ברובד הפנימי, אין פלא שסגל נבחרת אנגליה נמצא בשיא הביטחון לקראת חצי הגמר מול דנמרק, בזכות הרביעייה מול אוקראינה. החברים התחילו להשתמש בכינוי "רוברטו קרלוס" עבור המגן השמאלי לוק שואו שפורח בטורניר, ואחד מהמנג'רים של ג'ורדן פיקפורד מתחילת הקריירה טען השבוע שמדובר בשוער הטוב בעולם.
יורו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
ככה זה כשהגמר מתקרב, המשחקים הנותרים (אם אנגליה תעלה) יתקיימו בוומבלי, והנבחרת שוברת שיאים כראשונה בתולדות היורו שפתחה בלי לספוג בחמש הפעמים הראשונות שעלתה למגרש. אבל עד כמה שהשחקנים עצמם מתרגשים, זה כלום לעומת מה שקורה באנגליה בשבוע האחרון. האוהדים מרגישים שמשהו אחר מתפתח הפעם. אחרי הכל, הנבחרת אפילו ניצחה את גרמניה בשמינית הגמר.
5 צפייה בגלריה
האנגלים חוגגים אחרי השער של הנדרסון
האנגלים חוגגים אחרי השער של הנדרסון
נבחרת אנגליה שוברת שיאים
(צילום: AFP)

המפץ הגדול

המשחק בשבת בלילה מול אוקראינה הביא את הטירוף לשיאים חדשים. קהל רב נותר בלי מענה בגלל צמצום התכולה באצטדיוני היורו לאור הקורונה והעובדה שהרשויות באיטליה החליטו למנוע כניסת אוהדים אנגלים למשחק, גם בעלי כרטיס, בגלל עליית התחלואה בבריטניה. כל התנאים יצרו מפץ גדול: השלב הגבוה, האמונה החזקה מתמיד בנבחרת, המשחק הראשון שהיא מקיימת ביורו 2020 מחוץ ללונדון. עשרות אלפים מילאו את האזורים המרכזיים בערים הגדולות – כמו כיכר טרפלגר בלונדון ומתחם "איבנט סיטי" במנצ'סטר – ואיבדו את הראש.
למרות שהמשטרה ניסתה לבקש בנימוס להימנע מהתקהלויות, האוהדים טיפסו על פסלים, עטפו אותם בדגלים ושרו עד אמצע הלילה; בתקשורת דווח על אנשים ששפכו בירה זה על זה וקרעו מעל גופם את החולצות מרוב אושר; נהגי המכוניות שחלפו בכבישים צפרו בהתלהבות, בזמן שכולם שרים שוב ושוב "הכדורגל חוזר הביתה".
5 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת אנגליה
אוהדי נבחרת אנגליה
הטירוף ברחובות הגיע לשיאים חדשים
(צילום: רויטרס)

