פורטוגל – צ'כיה (22.00, בית 6). עיני כל העולם יהיו נשואות אל עבר כריסטיאנו רונאלדו כשפורטוגל תפתח הערב את משחקיה ביורו עם קרב מול צ'כיה בלייפציג. הכוכב בן ה־39, שיאן השערים הבינלאומיים עם 130 כיבושים, מגיע לטורניר האהוב עליו בכושר נהדר ועם רעב גדול. אבל למרות שהוא עדיין מי שמושך הכי הרבה תשומת הלב מתוך הסגל עמוס הכוכבים של הסלסאו, רונאלדו הוא כבר לא השחקן הכי חשוב במארג שלהם. התפקיד הזה שייך לברונו פרננדש, שצריך להתעלות כדי שפורטוגל תחגוג זכייה שנייה בשמונה שנים.
ברונו היה בן 21 כשפורטוגל הלכה עד הסוף ב־2016, והוא לא נלקח בחשבון כשהמאמן פרננדו סנטוס בחר את הסגל שלו. את הופעת הבכורה שלו במדי הנבחרת ערך הקשר רק בנובמבר 2017 אחרי שעבר לספורטינג ליסבון. ליורו לפני שלוש שנים הוא הגיע בכושר מדהים אחרי העונה המלאה הראשונה שלו במנצ'סטר יונייטד, אבל היכולת בשלב הבתים הייתה רחוקה מלהרשים, והמסע הסתיים כבר בשמינית הגמר עם הפסד לבלגיה. המונדיאל בקטאר כבר היה הרבה יותר טוב, עם שני שערים ושלושה בישולים, אבל זה הסתיים בשיברון לב בדמות הפסד למרוקו ברבע הגמר. אז ברונו מחפש בגרמניה תיקון לחוויה שלו בכדורגל הנבחרות, והסימנים המקדימים מראים שזה בהחלט יכול לקרות.
3 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש
ברונו פרננדש
ההזדמנות הגדולה שלו. פרננדש
(צילום: עוז מועלם)
מאז המינוי של רוברטו מרטינס אחרי קטאר, ברונו הפך להיות השחקן הכי טוב של פורטוגל. הספרדי הוא מאמן התקפי יותר מקודמו בתפקיד סנטוס, שהוביל את הנבחרת לזכייה המפתיעה עם כדורגל הגנתי וזהיר, וסירב לנטוש את הגישה הזו גם כשחומר השחקנים השתפר דרמטית. מרטינס הוריד את האזיקים מהרגליים של ברונו, וקיבל מהן המון רגעי קסם במהלך קמפיין המוקדמות האחרון.
פורטוגל הייתה היחידה שניצחה בכל משחקיה במוקדמות (10), והיא גם כבשה יותר וספגה פחות מכל נבחרת אחרת, כשמאזן השערים שלה היה 2:36. החשיבות של ברונו הייתה קריטית. הוא היה מעורב ישירות ב־13 שערים (יותר מ־30 נבחרות, כולל ישראל), עם שישה כיבושים ושבעה בישולים (יותר מכל שחקן אחר). הוא הוביל גם את הדירוגים ביצירת מצבים מסוכנים (11) ומסירות מפתח (37). היריבות לא היו חזקות – סלובקיה, לוקסמבורג, איסלנד, בוסניה וליכטנשטיין – אבל אפשר לנצח רק את מי שמולך. ואת זה, פורטוגל בהובלת ברונו עשתה בצורה משכנעת מאוד.
3 צפייה בגלריה
מרטינס
מרטינס
שינה את נבחרת פורטוגל. מרטינס
(צילום: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP)
ברמה הקבוצתית הוא עבר עונה לא פשוטה, כשיונייטד סיימה במקום השמיני בלבד – הנמוך ביותר עבורה בעידן הפרמייר־ליג. אבל היא נגמרה בטעם מתוק מאוד עם זכייה בגביע על חשבון מנצ'סטר סיטי, ובכל אופן ברונו תמיד הציג רמה גבוהה – ונבחר לשחקן העונה של הקבוצה על ידי השחקנים והאוהדים. לצד 15 שערים ושמונה בישולים בכל המסגרות - מספרים מרשימים למדי עבור מי שלפעמים ירד לשחק בקו של הבלמים כדי לקבל את הכדור - הוא סיפק 3.3 מסירות מפתח למשחק ליגה, יותר מכל שחקן אחר.
ברונו מסיים את המהלכים באותה הרמה שבה הוא מתחיל אותם, וגם בעבודה ההגנתית הוא מצטיין עם ריצה בלתי פוסקת ומשחק הקרבה שגורם לכל אוהד להתאהב. הרב־גוניות הזו משמשת את פורטוגל לעיתים קרובות. במונדיאל הוא תופקד באגף ימין, אך ביורו הוא צפוי לשחק במרכז השדה הנהדר של נבחרתו, קצת מעל ז'ואאו פאליניה ולצד ויטיניה. יש לו המון מה להוכיח בטורניר הקרוב. הכותרות לפניו עסקו לרוב ברונאלדו ולא בו, אך אחריו הן עשויות להכריז שהעברת השרביט הושלמה.

הטורקים הצעירים

טורקיה – גיאורגיה (19.00, בית 6). היורו הנוכחי הוא בסימן הכוכבים הצעירים, ומי שתורמת לתדמית הזו לא מעט היא נבחרת טורקיה. הגיל הממוצע של שחקני הסגל שלה, 25.8, הוא השני הכי צעיר בטורניר, ויש לה שני בני 19 מלהיבים שהופכים אותה למועמדת לתפקיד הסוס השחור - הקשר ההתקפי של ריאל מדריד ארדה גולר וחלוץ יובנטוס קנאן יילדיז. שניהם חולקים את המקום הרביעי ברשימת השחקנים הכי יקרים שעוד לא חגגו 20 לפי "טרנספרמרקט" (30 מיליון יורו), ובמקום השמיני נמצא טורקי נוסף, חלוץ בשיקטאש בן ה־18 סמי קיליצ'סוי (12 מיליון). בעזרת כל אלה, טורקיה תקווה לנצח בפעם הראשונה במשחק הפתיחה שלה ביורו. למזלה, היא תיהנה מתמיכה גדולה של המהגרים הרבים שיהיו ביציעים בדורטמונד ופוגשת את הנבחרת שנחשבת לחלשה בטורניר, במשחקה הראשון במעמד.
3 צפייה בגלריה
גולר באימון
גולר באימון
טורקיה יכולה להיות הסוס השחור. גולר באימון
(צילום: EPA/Jakub Kaczmarczyk)

מה תגידו לחברים שלכם ותישמעו מבינים בכדורגל

"המשחק בין פורטוגל לצ'כיה מפגיש בין שני מלכי השערים של היורו הקודם, כריסטיאנו רונאלדו ופטריק שיק. ב־2021 כל אחד מהם מצא את הרשת חמש פעמים"
"מאמן נבחרת גיאורגיה, ווילי סאניול, הוא הצרפתי הראשון שמדריך נבחרת זרה בטורניר יורו"
פורסם לראשונה: 01:30, 18.06.24