הסיפור המרכזי: בית המוות

אלופת אירופה המכהנת, הנבחרת שסיימה במקום השלישי והשני בשני המונדיאלים האחרונים ומי שלקחה את היורו שלוש פעמים. כולן בבית אחד. מעט מהשיגעון רוכך בגלל שישנה אפשרות ששלושתן יעלו לשמינית הגמר, ועדיין, כל מחזור בבית 2 יהיה מדהים. ספרד, איטליה וקרואטיה, גם אם כל אחת מהן לא נמצאת בשיאה המקצועי, מרכיבות את אחד הבתים הגדולים בתולדות אליפות אירופה וגביע העולם. גם במציאות של הפתעות ספורטיביות, קשה לראות את אלבניה יוצאת מכאן בשלום.
כל השחקנים, כל הנתונים: עמודי הנבחרות המיוחדים של בית 2
השאלה המרכזית היא כמה כל אחת מהשלוש מסוגלת להפריע לשנייה. זה מצב נדיר בו הן יקבלו שני משחקים ברמת נוקאאוט כבר בשלב הבתים, כך שלא תהיה אפשרות לערוך ניסויים מוקדמים ולגבש מומנטום על הדרך. זה צריך לקרות מיד, כי עבורן הדחה לפני השמינית תהיה כישלון אדיר. למען האמת, גם בשמינית עצמה.
4 צפייה בגלריה
פדריקו קייזה, לאמין ימאל ולוקה מודריץ'
פדריקו קייזה, לאמין ימאל ולוקה מודריץ'
כל מחזור בבית 2 יהיה מדהים. קייזה, ימאל ומודריץ'
(צילום: EPA, Getty Images)
זו סוגייה לא פשוטה. בכל סיטואציה אסור להן לעוף לפני הנוקאאוט, כי האוהדים והפרשנים יכריזו על צורך במהפכה וידברו במונחים כאוטיים. אפשר לומר שזה גרוע יותר כשזה קורה בהפתעה, מול יריבות פחות נחשבות, אבל ההגרלה הקשה לא תפחית מעוצמת האכזבה. איטליה צריכה להגן על התואר ולהשתיק את מי שטוען שאי אפשר להכליל אותה בין הגדולות באמת בגלל הסגל האפור, ספרד רוצה להפוך כישרון ליעילות ועבור קרואטיה מדובר בסיבוב האחרון של דור הכמעטים הנפלא. כל תוצאה בבית הזה תכה גלים באירופה.
יתר הבתים ביורו 2024:

יחסי הכוחות: מפלצת תלת ראשית

עמדות הפתיחה השונות מוסיפות לעניין, כאשר אפשר לומר די בבירור שספרד נראית כמו הפייבוריטית למקום הראשון. המאמן האלמוני יחסית לואיס דה לה פואנטה כבר הוביל אותה לזכייה בליגת האומות, והיא נחשבת לנבחרת שנמצאת בקו הזינוק בדרך לעלייה מחודשת לטופ של הטופ. גל הצעירים החדש פנומנלי, אבל אולי זקוק לעוד קצת ניסיון בטורנירים כאלה. הרי זה לא מתקבל על הדעת שבגיל 16, הפוטנציאל השערורייתי של לאמין ימאל יהיה שווה זכייה. מצד שני, לא סתם הוא ופדרי כבר שם. הפריצה שלהם הגיעה מוקדם יותר מאשר אצל שחקנים כמו צ'אבי ואנדרס אינייסטה, ואולי הם כבר מוכנים.
טורניר המוקדמות של קרואטיה היה דלוח, אבל הכוח שלה טמון ביכולת להוציא תוצאה. בחצי גמר ליגת האומות בשנה שעברה, למשל, היא נכנעה לספרדים רק בפנדלים אחרי 0:0 קשוח. זה בעיקר מה שנשאר ממנה, כי היא פחות אטרקטיבית מאשר במונדיאל 2018 ולוקה מודריץ' התבגר מאוד, אבל זה לא אומר שום דבר. קשה לחשוב על סגל שיודע טוב יותר מה נחוץ ביורו מאשר זה שיש לקרואטיה.
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת קרואטיה חוגגים את המקום השלישי בקטאר
שחקני נבחרת קרואטיה חוגגים את המקום השלישי בקטאר
תמיד מוציאים מה שצריך. מודריץ' וחבריו חוגגים את המקום השלישי בקטאר
(צילום: Richard Heathcote/Getty Images)
ואיטליה? זה לא נראה טוב, אבל גם לפני היורו הקודם היו ספקות וזה נגמר בזכייה. ההבדל הוא שהסגל הפעם נראה אפילו יותר בעייתי, ואין בו את רמת המנהיגות של לאונרדו בונוצ'י, ג'ורג'יו קייליני ולורנצו אינסינייה. אם לוצ'אנו ספאלטי לא ימצא עוגנים בחלק הקדמי המפוקפק, אז גם אלבניה הקטנה עלולה להביך אותו.

