שלום לכולם, שבוע טוב, חג שמח ושנה טובה - מקווה שלא שכחתי איחול או ברכה, בתקופה הזו זה קצת מבלבל. מה עוד מבלבל? הקיץ שעבר על מכבי ת"א בכדורסל, והעונה הקרובה שעתידה להיפתח באופן באמת רשמי הערב מול פרטיזן בלגרד במסגרת היורוליג. אז לפני הכל, שכחתי לאחל את האיחול החשוב ביותר, או אולי ליתר דיוק הרלוונטי ביותר לטור זה - חג יורוליג שמח לכולם.
אז כן, אולי זה קצת מבלבל מכיוון שקשה לדעת לאן תלך העונה הקרובה של מכבי ת"א, וזה תלוי בהמון אלמנטים בכדורסל שמשחקים בהיכל יד אליהו הישן. מטרת הטור היא לנסות לעשות לכם סדר, למה הקיץ האחרון שונה ב-180 מעלות מהשנים הקודמות, ומדוע אני אופטימי.

1 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
עודד קטש והשחקנים
(צילום: Georgia Saranti)

הצטרפו: תמיר בלאט, אנטוניוס קליבלנד, ג׳יימס ווב, חסיאל ריברו. נשארו: לורנזו בראון, ווייד בולדווין, בונזי קולסון, ג'ון דיברתולומאו, רומן סורקין, ג'וש ניבו, ג'ייק כהן הנצחי ורפי מנקו. עזבו: דארן היליארד, ג'רל מרטין, אלכס פוית'רס, יפתח זיו, ג'יילן אדאמס ואוסטין הולינס כמובן, סולימאן בריימו שלא היה ברמה וגיא פניני שפרש מכדורסל פעיל ומונה לעוזר מאמן של ידידנו קואוץ' קטש.
קחו את העונות הקודמות לדוגמה: מעונת 21/22, כשעוד היה פה אחד בשם סקוטי ווילבקין, יצרו "המשכיות" 4 שחקנים בלבד. מעונת 20/21 המשיכו אל תוך עונת 21/22 רק חמישה שחקנים. אני יכול להמשיך עוד ועוד שנים אחורה, אבל בשורה התחתונה, ראינו הקיץ משהו שלא קרה כבר שנים רבות: 8 שחקני סגל מרכזיים, שעשו עונה טובה במדים הצהובים, נשארו בקבוצה. אם מוסיפים לזה שגם עמדת המאמן נשארה יציבה, אז יש לנו ממש סיבה למסיבה - ומסיבה ביד אליהו זה תמיד כיף. ולמה האופטימיות?
תראו, זה לא סוד שמאז עונת 13/14, עונה מפתיעה, שרובכם זוכרים גם איך נגמרה - מכבי ת"א היא לא מאריות היבשת. עד עונת 19/20 ראינו שנים רעות מאוד בשביל מועדון ענק כזה. אלו שנים בהם שחקנים מתחלפים על ימין ועל שמאל, שלא נדבר על תחלופת מאמנים ביד אליהו. זוהי תקופה אשר מכבי לא תרצה לזכור, החל מהיורוקאפ, ועד לשחקנים פשוט רעים שנחתו בת"א, שהציגו כדורסל לא טוב, כך שלאחר האופוריה של אליפות אירופה, מכבי לא מהווה פקטור בכדורסל האירופי, בכלל.
אני לא מזלזל לרגע במה שהיה אי שם בקורונה (זוכרים את הנגיף הארור הזה?) - עונת 19/20 בה הצהובים הוצבו במקום ה-5 והמכובד מאוד של הטבלה, אבל היי, אל תשכחו שהעונה הופסקה - כך שהישגים לא ממש היה אפשר להוציא מעונה זו. ונכון, אתם צודקים, מכבי תל אביב עשתה פלייאוף בעונת 20/21, אמנם חטפה 3:0 מהדהד מול ריאל מדריד - אבל מכבי הגיעה לפלייאוף. איפה המלכוד? שאם נודה על האמת, ללא המלחמה של רוסיה, וללא השעייתן של שלוש קבוצות רוסיות באותה עונה, ככל הנראה שפלייאוף מכבי לא הייתה עושה.
לאן אני חותר? לעונה החולפת, עונה בה הכל מהכל קרה בשביל המועדון הצהוב. ישראלים המהווים חלק חשוב בקבוצה - צ'ק. ההיכל הישן חזר למבצר - צ׳ק. ההיכל הישן חזר למבצר ומכבי כמעט ולא מסוגלת להפסיד בו - צ'ק. הכדורסל נראה שוטף וחיובי - צ'ק. האווירה בחדר ההלבשה נראית טובה מאוד (עד כמה שאפשר לדעת מבחוץ) - צ'ק. מכבי מסיימת את העונה הסדירה במקום ה-5 - צ'ק. הצהובים עושים פלייאוף וכמעט מעפילים לפיינל פור - צ'ק. לצהובים שניים מהגארדים הטובים באירופה - צ'ק. לצהובים מאמן ישראלי שיודע מה הוא עושה - צ'ק. הרשימה עוד ארוכה, אך חושבני כי המסר הועבר - עונת 22/23 הייתה לא פחות ממצוינת בשביל מכבי ת"א, הדברים התחברו מהר ובצורה יוצאת דופן.
אז למה אני כל כך לא מוטרד מההפסד להפועל ירושלים בגמר גביע ווינר? הסיבה פשוטה, מכבי עשתה קיץ טוב, היא השאירה את השחקנים שהגיע להם להישאר, היא השאירה את השחקנים שבאמת אכפת להם ושעושים טוב לקבוצה. ביקורת תמיד תהיה, במיוחד עכשיו כאשר בולדווין נפצע ולא יופיע בפתיחת היורוליג, ויש תחושה שהקו האחורי דליל מדי, ואולי זה נכון - אבל אני אומר, מספיק עם הביקורות - וקדימה לתמוך בנציגה היחידה שלנו בליגה השנייה בטיבה בעולם. בנוסף, מכבי הוסיפה אליה 4 שחקנים שעניין של זמן עד שנדע האם הם מתעלים על החברה של העונה שעברה, האם הם מתחברים טוב יותר.
אם מכבי בעונה שעברה הייתה חדשה לגמרי, עם המון כישורים, עם כמה חסרונות, עם מאמן חדש על הקווים - והמכבים עשו עונה כל כך טובה, רק דמיינו לעצמכם כמה השמיים הם הגבול עבור מכבי מודל 23/24. אם הדברים לא יהיו בלתי צפויים ברמת חיבור השחקנים אחד לשני, למועדון ולשיטת המשחק, אני צופה עונה בה מכבי ת"א עושה פיינל פור.
אני לא חושב שההפסד בגמר גביע ווינר הוא משהו שישפיע על הקבוצה הצהובה-כחולה בפתיחת היורוליג, להפך. מכבי שואפת לשחק כדורסל התקפי, שוטף ומהיר - ובעיקר קבוצתי. זה משפט שהיה מאוד קשה לומר בתקופת ווילבקין. מצד אחד מאוד אהבנו אותו, ומצד שני כולנו הבנו בתוך תוכנו שהוא לא נכון למכבי, לא נכון למה שמכבי צריכה ומחפשת - וזה הצלחות ותארים, ומשחק קבוצתי - ולא אחד על אחד מלא בכדררת.