האב היה שיאן ישראל בהדיפת כדור ברזל, הבת אלופה אולימפית. עמית אלור, מתאבקת יהודייה-אמריקנית בת 20, זכתה הערב (שלישי) על מזרן ההיאבקות בפריז במדליית הזהב.
בגמר אלור גברה, יש שיגידו כצפוי, על מירים ז'ומנזארובה מקירגיסטן 0:3 וחתמה משחקים אולימפיים ראשונים מושלמים מבחינתה. למה כצפוי? אחרי הכל מדובר באלופת העולם בשנתיים האחרונות, שמראש סומנה כפייבוריטית הברורה לזכות בזהב האולימפי בקטגוריית המשקל עד 68 ק"ג.
5 צפייה בגלריה
עמית אלור
עמית אלור
עמית אלור חוגגת את הזהב עם דגל ארה"ב
(צילום: Punit PARANJPE / AFP)
5 צפייה בגלריה
עמית אלור
עמית אלור
אלור, רגע אחרי הניצחון בגמר
(צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)
אלור היא בתם של שני ישראלים שהיגרו לארה"ב. אביה, יאיר, לשעבר אלוף ישראל בהדיפת כדור ברזל, עבר עם רעייתו אילנה לאמריקה בשנות ה-70, ומאז גידלו השניים משפחת מתאבקים מפוארת. עמית, הצעירה מבין חמישה אחים ואחיות, היא גולת הכותרת שיצאה ממנה.
רבים בישראל נחשפו בשבועות האחרונים לסיפורה של אלופת העולם, הקשר ההדוק שלה לארץ וגם על הרצון בוועד האולימפי הישראלי לשכנע אותה לייצג את ישראל באולימפיאדות הבאות. היא בעצמה סיפרה כי "דיברתי רק עברית עד שהלכתי לגן המקומי. אני חושבת שהבנתי את ההשפעה של להיות ישראלי ויהודי מבחינה תרבותית רק כשהתבגרתי. לעיתים קרובות הייתי מרגישה לא בנוח לומר לאחרים שאני יהודייה, אבל עכשיו זה משהו שאני גאה בו. אני מאמינה שלא הייתי האדם שאני היום ללא הרקע היהודי שלי.
5 צפייה בגלריה
עמית אלור
עמית אלור
חגיגת הניצחון
(צילום: Punit PARANJPE / AFP)
"אני מייצגת את ארה"ב וגם את ישראל. אני ישראלית ואמריקנית, חשוב לי אחרי מה שראיתי ב-7 באוקטובר, לגרום לשמחה בישראל. אני יודעת שאם אייצג את ישראל זה ישמח את ההורים שלי שיהיו גאים וגם אהיה גאה בעצמי. ישראל זה הבית השני שלי".

ההישג של לופס

המתאבק הקובני האגדי מיחאין לופס (יווני רומי, עד 130 ק"ג) עשה הלילה (שלישי) את מה שאף מתאבק לא עשה מעולם - וזכה בגיל 41 במדליית הזהב האולימפית החמישית ברציפות. בסיום הניף את נעליו כסימון לפרישה בשיא.
5 צפייה בגלריה
לופס חוגג את הניצחון בגמר
לופס חוגג את הניצחון בגמר
לופס חוגג את הניצחון בגמר
(צילום: Sarah Stier/Getty Images)
לופס, המכונה בענף "הנורא", ניצח בגמר 0:6 את המתאבק הצ'יליאני יסמני אקוסטה, בעצמו ספורטאי ותיק שבגיל 36 זכה במדליה האולימפית הראשונה שלו.
כבר 16 שנים שלאף מתאבק במשקל הכבד אין תשובה לענק הקובני (1.98 מ') הנהנה מכוח פיזי עצום ומיכולת טכנית מצוינת. מדליית הזהב האולימפית הראשונה שלו הושגה בבייג'ינג 2008, ומאז הוא זכה ברצף גם בלונדון 2012, ריו 2016, טוקיו 2020 וכעת בפריז 2024.
5 צפייה בגלריה
לופס תולה רשמית את הנעליים
לופס תולה רשמית את הנעליים
לופס תולה רשמית את הנעליים
(צילום: Sarah Stier/Getty Images)
מאז אולימפיאדת טוקיו לופס למעשה לא התחרה בכלל בתחרויות בינלאומיות הכול במטרה לשמור על גופו. השבתון הארוך מהמזרן לא מנע ממנו את הזהב הנוסף הלילה.
לופס אגב הספיק עוד לנצח את המתאבק הישראלי יורי איבסייצ'ק בשלב המוקדם של תחרויות ההיאבקות באולימפיאדת אתונה 2004. את אותה אולימפיאדה לופס סיים ללא מדליה, אך מאז הוא זכה בזהב בכל אולימפיאדה שבה השתתף.
מוקדם יותר היום נפלה הפתעה גדולה בתחרות לנשים במשקל עד 50 ק"ג כשיוי סוסאקי היפנית שהחזיקה במאזן של 0:82 הפסידה 3:2 בסיבוב מוקדם לוינש פוגאט ההודית.