טורקיה רשמה אתמול (שלישי) את אחד הניצחונות הגדולים בתולדותיה, 1:2 על אוסטריה, שסידר לה כרטיס לרבע גמר יורו 2024 - מעמד בו לא הייתה מאז 2008. עם זאת, תנועה אחת של מרי דמיראל, שכבש את שני השערים לזכות הטורקים, הסיטה את מירב תשומת הלב מההישג.
אחרי השער השני של דמיראל בדקה ה-59, הוא סימן עם שתי ידיו תנועה המזוהה עם ארגון "הזאבים האפורים", שדוגל באידיאולוגיה פשיסטית וגזענית. הארגון הוא הזרוע הפרא-צבאית של מפלגת הימין הקיצוני בטורקיה "התנועה הלאומית", ותומך כמוה בהקמת ישות מדינית טורקית אחת מהבלקן במערב ועד לסין במזרח. הארגון מחזיק בדעות גזעניות המכוונות במיוחד כנגד כורדים, אלבנים, יוונים, יהודים וארמנים.
1 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת טורקיה מרי דמיראל
שחקן נבחרת טורקיה מרי דמיראל
שחקן נבחרת טורקיה מרי דמיראל
(AP Photo/Ebrahim Noroozi)
הסערה בעקבות הסימון של דמיראל לא איחרה לבוא. עיתונאים טורקים שגרים בגרמניה זעמו על ה"מחווה" של הבלם, המשחק באל-אהלי מהליגה הסעודית. "אני לא יכול לשתוק על זה", כתב עיתונאי וקולנוען טורקי ממוצא יזידי בשם דוזן טקאל. "במשך שנים אני מקבל איומים מהזאבים האפורים, אחד מארגוני הימין הקיצוני הגדולים בגרמניה. העובדה שדמיראל עשה מה שעשה היא יריקה בפרצוף של הקורבנות של הארגון ובושה לאוהדי נבחרת טורקיה".
הפוליטיקאית הגרמניה קאנסו אוזדמיר, גם היא ממוצא טורקי, קראה להעניש את דמיראל בחומרה: "הוא סימן את ההצדעה של הארגון האולטרה-פשיסטי בעל האידיאולוגיה הרצחנית, הזאבים האפורים, ובעצם מנרמל את מעשיהם הנוראיים. אופ"א חייבת להשעות אותו וגרמניה מוכרחה לאכוף את החוקים שלה ולהפסיק לכרוע ברך בפני ארדואן".
הסופר הכורדי-טורקי בוראק יילמאז (לא המאמן הנושא את אותו שם), שאף הוא גר בגרמניה, הזכיר כי היום מציינים 31 שנה לטבח שביצעו שני טורקים המזוהים עם האידיאולוגיה של הזאבים האפורים ב-37 בני המיעוט האלווי בעיר סיוואס, לאחר שהציתו את מלון מדימאק. "הפעולה של דמיראל היא ביזיון לאנושות ולעג דוחה לקורבנות מאותו טבח. אופ"א חייבת לפעול באופן תקיף נגדו. איזו בושה!".
דמיראל עצמו לא ממש ניסה להסתיר את הרעיונות שמאחוריהם עומד הארגון. אחרי המשחק הוא העלה תמונה לחשבונו ב-X (לשעבר טווויטר) עם אותו סימון והוסיף את הכיתוב: "איזה אושר זה להגיד שאתה טורקי", והוסיף אימוג'י של דגל טורקיה. את המשפט הזה אגב, הוא גם אמר בריאיון לטלוויזיה הטורקית.
לפני שנתיים הסתבך מסוט אוזיל, שחקנה לשעבר של נבחרת גרמניה, ששיחק בין השאר בריאל מדריד, כשחשף על חזהו קעקוע של הזאבים האפורים. במהלך הקריירה שלו, מסוט אוזיל היה נתון לביקורות רבות בגרמניה על התבטאויותו הפוליטיות ויחסיו החמים עם רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, המדינה ממנה משפחתו של אוזיל היגרה.

"ההצלה הכי גדולה בהיסטוריה"

הסערה סביב דמיראל, כאמור, השכיחה מעט את העובדה שטורקיה עלתה לשלב שמונה הגדולות של היורו לראשונה מזה 16 שנה. מעבר לשערים של הבלם, מה שאיפשר את הניצחון הטורקי הייתה ההצלה המדהימה שסיפק השוער מרט גונוק בעקבות נגיחה של כריסטוף באומגרטנר מאוסטריה ממש בדקה האחרונה של תוספת הזמן בת ארבע הדקות.
מי עשה את זה טוב יותר? ההצלה של גונוק לעומת זו של בנקס
פרשנים וגולשים רבים כבר כינו את ההצלה הזו כ"גדולה בהיסטוריה", והשוו אותה לזו הבלתי נשכחת של גורדון בנקס, שוער נבחרת אנגליה, שהדף ניסיון נגיחה של פלה במונדיאל 1970. מתיו אפטון, שחקן נבחרת שלושת האריות לשעבר, אמר במהלך שידור של BBC: "באומגרטנר עשה הכל נכון. הכדור פגע בדשא והוא חשב שזה בפנים, אבל גונוק סיפק הצלה ממש כמו בנקס".
שחקן אחר של נבחרת אנגליה לשעבר, ג'ולן לסקוט, התייחס גם הוא להצלה: "הזריזות, קור הרוח, וגם הכוח לא רק למנוע מהכדור להיכנס לרשת אלא להרחיק אותו החוצה, פשוט נפלא. זו הצלה מדהימה. ההצלה של הטורניר".
היי ג'וד: כל השערים של בלינגהאם בלה ליגה
(באדיבות ONE)