באופן מסורתי, כל אולימפיאדה היא סיוט עבור התושבים וחגיגה אדירה לאורחים. בפריז, אחת הערים היפות והמתוירות בעולם, הפיצול הזה מקבל משמעות מובהקת יותר. מחסומים מפרידים בין האזורים בהם מותר רק לאנשי המשלחות להסתובב, לבין הרחובות המשמשים את המקומיים ואת התיירים, שצריכים למצוא דרכים עקיפות כדי להגיע ממקום למקום. אפילו תוכנות הניווט הולכות לאיבוד בין שלל המכשולים בדרך.
כשאנחנו מדברים על מקומיים, הכוונה היא למעטים האמיצים שהחליטו להישאר בתקופת המשחקים. היתר נמלטו מההמולה הגדולה לחופשת הקיץ, והשאירו את הזירה להמוני המבקרים מכל רחבי תבל שכבשו את הבירה הצרפתית. ברחובות רבים, בעיקר אלו הצמודים לאתרי התחרויות, הדירות נטושות, סגורות בתריסים צבעוניים. רגע לפני טקס הפתיחה, האווירה אמנם יחסית רגועה, אפילו די מנומנמת, אבל לפריז יש את הקצב שלה – אפילו כשהיא מארחת את אירוע הספורט הגדול בעולם.
4 צפייה בגלריה
כדורעף חופים
כדורעף חופים
כדורעף חופים עם נוף לאייפל
(צילום: Odd ANDERSEN / AFP)
ויש לה בעיקר קלף מנצח – עשרות אטרקציות ואתרים מפורסמים שישלבו ידיים עם התחרויות השונות – מה שיעניק חוויה תרבותית הן לתיירים והן לספורטאים שיתחרו על מדליות באווירת שיק צרפתי. פריז החליטה להנגיש לקהל הרחב את האירוע שנוסד כדי לאחד את העולם, ובחרה לנצל את סמליה הלאומיים כדי לייצר סביבם עניין. 15 אתרי תחרויות מוקמו במרכז העיר כדי לספק לצופים תחושת שותפות. רק מתקן אחד נבנה לקראת המשחקים האולימפיים והוא מרכז המים, כל היתר כבר היו בנויים ויהוו פלטפורמה ענקית לחגיגת הספורט.
רוב האתרים בבירה נמצאים בצפונה, ברדיוס של שלושה מיילים ניתן להגיע למרביתם באמצעות מטרו שמחובר לכל מקום. ביקרנו ברוב נקודות הציון המרכזיות בהן יתקיימו התחרויות כדי למשש את הדופק לפני שהאקשן מתחיל.
4 צפייה בגלריה
סקייטבורד
סקייטבורד
מוזיאון הגראן פלה יארח את הסיוף והטאקוונדו
(צילום: David Ramos/Getty Images)

נהר של תקווה

לראשונה בתולדות המשחקים, טקס הפתיחה לא יתקיים באצטדיון אולימפי, וישוט על נהר הסן. צרפת כולה התגייסה לתפילה המונית כדי שלא יירד גשם בזמן האירוע, מיליוני יורו הוקצו לניקוי המים שישמשו את תחרויות הטריאתלון והשחייה במים פתוחים, ועוד קודם לכן ישוטו עליהם 89 סירות עם ספורטאים מכל העולם. הצרפתים אפילו השתשמו בדמויות מפורסמות שהגיעו לשחות בנהר כדי להוכיח שהמים לא רעילים, וטריבונות נבנו מסביב. בטקס הפתיחה יצפו מקרוב כ־300 אלף איש בלבד, מחצית ממה שתוכנן תחילה, בעיקר מטעמי ביטחון.
למרגלות מגדל האייפל נבנה חוף מלאכותי מדהים ביופיו בו יתקיימו תחרויות כדורעף החופים. בית המלוכה עד המהפכה הצרפתית, ארמון ורסאי, גויס גם הוא למאמץ האולימפי וישמש מסלול רכיבה על סוסים. תחרות החץ וקשת, שיוצאת גם היא לדרך היום, תתקיים במתחם האינווליד, בין המוזיאונים והפסלים, במקום ששימש בעבר כבית חולים צבאי וקברו של הגיבור הלאומי, נפוליאון בונפרטה. מוזיאון הגראן פלה הממוקם בשאנז אליזה יארח את הסיוף והטאקוונדו.
4 צפייה בגלריה
סוסים
סוסים
רוכבים בין מלכים בארמון ורסאי
(צילום: Mike Hewitt/Getty Images)

כדורסל ונוף

בכיכר המפורסמת ביותר בפריז, הקונקורד, נבנה פארק אורבני שיארח תחרויות הכדורסל 3X3, הברייקדאנס, הסקייטבורד ואופני ה־BMX. ניכר שהצרפתים השקיעו מחשבה רבה כדי לנצל כל אתר ואתר ולהנגיש אותו לקהל באמצעות התחרויות. הסטאד דה פראנס הפך לאצטדיון אתלטיקה, ואתמול כבר החלו לשחק בו ראגבי שביעיות.
גם רולאן גארוס יהיה במרכז האירועים. 18 מגרשי החימר במקום קושטו בטבעות האולימפיות, ויהפכו לאחד המוקדים המרתקים במשחקים. הענף תפס מקום של כבוד באולימפיאדות האחרונות, כאשר הבכירים ביותר בסבב מגיעים לאירוע עם לא פחות תשוקה מאשר לקראת גראנד סלאם.
4 צפייה בגלריה
סקייטבורד
סקייטבורד
סקייטבורד בכיכר המרכזית
(צילום: EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON)
אחד מאירועי השיא באצטדיון המרכזי יהיה משחק הזוגות של רפאל נדאל וקרלוס אלקראס, שני דורות של ענקים שייצגו את ספרד, במה שעשוי להיות הטנגו האחרון של מר חימר. רולאן גארוס יארח ב"פיליפ שאטרייה" גם את תחרויות האגרוף.
טורניר הכדורגל מגיע למקדש פארק דה פראנס, בו נבחרת ישראל פתחה אמש את הופעותיה מול מאלי. במקביל יתקיימו משחקים בשבע ערים שונות.

היה שווה לחכות

מאה שנים המתינה פריז כדי לזכות שוב באירוח אירוע הספורט הגדול בעולם, ובסיור הקצר והמרתק שערכנו בין האתרים השונים – רגע לפני המבחן האמיתי – אפשר היה להתרשם שהם עושים את זה באופן מקורי וקסום שרק האומה הצרפתית מתובלת הרומנטיקה יודעת לייצר.
שיחה עם יהושע זרקא, שגריר ישראל בצרפת
(צילום: ירון ברנר)
פורסם לראשונה: 01:30, 25.07.24