עשרות אוהדים טורקים נעצרו אתמול (שבת) על-ידי משטרת ברלין, לאחר שביצעו את "הצדעת הזאב" של תנועת "הזאבים האפורים" בצעדה שערכו לפני משחק רבע גמר היורו מול הולנד (2:1). זאת כמחווה לשחקנם המושעה מרי דמיראל. משטרת ברלין כתבה בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) הרשמי שלה כי המחווה "הוצגה באופן מאסיבי" ולכן היא נאלצה לפזר את התהלוכה בסמוך לאצטדיון.
דמיראל הפך השבוע, כידוע, לגיבור בעיני רבים בעם הטורקי. בלם נבחרת טורקיה כבש צמד מול אוסטריה בשמינית הגמר, ואת אחד השערים חגג עם תנועה המזוהה עם הארגון הימני-קיצוני הטורקי "הזאבים האפורים", שדוגל באידיאולוגיה פשיסטית וגזענית.
2 צפייה בגלריה
אוהדי טורקיה
אוהדי טורקיה
אוהדי טורקיה מבצעים את תנועת ה"זאב השחור"
(צילום: RALF HIRSCHBERGER / AFP)
2 צפייה בגלריה
אוהדי טורקיה
אוהדי טורקיה
מפגן כוח לאומני. אוהדי טורקיה
(צילום: REUTERS/Axel Schmidt)
הארגון היה הזרוע הפרא-צבאית של מפלגת הימין הקיצוני בטורקיה "התנועה הלאומית", ותומך כמוה בהקמת ישות מדינית טורקית אחת מהבלקן במערב ועד לסין במזרח. הארגון מחזיק בדעות גזעניות המכוונות במיוחד כנגד כורדים, אלבנים, יוונים, יהודים וארמנים.
דוברת משטרת ברלין, ולסקה יעקובובסקי, מסרה לסוכנות הידיעות AP כי "כשהרבה אנשים עושים את המחווה הזו, זה גם הופך להפגנה פוליטית ולא לצעדה לפני משחק כדורגל". יעקובובסקי הוסיפה כי בוצעו מעצרים במקום, אך סירבה לציין כמה נעצרו. כמו כן, סרטונים שונים שעלו לרשתות החברתיות הראו את תנועת "הזאב האפור" מוצגת גם ביציעי האצטדיון, למרות האיסור הברור.
מי שצפה במשחק מהאצטדיון היה גם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהגיע שעה לפני השריקה לגרמניה לאור הסערה האחרונה. ארדאן חזה בהפסד וספג ברשת "הטרלה" מאשר לא אחר מאשר חרט וילדרס, מנהיג הימין בהולנד שזכה במירב הקולות בבחירות האחרונות. וילדרס ידוע כאחד הקולות הפרו-ישראליים והאנטי-מוסלמים הבולטים באירופה. אולי בשל כך הוא העלה ציוץ ובו תמונה שלו מחייך וצוחק, לצד תמונה של ארדואן תופס את הראש במבט עגום.