אין דבר כזה באירופה

אוהד בן 19 התראיין ל"מירור" ונתן טעימה משורש ההתלהבות: "זו הפעם הראשונה בחיי בה אני ממש נהנה לצפות בנבחרת אנגליה". זו לא סתם אהבת המולדת הרגילה, חיידק הכדורגל שהאנגלים נולדים איתו, אלא שזו נבחרת חדשה מבחינת רבים מהם – כזו שמסוגלת לשחק כדורגל אטרקטיבי ולהסב להם אושר בזכות הסגנון.
וישנו, כמובן, עניין הקורונה. למרות ההתפרצות המחודשת, האנגלים מרגישים שאחרי שנה וחצי יש אור אמיתי בקצה המנהרה (רוב המגבלות בבריטניה יוסרו ב־19 ביולי), וההצלחה ביורו היא סמל לעתיד טוב יותר, ליציאה מהמשבר, לחיים שאינם תחת צל המגפה ולחיבור הפנימי בימים של ברקזיט והיפרדות מאירופה.
כתב הספורט האנגלי הבכיר קיר רדנדג' אומר ל"ידיעות אחרונות": "האוהדים נהנים מההתקדמות של הנבחרת, אבל ההתרגשות היא גם ביטוי של הקלה מכך שיש משהו שאפשר ליהנות ולחגוג אותו יחד אחרי תקופה קשה. את התחושה הזו חולק הציבור כולו, לא רק האוהדים".
5 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת אנגליה
אוהדי נבחרת אנגליה
הימים המאושרים השכיחו את הקורונה
(צילום: רויטרס)
מה מייחד את הקהל האנגלי?
"ישנה גאווה מיוחדת ותחושת מסורת ומורשת בשל ההיסטוריה של המשחק כאן, וגם המוכנות לנסוע לכל מקום בכמויות גדולות. אין מדינה באירופה שיכולה להתחרות בזה. זה משהו שהפך להיות חלק מתבקש מזהות של אוהד כדורגל אנגלי".
אבל כאמור, הפעם היו מגבלות רציניות, מה שהשאיר את הקהל בממלכה – ובעלי פאבים בכל אנגליה מודים באושר שהם מלאים מדי ערב ואנשים נאלצים להזמין מקום מראש. אחת מהם הסבירה: "אנשים מחכים בקוצר רוח למשחקי הנבחרת בשביל לקבל קצת תקווה ורוח חיובית. מעולם לא נתקלתי באווירה כזו. היורו עודד אנשים לצאת מחדש לבלות". ואכן, בכירים בענף סיפרו כי משחקי אנגליה ביורו סייעו בצורה ניכרת למסעדות ולפאבים להתגבר על ההפסדים העצומים מתקופת הקורונה. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אפילו אישר לפאבים להישאר הערב פתוחים 45 דקות מעבר לזמן המותר, למקרה שהמשחק יגיע להארכה ופנדלים.
וגם בסופרמרקטים מחייכים: רשת "סיינסברי" הודתה כי היא מתקשה לעמוד בביקוש העצום לבירה. בשבת, לפני המשחק מול אוקראינה, הרשת דיווחה כי מכרה בממוצע 17 שישיות בירה בכל שנייה! אחרי הכל, גם מי שנשאר בבית תמך – ובגדול: המשחק מול אוקראינה שבר את שיא הצפייה ל־2021, כאשר 20.9 מיליון אנשים ראו מהסלון את השידור ב-BBC, רייטינג מדהים של 81.8 אחוזים.
5 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת אנגליה
אוהדי נבחרת אנגליה
גם האוהדים וגם השוטרים גאים בנבחרת
(צילום: רויטרס)
הנבחרת היא מקור הגאווה של האנגלים מכל שכבות החברה, הוכחה להצלחה שאפשר להשיג בשילוב בני מהגרים רבים, והיא מיישמת את החזון רב השנים של "קבוצת אנגליה", זה שמעולם לא הצליח באמת – כלומר, ההפך מהריבים הפנימיים שאפיינו את ספרד ומאפיינים את צרפת, נבחרת בה לא משנה מאיזו קבוצה השחקן מגיע, כולם משחקים בשביל אנגליה.
סקוט ווילסון מה"נורת'רן אקו" דיבר על הרגעים המייצגים האלה: "סרטון שהסתובב ברשתות החברתיות אחרי הניצחון של אנגליה הראה את ג'ורדן הנדרסון מחכה להיכנס כמחליף, בדיוק כששואו בישל להארי קיין את השער השני. הנדרסון נכנס לאקסטזה, טס על הקווים וחיבק את המאמן גארת' סאות'גייט. בשבת התפקידים התחלפו, ואחרי שהנדרסון נגח את שערו הראשון בנבחרת, קונור קודי קפץ על הקווים מרוב אושר עבור חברו".
הנדרסון מליברפול שימש בעבר כקפטן הנבחרת, וכיום נלחם על דקות. שואו מיונייטד הוא יריב מר בליגה, אבל סאות'גייט יצר חיבור שלא היה בסגל כבר זמן רב ונשען גם על שחקנים שמגיעים מחוץ לקבוצות הצמרת.
5 צפייה בגלריה
גארת סאות'גייט מודה לאוהדים
גארת סאות'גייט מודה לאוהדים
גארת סאות'גייט מודה לאוהדים
(צילום: AFP)
וגאוות היחידה האנגלית הזו מתבטאת בעצם בפוסט נפלא אחד שרץ השבוע בפייסבוק: "דמיינו לכם – לעזוב את אירופה ואז לקפוץ חזרה כדי לתקוע לה!"

הדנים חולמים

גם בדנמרק יש התרגשות רצינית לקראת המשחק, המשך למסע הבלתי אפשרי שהתחיל בדום הלב של כריסטיאן אריקסן, שממשיך בהחלמה שלו. המאמן קספר יולמאנד אמר: "אני חושב עליו כל הזמן, על כמה שהיה מדהים לראותו משחק בשלב הזה. הוא חלק גדול מהדרך שלנו".
יולמאנד הוסיף כי לפני הטורניר הראה לשחקנים צילום של אצטדיון וומבלי, ואמר להם כי הם יחזרו אליו בקרוב. התמונה צולמה באוקטובר, ב-0:1 של דנמרק על אנגליה במסגרת ליגת האומות. אריקסן כבש אז את שער הניצחון בפנדל.