במובן מסוים, מסלול הקריירה של דני אולמו, שהולך ותופס מקום כאחד הכוחות המשמעותיים של נבחרת ספרד, הוא בדיוק הפוך מזה שעשה הכוכב הוותיק של היריבה הערב בשמינית הגמר, לוקה מודריץ'. אם קפטן נבחרת קרואטיה החל את דרכו בדינמו זאגרב הקרואטית ובהמשך התקדם לטוטנהאם ואז לריאל מדריד, אז אולמו הלך נגד הזרם הזה. ב-2012, כשמודריץ' נחת במדריד בגיל 26, הספרדי, יליד קטלוניה, היה נער בן 14 במחלקת הנוער של היריבה הגדולה ברצלונה.
יורו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
הוא הגיע ללה מאסיה כילד בן תשע אחרי עונה אחת בלבד בקבוצת הילדים של הברצלונאית הקטנה יותר, אספניול, אבל עוד לפני שהיה בן 17 ועוד לפני שרשם אפילו הופעה אחת בבוגרים של בארסה, הוא החליט על צעד יוצא דופן וחתם על חוזה באותה דינמו זאגרב שמודריץ' עזב שש שנים קודם לכן.
4 צפייה בגלריה
אולמו בפעולה
אולמו בפעולה
אולמו בפעולה
(צילום: AFP)
על הנייר, זו נראתה כמו החלטה תמוהה, פזיזה, שבהחלט העמידה אותו בסכנה של היעלמות ממפת צמרת הכדורגל האירופי. נתיב ההתקדמות שלו נראה בכיוון הנכון, עם הופעות בכל הנבחרות הצעירות של ספרד, והעזיבה לליגה מהדרג השני או השלישי, גם אם לקבוצה בעלת מסורת מפוארת וכזו שידועה כחממה לגידול כישרונות, הרגישה כמו הליכה לאחור.
אבל אולמו ומשפחתו ידעו מה הם עושים: הם האמינו שזה המקום הנכון בשביל ההתפתחות שלו, והייתה להם ביד הבטחה שבתוך כמה חודשים מהגעתו הוא יהפוך לשחקן הקבוצה הבוגרת הראשונה, דבר שבברצלונה של אותן שנים קשה היה לו אפילו לדמיין. בטור אישי שכתב לפליירס טריביון מוקדם יותר השנה הוא סיפר: "לא היה אכפת לי שזו לא אחת מחמש הליגות הגדולות, פשוט ידעתי שבברצלונה אני נמצא בסכנה של ללכת לאיבוד בתוך המערכת, ולהפוך לסתם שחקן".
אולמו על המפגש הערב: "עבורי זה הגמר האמיתי"
אביו, שהיה הכוח המניע מאחורי המהלך, ספג ביקורות קשות בספרד והואשם בהרס הקריירה של בנו. זה לא הסיט אותו או את בנו מהמטרה. גם הוא וגם דני נשאלו פעם אחר פעם איך החליפו את ברצלונה בדינמו זאגרב. היום אף אחד כבר לא שואל. העלייה שלו למגרש הערב בהרכב הפותח של נבחרתו מול רבים מחבריו לשעבר לקבוצה היא האינדיקציה הטובה ביותר לכך שהחליט נכון.
אגב, עבור הקרואטים מדובר בשיברון לב לא קטן: אחרי שש עונות במדי זאגרב שהחלו בקבוצת הנוער של הקבוצה, הוא הפך לבן בית בעיניהם. לאורך השנים נעשו על ידי בעלי תפקידים בהתאחדות קרואטית, כולל על ידי המאמן הלאומי זלאטקו דאליץ', ניסיונות לשכנע אותו "להמיר את הלאום שלו" ולהצטרף לנבחרת קרואטיה.
4 צפייה בגלריה
אולמו במדי אגרב, מול חברו לנבחרת רודרי במדי מנצ'סטר סיטי
אולמו במדי אגרב, מול חברו לנבחרת רודרי במדי מנצ'סטר סיטי
אולמו במדי אגרב, מול חברו לנבחרת רודרי במדי מנצ'סטר סיטי
(צילום: AP)
דאליץ' קיווה שיוכל לזמן אותו לסגל עוד לפני שמלאו לו עשרים, ואמר עליו אז: "בהתחשב במאפיינים של השחקן והיכולת שהפגין, אנחנו עלולים לפספס כישרון עצום, אני רוצה לתת לו הזדמנות". על פי הפרסומים בזמנו, דאליץ' לא עצר בכך ושוחח ישירות עם נשיא קרואטיה על האפשרות לאזרח את אולמו.
אחד הקשיים אז היו טמונים בעובדה שאולמו כבר השתתף במסגרת רשמית עם הנבחרת הספרדית עד גיל 17, דבר שנתן משקל להחלטת ההתאחדות הספרדית בעניינו. בכל מקרה, זה כלל לא עמד בסופו של דבר למבחן, מפני שלמרות העלבון שלו מהוויתור של ברצלונה עליו, אולמו נותר נאמן למולדתו.
4 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ' קרואטיה
לוקה מודריץ' קרואטיה
מודריץ' ודאליץ'. הראשון עשה מסלול הפוך, השני ניסה לקדם איזרוח של אולמו
(צילום: EPA)
כך או אחרת, אלו הן רק עדויות נסיבתיות להתפתחות המקצועית של מי שהצטרף בחלון ההעברות של ינואר 2020 לרד בול לייפציג, ובעונה וחצי מאז הראה במדיה בדיוק את השדרוג שעבר: משחקן כנף מהיר ותו לו, הוא הפך לקשר טכני שכבר זוכה להשוואות מחמיאות ומפליגות לחברי הצמד המיתולוגי בקישור של תור הזהב הספרדי, אנדרס אינייסטה וצ'אבי. 22 מיליון אירו שהושקעו ברכישה שלו על ידי התאגיד היומרני, סיפרו על הפוטנציאל - ו-45 מיליון האירו שהוא שווה היום מוכיחים שלייפציג ידעה מה היא עושה.
4 צפייה בגלריה
אולמו חוגג
אולמו חוגג
אולמו חוגג במדי לייפציג. ידעו מה הם עושים
(צילום: רויטרס)
חמישה שערים ועשרה בישולים היו לו בעונה האחרונה ב-32 הופעות בבונדסליגה, ובסך הכל שבעה שערים ו-12 בישולים בכל המסגרות. את היכולת הזו הוא משך גם למדים הלאומיים, כשהבקיע בשני המשחקים הרשמיים האחרונים של ספרד לפני פתיחת יורו 2020, במסגרת מוקדמות המונדיאל מול גיאורגיה וקוסובו.
זה הקנה לו את המקום בהרכב בשני משחקי הפתיחה של הטורניר - 0:0 מאכזב מול שבדיה ו-1:1 מול פולין. ב-0:5 על פינלנד הוא ישב על הספסל, אבל הערב מול קרואטיה הוא אמור להיות על המגרש. גם אם יעלה בסופו של דבר מהספסל, מעניין יהיה לעקוב אחריו ולנסות לזהות רמזים של לב חצוי.