המיליארדר בידזינה איוואנישווילי, ראש ממשלת גיאורגיה לשעבר, התחייב להעניק 8.4 מיליון פאונד לנבחרת הכדורגל של המדינה, זאת לאחר שהיא הדהימה אתמול (רביעי) את פורטוגל 0:2 ועלתה לשמינית הגמר של יורו 2024 בהופעתה הראשונה אי פעם בטורניר נבחרות גדול.
איוואנישווילי בן ה-68, שהקים את מפלגת השלטון הגיאורגית "החלום הגיוארגי" והפך לראש הממשלה ב-2012, אמר שהניצחון על פורטוגל היה "ניצחון היסטורי וחלומי". הוא הצהיר גם שהוא יתרום 8.4 מיליון פאונד נוספים (30 מיליון לארי גאורגי) לסגל ולצוות האימון אם הם ינצחו גם את ספרד, היריבה בשמינית הגמר (ראשון, 22:00).
2 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת גיאורגיה חוגגים
שחקני נבחרת גיאורגיה חוגגים
הישג ענק. שחקני נבחרת גיאורגיה חוגגים
(צילום: EPA/FRIEDEMANN VOGEL)
איוואנישווילי ביסס את הונו ברוסיה בשנות ה-90 עם השקעות בבנקאות, מחשבים ומתכות. הונו מוערך על ידי פורבס בכ-3.87 מיליארד פאונד, ומפלגת "החלום הגיאורגי" טוענת כי התרומות יגיעו מקרן הצדקה שלו.
למרות שהוא פרש מתפקידו כראש ממשלה לאחר 12 חודשים בלבד, לאיוואנישווילי עדיין יש השפעה רבה על מפלגת השלטון, בה הוא משמש כיו"ר כבוד. באפריל, שחקנים רבים מהסגל של גיאורגיה ליורו התבטאו נגד מפלגת "החלום הגיאורגי" לאחר שזו הכריזה על "חוק הסוכנים הזרים", המכונה "החוק הרוסי" בשל הדמיון לחוק שעבר ברוסיה ב-2012.
2 צפייה בגלריה
גיאורגיה חגיגות
גיאורגיה חגיגות
אוהדי נבחרת גיאורגיה חוגגים את העלייה לשמינית הגמר
(צילום: REUTERS/Irakli Gedenidze)
החוק, שאושר בפרלמנט הגיאורגי בקריאה שלישית ואחרונה ב-14 במאי, מחייב כל גוף/ארגון לא ממשלתי/ גוף תקשורת המקבלים מימון של יותר מ-20 אחוז מתקציבם ממקורות חיצוניים, להצהיר על כך ולהיכנס לרשימה ממשלתית של "סוכנים זרים".
החוק הזה עורר כמה מהמחאות הגדולות ביותר שנראו בגאורגיה מאז שהמדינה הכריזה על עצמאותה ב-1991. המבקרים טוענים שהחוק יפגע ביכולתם של ארגונים אזרחיים וגופי התקשורת לפעול ולעשות את עבודתם נאמנה, ויחליש בטווח המיידי את יכולתן של מפלגות האופוזיציה לפעול נגד השלטון.
עיתונאי איטלקי מרגש את לוקה מודריץ'
(באדיבות one)