כשנותרו פחות מ-100 ימים למשחקים האולימפיים בפריז, נאלצת הסוכנות העולמית למלחמה בסמים בספורט (WADA) להתמודד עם טענות קשות על אופן התנהלותה. זאת לאחר חשיפה שהעלתה כי 23 שחיינים סינים נבדקו ונמצאו "חיוביים" בשימוש בסם אסור, חודשים לפני אולימפיאדת טוקיו 2020 (שהתקיימה בקיץ 2021).
למרות זאת, אותם ספורטאים קיבלו אישור להתחרות במשחקים לאחר ש-WADA קיבלה את ההסבר שנשלח מהרשויות הסיניות: "המטבח במלון שלהם היה מזוהם".
2 צפייה בגלריה
ז'אנג יופיי
ז'אנג יופיי
בין השחייניות והשחיינים שנכשלה בבדיקה. ז'אנג יופיי
(צילום: David Balogh/Getty Images)
הסיפור נחשף היום במסגרת תחקיר עיתונאי משותף של ערוץ הטלוויזיה הגרמני ARD והניו יורק טיימס, והוא הוביל לביקורת קשה נגד WADA. יש לציין כי כמה מהשחיינים הסינים שנכשלו בבדיקה, זכו במדליות בטוקיו - כולל שלוש זהב. רבים מהם, כולל ז'אנג יופיי (שזכתה בשתי מדליות מזהב), צפויים להתמודד שוב באולימפיאדת פריז.
2 צפייה בגלריה
דייויד האומן, הסוכנות העולמית למלחמה בסמים (WADA)
דייויד האומן, הסוכנות העולמית למלחמה בסמים (WADA)
"אין בסיס קונקרטי לערער על טענות הסינים". האומן
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
על פי התחקיר נמצאו עדויות ל-TMZ (תרופת לב המשפרת את הביצועים), בדגימות השתן של השחיינים. ראש אגף המלחמה בשימוש בסמים בספורט, בארה"ב, טראוויס טיגרט, שסיפק ל-WADA עדויות לשימוש בסמים אסורים בשחייה סינית מאז 2020, ביקר את אופן הטיפול בנושא: "מדובר בדקירה בגב של ספורטאים נקיים, ובגידה עמוקה בכל הספורטאים שמתחרים בהגינות תוך שמירת הכללים".
דייוויד האומן, מנכ"ל WADA לשעבר אמר בתגובה כי מדובר ב"מקרה מזעזע. הדאגה שלי היא גדולה מאחר שמדובר גם בפגיעה באמון של הציבור ברגולטור. אם התחקיר נכון, מדובר בטרגדיה עבור הסוכנות הלאומית למלחמה בסמים".
הצגת מדי המשלחת הישראלית לפריז
(צילום שמוליק דודפור)
אוליבייה רובין, מנהל המדע והרפואה הבכיר של וואדה, מתעקש שהמקרה נבדק ביסודיות ביוני וביולי 2021: "בסופו של דבר, הגענו למסקנה שאין בסיס קונקרטי לערער על הזיהום הנטען".
באיגוד השחייה הסיני, אגב, בחרו שלא להגיע לתחקיר.