העתיד כבר כאן: לאמין ימאל (16, ספרד)

בעצם, זו הייתה טעות לומר שלספרד יש סופרסטאר בן 16. יום לפני הגמר לאמין ימאל יחגוג יום הולדת ויהפוך לקשיש בן 17 שכבר שוקל פרישה. ציניות היא הדרך היחידה להתמודד עם התופעה הזו, שחקן שמתבלט מיידית בין ה-22 שעל המגרש, לא סובל מנחיתות פיזית או מחשבתית, כזה ששובר שיאי גיל מבלי שיטילו ספק בצדקת המהלך.
קשה להעריך כמה רחוק הוא עוד יכול להגיע. שנתו הראשונה כשחקן הרכב בברצלונה הייתה מרהיבה, והגיעה בסיטואציה לא נעימה מבחינת בניית הסגל והתוצאות. בתוך כמה שנים, כשבארסה תתייצב ותמשוך עוד כוכבים, והוא יביא איתו את כל מה שלמד, ימאל יוכל להוביל קבוצת כוכבים. בנבחרת סומכים עליו באותה המידה, והסיטואציה דומה – היא תגיע לאן שהוא יוכל לקחת אותה.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ספרד לאמין ימאל
שחקן נבחרת ספרד לאמין ימאל
מתבלט מיידית בין ה-22 שעל המגרש. ימאל
(AP Photo/Zurab Tsertsvadze)

אסור להחמיץ: ספרד - איטליה

בעיקרון, אל תחמיצו את עצם קיומו של הבית הזה. אבל בגלל ההיסטוריה של שתיהן, כולל המפגש בגמר יורו 2012, כדאי במיוחד לראות מה ספרד ואיטליה יוציאו מעצמן ראש בראש.

מותר להחמיץ: קרואטיה - אלבניה

לא תמיד קרואטיה יודעת לשים את הכדור ברשת כשצריך, גם מול יריבות כביכול נחותות. אלבניה צפויה לסגור את המשחק נגדה, מה שרק יקשה על השטף.
4 צפייה בגלריה
ארלינג אייטי שחקן נבחרת אלבניה מול גבי קניקובסקי שחקן נבחרת ישראל
ארלינג אייטי שחקן נבחרת אלבניה מול גבי קניקובסקי שחקן נבחרת ישראל
נחשו מי מהם ביורו. אייטי מאלבניה מול קניקובסקי
(צילום: AFP)

קחו מספר: 8, 9 ו-10

כך שלוש הגדולות של הבית מגיעות לטורניר מדירוג פיפ"א, אחת אחרי השנייה, סוגרות את העשירייה הראשונה – ספרד, איטליה, קרואטיה, בסדר הזה. אלבניה? 66.

והרי התחזית: אלופת אירופה רק שלישית

ספרד עדיין משדרת את ההרגשה הזו, שעם כל הטיקי-טאקה היא תיתקע ברבע הגמר באיזו הופעה חסרת תכלית. אבל לפחות את הבית היא אמורה לסיים ראשונה בזכות יתרון האיכות. שתי האחרות גדולות על אלבניה. קשה לומר מי מביניהן עדיפה, אבל לקרואטיה יש את הציפורניים והנשמה בשביל לגרד את המקום השני.
פורסם לראשונה: 09:46, 06.06.24