאחר מכן, פארמה, מהקבוצות הטובות בעולם באותן שנים.
החיפאים הפסידו 1:0 בבית, אך בגומלין הם הצליחו היכן שכל גדולות הכדורגל האיטלקי התקשו בו באותן שנים, וניצחו את פארמה בביתה.
רק שהניצחון 0:1 הקטן-גדול שהעניק אלון מזרחי לא הספיק כדי לעלות, אלא רק כדי לגרור את המשחק לדו קרב פנדלים, בו החיפאים הפסידו והודחו, אבל לא נשכח כמה קרובה הייתה מכבי חיפה לסנסציה שלא ראינו כמותה.

2. הפועל ת"א – מילאן 0:1

בעונת 01/02 הפועל הגיעה למעמד השיא של קבוצה ישראלית במפעלים האירופיים בכל הזמנים: רבע גמר גביע אופ"א, והוגרלה מול אחת מקבוצות הפאר של אירופה, מילאן.
כשבוע לפני המשחק הראשון, שהיה אמור להתקיים בבלומפילד, אירע פיגוע רצחני במסעדה בתל אביב, ממנו הצליחו להיחלץ בנס כמה משחקני הפועל שביקרו במסעדה זמן קצר לפני כן. בעקבות זאת, מילאן דרשה מאופ"א להעביר את המשחק אל מחוץ לגבולות ישראל, והמשחק התקיים בקפריסין, מה שלא מנע מכ-3,000 אוהדים להגיע ולדחוף את קבוצתם.
מפתיחת המשחק הפועל, שכבר עשתה דבר או שניים באירופה באותה שנה וצברה ביטחון, לא התרגשה ממילאן, שבהרכבה עלו שמות כמו רוי קוסטה, אמברוסיני, סרג'יניו וקוסטקרוטה, והרבתה לסכן את שערו של כריסטיאן אביאטי. בדקה ה-31 הגיע השער מוולה של סרגיי קלשצ'נקו, שנתן לאדומים יתרון מדהים על אחת מאריות אירופה. הפועל הצליחה לשמור על התוצאה עד הסיום, למרות הלחץ הרב של המילאנזים, וחגגה ניצחון אדיר והישג היסטורי עבור קבוצה ישראלית, שגם אם לא הספיק בגומלין, הניצחון הזה יישאר בלתי נשכח לנצח.

1. מכבי חיפה – מנצ'סטר יונייטד 0:3

3 צפייה בגלריה
מכבי חיפה חוגגת מול מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות 2002
מכבי חיפה חוגגת מול מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות 2002
מכבי חיפה חוגגת מול מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות 2002
(Mike Egerton / PA Images via Reuters)
מצד אחד סקולס, פרדיננד, נוויל, פורלאן וסולשיאר, כשעל החזה שלהם הסמל של הקבוצה הטובה בעולם באותם שנים, מנצ'סטר יונייטד. מהצד השני קטן, רוסו, ז'אוטאוטאס, יעקובו, בנאדו וחבריהם, עם סמל של קבוצה שלא אמורה לדגדג את האימפריה שמולם.
אולי זה היה כישוף שהוטל על רגלי השחקנים בירוק. אולי השחקנים של מנצ'סטר שכחו שהם, ובכן, משחקים במנצ'סטר. ואולי פשוט חיפה של אותה שנה הייתה קבוצה ברמה אירופית, ולערב אחד, אף ברמה אירופית גבוהה ביותר.
נכון, חיפה לא הציגה מאז משחקים באותה רמה, ולמעשה אף קבוצה ישראלית לא הציגה, אבל לערב אחד היא שיחקה כמו אימפריה אמיתית, וגם ניצחה אחת כזו, ובגדול. גם היום, 22 שנים אחרי, הניצחון האגדי הזה נחשב לגדול ביותר שלנו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.