הציפיות ממנה היו לגמר ב-200 מ' מעורב אישי, והיא כבר העפילה היום (ב') לחצי הגמר, אבל אנסטסיה גורבנקו, הכוכבת הגדולה של השחייה הישראלית, לא הייתה מוכנה לחכות עד למשחה החזק שלה כדי להעפיל לגמר אולימפי. גורבנקו בת ה-17 הדהימה בבוקר כשהעפילה לגמר ב-100 מ' גב והפכה לשחיינית הישראלית הראשונה בהיסטוריה שמעפילה לגמר אולימפי.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
גורבנקו שחתה מקצה חצי גמר פנטסטי בו שברה את השיא הישראלי וקבעה 59.30 שניות, תוצאה שדירגה אותה במקום הרביעי. אחרי המקצה השני התברר לה כי העפילה לגמר מהמקום השמיני.
4 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
לא הסתפקה בהצלחה במשחה החזק שלה. אנסטסיה גורבנקו
(צילום: AFP)
גורבנקו תשחה בגמר מחר (ג') לפנות בוקר ב-4:51. היא תהיה הישראלית השלישית בהיסטוריה והאישה הראשונה במעמד של גמר אולימפי אישי בשחייה. קדמו לה איתן אורבך שסיים שמיני באולימפיאדת סידני 2000 ב-100 מ' גב ויעקב טומרקין שסיים שביעי ב-200 מ' גב באולימפיאדת לונדון 2012.
יחד עם גורבנקו ישחו בגמר שחייניות אדירות כמו רייגן סמית' האמריקאית ששברה בחצי הגמר את השיא האולימפי, 57.86, קיילי מאסה הקנדית, קיילי מקיואן ואמילי סיבום האוסטרליות.
לאחר מכן סיימה גורבנקו את מקצה המוקדמות ב-200 מ' מעורב-אישי במקום הרביעי בזמן של 2:10.21 דקות והעפילה לחצי הגמר. היא הוליכה בשלבים רבים של המקצה, אבל שמרה כוחות בהמשך ודאגה רק להתברג במקום השביעי הכללי כדי להבטיח את מקומה בשלב הבא. מחר יחכה בוקר עמוס במיוחד שיכלול גם את הגמר האולימפי ב-100 מ' גב וגם את חצי הגמר במשחה החזק שלה, 200 מ' מעורב.
4 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
שמרה כוחות לשלבים הבאים. אנסטסיה גורבנקו
(צילום: רויטרס)

גורבנקו: "הפתעתי את עצמי, מקווה שאצליח להתעלות"

"אני חושבת שזה היה משחה טוב. פתחתי מהר ובסוף ניסיתי לשמור על שליטה", אמרה גורבנקו אחרי המוקדמות ב-200 מעורב. "יהיה קשה להיכנס לגמר. אצטרך לשבור את השיא האישי שלי, אם לא יותר מזה. הבנות שוחות פה ממש מהר. אני מקווה שאצליח להתעלות על עצמי אחרי הגמר ב-100 מטר גב ולעשות את זה".
גורבנקו התייחסה גם להופעה האדירה שהעלתה אותה לגמר היסטורי ב-100 גב: "בסך הכל אני מרוצה מעצמי היום. הפתעתי את עצמי בבוקר. אני ממש מרוצה. זה לא משחה שציפיתי לעלות בו לגמר". על פער הזמנים הקצר בין שני המשחים שמצפים לה מחר (קצת יותר משעה) אמרה: "עבדנו על זה הרבה באימונים, אני והמאמן דייב מארש, עשינו הרבה תרגול במחנה בפיליפינים. אני חושבת שאני מוכנה לזה פיזית".
גורבנקו שנולדה בחיפה להורים שעלו מאוקראינה היא קרוב לוודאי הכישרון הגדול ביותר שצמח אי פעם לשחייה הישראלית. בילדותה שילבה בין שחייה להתעמלות אמנותית, אך בגיל 12 החליטה להתמקד בשחייה. לתודעה הישראלית נכנסה גורבנקו לראשונה לפני כשלוש שנים כשהוכתרה לאלופה אולימפית לנוער בבואנוס איירס אחרי שניצחה במשחה ל-200 מ' מעורב אישי שגם היום נחשב לחזק ביותר שלה.
4 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
(AFP)
4 צפייה בגלריה
מתעלה על הציפיות. גורבנקו
מתעלה על הציפיות. גורבנקו
מתעלה על הציפיות. גורבנקו
(צילום: דנה קופל)
השנה גורבנקו עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ופרצה חזק גם לזירת הבוגרות. רגע השיא עבורה עד היום היה הזכייה באליפות אירופה לבוגרות ב-200 מ' מעורב אישי תוך שהיא משאירה מאחור בין השאר את קטינקה הוסו ההונגרייה, מהשחייניות הגדולות של דורנו.
פורסם לראשונה: 06:06, 26.07.21