מאה שנים המתינה פריז כדי לזכות שוב באירוח אירוע הספורט הגדול בעולם. ביום שישי הקרוב תצא האולימפיאדה לדרך באופן שרק האומה הצרפתית מתובלת הרומנטיקה יודעת לייצר: עם טקס פתיחה שבו המשלחות ישוטו על נהר הסן.
למרות איומי הטרור הבלתי פוסקים, פריז החליטה להנגיש לקהל הרחב את האירוע שנוסד כדי לאחד את העולם, ובחרה לנצל את סמליה הלאומיים כדי לייצר סביבם "הייפ". באולימפיאדה יהיו 35 אתרי תחרויות, מפריז ועד טהיטי, שם תתקיים תחרות הגלישה. כבר כאן נקבע שיא חדש: זהו המקום המרוחק ביותר מהעיר המארחת שבו מתקיימות תחרויות בהיסטוריה של המשחקים.
5 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
הכל מוכן לפתיחת המשחקים האולימפיים
(צילום: Kiran Ridley/Getty Images)
נדב צנציפר, שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" כבר בפריז
(צילום: עוז מועלם)
אבל עם כל הכבוד ליעד האקזוטי, הדגש הוא על 15 אתרי תחרויות שמוקמו במרכז העיר כדי לספק לצופים תחושת שותפות בתחרויות. אלא שרבים מהפריזאים ברחו לחופשות הקיץ שלהם מחוץ לעיר הבירה על מנת לא להיות חלק מהבלגן הצפוי. תיירים, כפי שנפרט בהמשך, לא הגיעו. התוצאה המפתיעה: כרגע, כשנותרו שלושה ימים לטקס הפתיחה, העיר ריקה. מחוץ לפריז יש אמנם פקקי ענק, אבל אתרי התיירות המפורסמים פשוט נטושים.
בנמל התעופה שארל דה-גול קיבלו את פנינו אתמול המתנדבים האדיבים של הוועדה המארגנת. מי שבדק את מסמכינו היה איש חמוד מקמרון, ששאל אותי אם יש לי איזו סיכה מישראל למזכרת. הסברתי לו כי מאחר שהמשלחת האלג'יראית בדיוק מאחורינו, ולאור אירועי השבת האחרונה בנמל חודיידה בתימן, אולי עדיף שיוותר על הסיכה הישראלית. אחרי כמה דקות, עם הרבה חיוך, הוא ניגש אלינו והודה לי על הטיפ.
5 צפייה בגלריה
yk14011099
yk14011099
הוטל דה-ויל. כאן תתחיל ריצת המרתון ביום התחרויות האחרון
(צילום: Jamie Squire/Getty Images)
עם הגיענו לעיר גילינו כי חמש הטבעות האולימפיות נתלו על האתרים המפורסמים של פריז – על מגדל אייפל, שלמרגלותיו יתקיים טורניר כדורעף החופים, בכיכר הקונקורד, בארמון ורסאי שיארח את תחרויות הסוסים, במוזיאון הלובר, בהוטל דה-ויל שממנו תצא ריצת המרתון ביום התחרויות האחרון, וגם במתקנים הספורטיביים המרכזיים, ביניהם הפארק דה-פראנס, שם יתקיים טורניר הכדורגל שבו תשחק נבחרת ישראל – לראשונה מזה 48 שנה; הרולאן-גארוס, שיארח את טורניר הטניס; וסטאד דה-פראנס, שם יתקיימו את תחרויות האתלטיקה.
נהר הסן, כאמור, יהפוך לפלטפורמה לטקס פתיחה ראשוני מסוגו במשחקים האולימפיים. לא עוד צעדת משלחות עם דגלים באצטדיון אולימפי, אלא משט של 89 סירות שבתוכן הספורטאים, לאורך שישה קילומטרים, כשקו הסיום נמצא סמוך למגדל אייפל. בסן, נזכיר, אסור היה לשחות במאה השנים האחרונות. כספים רבים הושקעו על מנת לטהר אותו כדי שיהיה חלק מהתחרויות, בין היתר טריאתלון. ראשת העיר של פריז ושרת הספורט של צרפת אף שחו בתוכו לאחרונה על מנת להוכיח לאורחים מכל העולם כי הוא כבר לא מזוהם.
5 צפייה בגלריה
yk14011095
yk14011095
האולם שבו יתקיימו תחרויות הג'ודו האולימפיות
(צילום: עוז מועלם)
לטקס הפתיחה אמורים היו להגיע 600 אלף צופים, לעמוד על הגשרים השונים ולהריע לספורטאים מ-206 המדינות. אולם בשל החשש מעימותים, איומי טרור ובעיות דומות הוחלט לצמצם את כמות הצופים לכ- 320 אלף בלבד. 220 אלף מתוכם הינם מוזמנים, רק 104 אלף רכשו כרטיסים מיוחדים. באירוע יהיו לא פחות מ-45 אלף אנשי אבטחה בשל החשש כי גורמי טרור ינסו לנצל את העובדה שמדובר במקום פתוח ויפגעו בספורטאים.
