עד הדקה ה-98 במשחק נגד איטליה ביום שני האחרון, היה נדמה שקרואטיה עושה זאת שוב. הנבחרת שכולם הספידו (כמו במונדיאל האחרון) הובילה 0:1 משער של לוקה מודריץ'. הנבחרת המבוגרת, דור הזהב הקרואטי, הייתה מגיעה לשמינית הגמר - ומשם השמיים הם הגבול. הרי ברבע גמר המונדיאל האחרון קרואטיה השוותה ל-1:1 מול ברזיל בדקה ה-117, ואז ניצחה את הסלסאו בפנדלים. הכל אפשרי.
אבל אז הגיע מטיה זקאני עם שער שהזכיר באופן די מדהים את הגול האייקוני של אלסנדרו דל פיירו בחצי גמר מונדיאל 2006, ושבר למודריץ' והאומה הקרואטית את הלב. מודריץ' נבחר לאיש המשחק, אבל לא חייך. היו כאלה שקראו לתמונה הזאת "העצובה ביותר בעולם". לנבחרת הקרואטית הבלתי נגמרת היה עוד צ'אנס אחרון, אבל המזל נגמר לה.
4 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
יפרוש? מודריץ'
(צילום: Dan Mullan/Getty Images)
זהו, כך נראה, סופו של דור הזהב, שהגיע לגמר מונדיאל 2018 ולחצי הגמר ב-2022. מודריץ' יחגוג בספטמבר 39, איבן פרישיץ' בן 35. מרסלו ברזוביץ', אנדרי קראמריץ' ומטאו קובאצ'יץ' חצו את גיל 30. מריו מנדז'וקיץ (פרש מכדורגל) ואיבן ראקיטיץ' (פרש רק מהנבחרת), שהיו גם הם מעמודי התווך, כבר לא חלק מהסגל. נראה שקרואטיה תעבור שינוי רציני. זאת על אף שמודריץ' אמר אחרי ההדחה הכואבת ש"זה לא הזמן עבורי לפרוש".
גם אם מודריץ' יישאר, מסביבו יהיו שחקנים אחרים, וספק אם הוא יוכל להמשיך להיות ה-כוכב של נבחרתו. הוא כבר איבד את מקומו בהרכב ריאל מדריד בעונה החולפת, וספק אם בגיל 41 נראה אותו מתרוצץ על המגרש במונדיאל 2026.
4 צפייה בגלריה
קרואטיה נגד אנגליה
קרואטיה נגד אנגליה
הקרואטים חוגגים את הניצחון על אנגליה בחצי גמר מונדיאל 2018
(צילום: AFP)
"אני לא יודע מה להגיד כרגע, הכדורגל אכזרי לפעמים", אמר קשר ריאל מדריד בסיום התיקו מול איטליה, "לא הגיע לנו לספוג את השער הזה. לא היה לנו ספק לרגע שהאוהדים יהיו איתנו ואני רוצים להודות להם על זה. אנחנו רוצים לבקש מהם סליחה. נגד אלבניה ספגנו בדקה ה-95, עכשיו בדקה ה-98. זה כנראה לא נועד לקרות". על האם זה היה משחקו האחרון בקרואטיה: "נחיה ונראה, זה לא הזמן הנכון לדבר על כך".
במסיבת העיתונאים בסיום המשחק, אחד הכתבים האיטלקים הפתיע את מודריץ'. "אני רוצה להודות לך על כל מה שעשית ונתת לכדורגל לאורך כל הקריירה", אמר לכוכב הקרואטי. "גם הפעם הראית איזה שחקן אתה כשהבקעת אחרי החמצת הפנדל. אני מבקש ממך לא לפרוש בגלל שאתה אחד השחקנים הגדולים ביותר שיצא לי לראות". מה שנכון, נכון.
ומה לגבי העתיד? לפחות בהגנה, אין לקרואטיה מה לדאוג. יושקו גבארדיול הוכיח בעונה החולפת למה מנצ'סטר סיטי קנתה אותו ב-90 מיליון אירו, הוא הפך לשחקן הגנה ורסטילי שיכול לשחק גם כבלם וגם כמגן שמאלי - וכבש בעונת 2023/24 ארבעה שערים בפרמייר-ליג. יוסיפ סטאנישיץ', ששיחק בעונה החולפת כמושאל בבאייר לברקוזן מבאיירן מינכן, היה אחד השחקנים המרכזיים של אלופת גרמניה שסיימה עונה ללא הפסד, והראה שהוא יכול לשחק בכל עמדה בהגנה.
4 צפייה בגלריה
יושקו גברדיול
יושקו גברדיול
יושקו גבארדיול. בהגנה קרואטיה רגועה
(צילוםREUTERS/Karina Hessland)

העתיד: הבן של כוכב בני יהודה

בקישור, לוקה סוצ'יץ' הוא הכישרון המבטיח ביותר. הקשר בן ה-21 שמשחק בזלצבורג אמור לעזוב כבר בקיץ הנוכחי לקבוצה גדולה יותר, ובעבר ליברפול ולאציו הביעו התעניינות ברכישתו. בשני המשחקים הראשונים ביורו הוא היה על הספסל, אך במשחק מול איטליה הוא היה בהרכב.
מרטין בטורינה גם הוא כישרון ששווה לשים אליו לב. הקשר בן ה-21, בנו של מאטה בטורינה שכיכב בעבר בבני יהודה, הוא כבר עכשיו בורג מרכזי בדינמו זאגרב, ומעבר לאחת הליגות הגדולות נראה קרוב.
4 צפייה בגלריה
מרטין באטורינה
מרטין באטורינה
מסומן כקשר העתיד. מרטין בטורינה
(צילוםREUTERS/Karina Hessland)
כרגע אף אחד מהם הוא לא לוקה מודריץ', אבל עבור מדינה בעלת 3.8 מיליון תושבים בלבד מדובר במספר לא מבוטל של כישרונות. גם אחרי דור הזהב הקודם, בראשות דאבור שוקר (שהגיע לחצי גמר מונדיאל 1998), חשבו שקרואטיה כבר לא תגיע למעמדים כאלה - אך היא עשתה זאת שוב ושוב. יהיה מעניין לראות את הדור הקרואטי החדש, וכאמור - לוקה מודריץ' עוד לא אמר את המילה האחרונה מבחינתו.
צפו: רונאלדו מחויך, ומה הסוד של פפה
(ONE)
פורסם לראשונה: 14:57, 28.06.24