"צריך לספסל אותו, זה כמו מקרה רונאלדו בפורטוגל", "הוא נראה כמו צל של עצמו", "נראה שהוא לא בכושר" - אלה רק חלק מהדברים שנאמרו ונכתבו על קפטן נבחרת אנגליה וכוכבה הגדול ביותר הארי קיין במהלך יורו 2024. אבל החלוץ בן ה-30 נמצא במרחק ניצחון אחד מלהעניק לנבחרתו זכייה ראשונה אי פעם באליפות אירופה, ואם הוא יכבוש יותר מדני אולמו מחר (ראשון, 22:00) בגמר מול ספרד, הוא גם יסיים את הטורניר כמלך השערים הבלעדי. כך שהמצב שלו, כנראה, לא כל כך גרוע.
על הדשא באצטדיון האולימפי בברלין, שיארח את הגמר, לא יהיה אף שחקן שרוצה את התואר כמו קיין. זה לא שהוא יותר פטריוט מפיל פודן או אונאי סימון, אלא שבשלב זה של הקריירה שלו, אחרי ש-559 שערים ו-351 בישולים לא הובילו אותו לתואר עם הקבוצה או הנבחרת, קיין היה מסתפק גם בגביע הרבה פחות חשוב, אולי אפילו בצלחת האליפות של ליגת העל. יש לו הזדמנות לגאול את אנגליה אחרי 58 שנה של כאב ולבסס את עצמו עוד יותר כאחד השחקנים הגדולים בתולדות הנבחרת, ועל הדרך להסיר מעצמו את התווית של השחקן הטוב ביותר שמעולם לא זכה בתואר.
3 צפייה בגלריה
קיין
קיין
מחפש תואר ראשון בקריירה. קיין
(צילום: EPA/RONALD WITTEK)
היכנסו לעמודי הנבחרות המיוחדים
עד כמה קיין רוצה להניף סוף-סוף כלי כסף תעיד העובדה שבקיץ הקודם הוא החליט לעזוב את טוטנהאם, במדיה הפך לאגדה ולמלך שערי המועדון, ולהצטרף לבאיירן מינכן הדורסנית, שבדיוק זכתה באליפות בפעם ה-11 ברציפות. כבר במשחק הראשון שלו הוא היה יכול לחגוג זכייה בסופרקאפ הגרמני, אך באיירן הובסה במפתיע על ידי לייפציג (משלושער של אותו אולמו), ולבסוף, כידוע, הבוואריים סיימו את העונה החולפת ללא תואר לראשונה מאז 2012, זאת למרות שקיין סיים עם 44 שערים בכל המסגרות (יותר מכל שחקן אחר בחמש הליגות הבכירות), להם גם הוסיף 12 בישולים. תסריט לא ראוי אפילו לסרט פנטזיה. מדובר באיש שתמיד מגיע לבאר אבל נופל לתוכה במקום לשתות ממנה - ואחרי העונה החולפת, רבים מהאוהדים כבר קבעו כי רובצת עליו קללה. אבל אחרי שהצליח להפסיד עם זו שתמיד ניצחה, קיין נמצא כעת כפסע מלנצח עם זאת שתמיד הפסידה.
אנגליה - הנבחרת שמגיעה לכל טורניר גדול עם ציפיות עצומות שמתפוצצות לה בפנים - הייתה הפייבוריטית הגדולה של סוכנויות ההימורים לפני הטורניר. בפועל, איך לא, היא לא הרשימה בכלל, והגיעה לחצי הגמר מול הולנד בעיקר בזכות הגרלה נוחה והברקות אישיות של שחקניה. אבל היא כן הייתה ווינרית. בשמינית הגמר מול סלובקיה היא נחלצה מהדחה משפילה בעזרת מספרת אדירה של ג'וד בלינגהאם שניות לפני שריקת הסיום ואז ניצחה בהארכה בזכות שער של קיין, וברבע הגמר מול שווייץ היא חזרה מפיגור בדקה ה-80 וניצחה בפנדלים.
3 צפייה בגלריה
קיין
קיין
גם עם באיירן הוא לא זכה בכלום. קיין
(צילום: REUTERS/Alberto Lingria)
הדאגה הגדולה ביותר של האוהדים והפרשנים באנגליה לקראת חצי הגמר נבעה מהיכולת שהציג עד אז קיין, מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים. בפועל זה היה משחק לא רע של נבחרת שלושת האריות, בעיקר במחצית הראשונה, ושל קיין בפרט, שסחט את הפנדל שבעזרתו השווה ל-1:1 ושיפר את מאזנו בטורניר לשלושה שערים. בחצי השני החבורה של גארת' סאות'גייט די חזרה לסורה, אך שער בדקה ה-91 של אולי ווטקינס, שהחליף את קיין רק 10 דקות לפני כן, העניק לה 1:2 ואת הכרטיס לגמר היורו בפעם השנייה ברציפות. אנגליה הפכה לנבחרת הראשונה בתולדות האליפות שחוזרת מפיגור לניצחון בשלושה משחקי נוקאאוט ברציפות. כאמור, ווינרית.
