מקס, אוהד שווייצרי חביב, היה זה שפתח - בלי שהתכוון בכלל לכך - במלחמה הסוערת ביותר עד כה ביורו 2024. בשבת האחרונה, לפני משחקה של שווייץ מול הונגריה בבית 1, הוא הניף שלט עם עקיצה לעבר אוהדי היריבה שממול: "פונדו טוב יותר מגולאש". היה אפשר להטריל את דומיניק סובוסלאי או לקלל את רולנד שאלאי, אבל לבייש את המאכל הלאומי ההונגרי, ציפור נפשם, זה כבר עבר את הגבול. הזעם היה רב, הרשת געשה, ומלחמת האוכל של הכדורגל העולמי יצאה לדרך.
כמה שעות לאחר מכן הביטוי "Fondue better than goulash" היה לאחד המחופשים והפופולריים ב־X (לשעבר טוויטר). זה הצית דיונים שלמים וקרבות של ממש בין אוהדים. "איך אפשר בכלל להשוות בין מאכל אלים לשוקולד", זעמו אלפי הונגרים בכתבה שלמה שעסקה בנושא. הפסד או ניצחון במשחק הפתיחה? זה שולי. עם אוכל לא מתעסקים.
1 צפייה בגלריה
אוהדי שווייץ
אוהדי שווייץ
השלט שעורר את הסערה
(צילום: Alex Grimm/Getty Images)
השלט המדובר פתח את הסכר לקרבות של ממש, ברחובות וביציעים. מלחמת אוכל שכזו לא ראה הכדורגל העולמי מעולם. אוהדי אלבניה היו הבאים בתור. בשעות אחר הצהריים, כשיצעו לצעדה שלהם לקראת המשחק מול איטליה, הם ידעו בדיוק איך להקניט את אוהדי אלופת אירופה. הם קנו מראש חבילות של פסטה יבשה, הגיעו ליד הקהל הכחול ובלי למצמץ שברו אותה מול עיניהם של האיטלקים. אאוץ'.
הסרטונים הוויראליים מאותו אירוע חרכו שוב את הרשתות החברתיות. אוהדים איטלקים נראו בוכים למראה האקט הביזארי, ושוב רק כי המאכל הלאומי שלהם הושפל. כמה שעות לאחר מכן, ביציעים הגיעה התגובה: "Eat Pasta, Run Fasta" (תאכלו פסטה, תרוצו מהר). ה־1:2 של האזורי במשחק עצמו היה כבר הדובדבן על הקצפת.
אוהדי אלבניה "לא מרחמים" על האיטלקים

פסטה במקום בקבוקים

אוהדים נוספים הבינו את הרמז ונכנסו גם הם למערכה. במשחק נגד הולנד, אוהד פולני הניף ביציע שלט הטוען כי "קילבסה (נקניק פולני מפורסם) טוב יותר מגאודה" - והפך בן רגע לאיש שהמצלמות עברו אליו בכל שער שנכבש בהתמודדות.
ביום שני האחרון, במשחק בין צרפת לאוסטריה, מתחמי האוהדים בגרמניה רעשו וגעשו שוב. אוהדי אוסטריה לא ריחמו על הצרפתים ושעות לפני המשחק צעדו לעברם עם באגטים, רק כדי למעוך אותם מול עיניהם. השלטים ביציע אמרו הכל: "שניצל טוב יותר מבאגט". הטרנד נמשך.
המשטרה הגרמנית דווקא מברכת על כך. במקום בקבוקים מנופצים ואפים מדממים, הדבר היחידי שנשבר היה פסטה - וגם היא תוצרת חוץ. "תודה לאל שאין אלימות ברחובות. במקום זאת אנחנו רואים הרבה כיף והטרלות בין אוהדים עם מלחמות האוכל המצחיקות האלה", אמר רולנד קוך, בעל דוכן נקניקיות בהמבורג, והדגיש: "רק אל תתעסקו עם הקאריוורסט שלנו. אחרת יהיו צרות, אני מזהיר אתכם!"
מלחמת האוכל בין אוהדי אוסטריה לצרפת
מסתבר שלא סתם האוהדים מקניטים זה את זה דרך האוכל. "יש חשיבות רגשית למסורות משפחתיות ולאוכל", מסבירה העיתונאית אליה זמרנו. "אוכל הוא דרך מהירה לזהות תרבות, מסורות ואנשים. לאוכל תפקיד חשוב מאוד במסורות ובזהות של כל אחד ואחד מאיתנו. לכן אוכל מסורתי נוגע בכל אחד ואחד מבני האדם. לא משנה אם אתה גר בהולנד או באלבניה. לאוכל שאתה אוכל ביומיום, לא משנה מה הוא, יש היסטוריה בדיוק כמו לכל דבר אחר, והבנת ההיסטוריה עוזרת לך להבין את המסורות".
"המטבח המסורתי עובר מדור לדור, ולכן הוא פועל גם כביטוי לזהות תרבותית", מוסיפה זמרנו. "אוכל חשוב לאופן שבו אנשים גדלים ומתחברים ובמיוחד לגאוות היחידה". לטענת זמרנו, אוהד כדורגל מתגאה באוכל המסורתי של מדינתו, לא פחות מאשר בנבחרת: "גם כשבני אדם רחוקים ממולדתם, יש שני דברים שמקרבים אותם חזרה למדינה: האוכל המסורתי והאהדה לנבחרת".
פורסם לראשונה: 01:30, 21.06.24