ככלל, מעל 20 אלף חיילים ו-40 אלף שוטרים יאבטחו את המשחקים. נכון, בכל אולימפיאדה יש חשש מפיגועי טרור, אלא שהפעם יש בעולם שתי מלחמות פעילות – רוסיה מול אוקראינה וישראל מול החזיתות השונות שנגדה. מפלס החשש גבוה, ולא רק ישראל שלחה צוות אבטחה מתוגבר אלא גם מדינות ערביות שחוששות מפגיעה בספורטאים שלהן, או לפחות הפגנות מחאה שיופנו כלפיהם.
5 צפייה בגלריה
yk14011188
yk14011188
הטבעות האולימפיות על מגדל אייפל
(צילום: עוז מועלם)
המשלחת הישראלית, כמובן, נמצאת במצב הרגיש ביותר. ברחבי העולם מתקיימת מחאה המונית נגד הספורטאים הישראלים, הטוענת כי הם "ייתנו למשחקים טעם של דם". רשתות חברתיות בעולם הערבי, שהתכנים שלהן מגיעים גם לפריז, מלאות בקריקטורות של ספורטאים ישראלים אשר מוצגים בהן כרוצחי עם, מלאי דם, אוחזים בנשק. המשלחת הישראלית כבר התמקמה בכפר האולימפי, שנמצא באזור שבו שוכנים דרך קבע הומלסים רבים. כ-5,000 מהם פונו משם לטובת המשחקים. המשלחת שלנו מוקמה בבניין משלה, לצד מדינות ידידותיות. הספורטאים הישראלים מאובטחים על ידי עשרות אנשי שב"כ שמצוידים במערכות מתקדמות במיוחד.
מעבר לכאבי הראש בנושאי האבטחה, מדובר בהפנינג ענק. כ-26 אלף עיתונאים ואנשי תקשורת יגיעו למשחקים. בערך 45 אלף מתנדבים ומתנדבות יעזרו למארגנים. הסכום המוערך שתוציא צרפת על המשחקים הוא תשעה מיליארד יורו. נשמע לכם הרבה? זו האולימפיאדה הזולה ביותר מבין ארבע האחרונות – טוקיו, ריו, לונדון ובייג'ינג. מרבית ההכנסות יגיעו מחברות פרטיות, מכירת כרטיסים ומכירת זכויות שידור.
5 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
השוטרים הצרפתים ברחובות פריז
(צילום: REUTERS/Abdul Saboor)
הוועדה המארגנת של אולימפיאדת פריז 2024 אמנם הכריזה כי נשבר שיא מכירת הכרטיסים – סדר גודל של 8.5 מיליון כרטיסים עד כה, מספר שעבר את הכמות שנמכרה באטלנטה 1996, והמספר עוד יעלה. אלא שבעלי המלונות, חברות הטיסות ושאר נותני השירותים שפינטזו על עלייה משמעותית בהכנסות – בינתיים מאוכזבים. השסע הפנימי בצרפת, איומי הטרור של דאעש, ההפגנות הפרו-פלסטיניות, החשש מפעולה רוסית בשל המלחמה מול אוקראינה, הפקקים, המחירים שעלו משמעותית, כל אלה גרמו לכך שחדרים רבים נותרו ריקים בבירה הצרפתית ויש מקומות פנויים רבים על הטיסות. כרגע הצפי הוא שרק מיליון וחצי תיירים יגיעו לצרפת, כשרוב הקהל שיגיע לצפות במשחקים הוא מקומי. בניסיון לשנות את המצב, סוכני נסיעות בעולם כולו הורידו את מחירי החבילות לפריז בצורה דרסטית, אולם ספק אם בשלב זה אפשר עוד לשנות את התמונה.
אחת ההחלטות שהתקבלה היא שבאולימפיאדת פריז יהיה שוויון מגדרי. בפעם הראשונה בהיסטוריה יהיה מספר שווה של ספורטאים גברים ונשים. התוצאה: מדובר במספר המשתתפים הקטן ביותר מזה כמעט שלושה עשורים, רק 10,500, שיתחרו ב-32 ענפים ובהם 329 מקצים שבהם יוענקו מדליות. בכורה אחת בלבד תהיה לענף חדש: ברייקדנס.
את ישראל ייצגו במשחקים 88 ספורטאים, שיגיעו במחזורים שונים לחמישה כפרים אולימפיים שונים בהתאם ללוח התחרויות שלהם. מבחינת גודל המשלחת, ישראל מדורגת במקום ה-36 בטבלת המדינות.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.07.24