בזכות הפנדל מול האורנג', קיין הגיע לשישה שערים בשלב הנוקאאוט של אליפויות אירופה, יותר מכל שחקן אחר. זו גם הייתה חוויה מתקנת עבורו, לאחר שהחמיץ פנדל בהפסד 2:1 לצרפת ברבע גמר מונדיאל 2022. אבל אין ספק שהוא לא מציג בטורניר יכולת אדירה כמו זו שאפיינה אותו בעונה החולפת בבאיירן. עייפות יכולה להיות אחת הסיבות לכך - הוא הוחלף בשני המשחקים האחרונים במצב של שוויון - כמו גם העובדה שלקראת סיום העונה הוא נפצע, ומאז סובל מכאבי גב.
גורם אפשרי נוסף לירידה ברמה הוא שקיין, כמו כל שחקני החלק הקדמי של אנגליה, סובל מהשמרנות שוברת השיאים של סאותג'ייט, שעם ההצלחה שלו קשה להתווכח, אך גם עם העובדה שהוא לא מצליח לממש את הפוטנציאל העצום של כוכביו. מה שהופך את קיין לאחד השחקנים הטובים בעולם זה שהוא לא רק כובש שערים מחונן, אלא גם קוורטרבק על המגרש שאוהב ליצור ממרכז השדה ומהאגפים, וביורו זה כמעט לא קרה.
3 צפייה בגלריה
אנגליה - שוויץ
אנגליה - שוויץ
לשחקני ההתקפה קשה לזרוח תחת השמרנות שלו בטורניר הנוכחי. סאות'גייט
(צילום: Richard Pelham/Getty Images)
גם לפני הגמר יש מי שקורא להושיב את קיין על הספסל, אך גארי נאוויל, מגן נבחרת אנגליה לשעבר ואחד הפרשנים המוערכים בממלכה כיום, נחלץ הפעם לעזרתו. "לפני תחילת הטורניר שוחחתי עם ויין רוני שאמר שהארי קיין הוא השחקן הגדול בתולדות הנבחרת", סיפר שחקן העבר, "זו מחמאה עצומה ממישהו כמוהו, ואני לא חולק עליו. הארי מופלא. הוא כמובן לא בשיאו בטורניר הזה, נראה שהוא סוחב פציעה, אבל אסור לספסל אותו. אני יודע שחלק מהאנשים טוענים שעדיף לנו בלעדיו, אבל זה לא ישדר מסר חיובי לסגל".
"הוא המנהיג, בבירור, וסאות'גייט מאמין בו באופן מלא", המשיך נאוויל, "לדעתי בנבחרת היריבה חוששים ממנו. הוא קרע רשתות בגרמניה בשנה שעברה. אין לי ספק שבספרד מאמינים שיפתח. יהיו לנו שחקנים מצוינים כמו ווטקינס ואייבן טוני שיוכלו להביא שינוי מהספסל".
אבל למרות הביקורות, קיין בטוח מרוצה מאוד מהמצב הנוכחי, מאחר שהוא מעדיף בהרבה שאנגליה תזכה ביורו מאשר לשבור עוד שיאי הבקעות, לקבל מחמאות נוספות או להתנחם בעוד תואר אישי. לא רק כי הוא נחוש לשבור את "הקללה" האישית, אלא כי הוא שחקן שתמיד שם את הקבוצה במקום הראשון. ואולי אנגליה בכלל מרוויחה מכך שהיא לא מסתמכת רק על החלוץ הכוכב שלה. לצרפת, פורטוגל, דנמרק, פולין ובלגיה זה לא עבד בכלל. מנגד, הנבחרות שבנו על יותר מבקיעים - ספרד, שווייץ, הולנד, גרמניה, טורקיה ואוסטריה - הרשימו.
"היו הרבה דיבורים בשלב מוקדם, באופן טבעי, כי לא שיחקנו טוב כמו שאני יודע שאנחנו יכולים. אבל בסופו של דבר אמרתי שצריך לשפוט אותנו אחרי הטורניר", הסביר קיין, שיודע שאיש לא יזכור מה היה אחוז הדיוק שלו במסירות אם אנגליה תנצח את ספרד, הנבחרת המרשימה ביותר ביורו עד כה שניצחה בכל משחקיה. הוא מבין שאנגליה - הלוזרית הגדולה שתמיד הייתה הפסידה בפנדלים - יכולה להפוך לווינרית מהסרטים, וזה שווה הרבה יותר.
הארי קיין: "עוד צעד אחד בדרך להיסטוריה"
(באדיבות one)